Бебето разбира всичко, но през сетивата си
Mагдалена Ангелова е клиничен психолог. Член е на групата за развитие на психоаналитичната практика в България. Тя е международно сертифициран НЛП Практик (Невролингвистично програмиране), член на Световното НЛП Общество (Тhe Society of NLP), основател на Център “Емпатия” за психологично консултиране и обучение. Партнира си с АПОЗ – Асоциация на пациентите с онкологични заболявания и Националното сдружение за профилактика на рака на шийката на матката ЕЙЧ ПИ ВИ ГАРД в работата за превенция и психично подпомагане на онкологичните пациенти.
Читателите на “168 часа” могат да изпращат въпросите си към Магдалена Ангелова на [email protected]. Отговорите на психолога ще прочетете на страниците на вестника.
От самото си раждане човек се стреми към свързаност с някого. Теорията за привързаността се опира на обратната връзка, която регулира поведението на индивида, дава му знания кое е правилно и кое не.
Базата на привързаността се полага в детството, но тя има своето отражение и влияние в зрелия период от живота на човека при изграждането на партьорства и интимни връзки.
Обикновено поведението на новороденото, неговият продължителен сън, плач, “безсъзнателно” състояние изкушават да се мисли, че то е пасивно или безучастно в изграждането на интимната връзка с майката. Но детето много скоро след раждането показва дадености, с които влияе върху нея, както и способност да разпознава познати лица и гласове. В тази “интимна среща с майката” то развива идеята за себе си и какво могат да направят двамата след раждането чрез различните взаимообмени на слово, емоция и физическа защита.
Отрано се забелязва, че бебетата общуват със своите майки, като привличат техния поглед, поддържат контакта с очи чрез различни жестове и звуци и при желание сами го прекратяват, отмествайки поглед встрани. Те притежават чувствителност към тези, които се грижат за тях, стремят се към близост и търсят внимание, използвайки
достъпните за тях средства на общуване чрез усмивка, плач и гукане
Усмивката е едно от основните средства за поддържане на взаимността. Тя се появява твърде рано, през третата или четвъртата седмица, и е свързана със спонтанен израз на определени вътрешни състояния (когато бебето се чувства удобно или по време на сън). Това е първият психологичен организатор, когато детето се усмихва на конфигурацията “лице”, без да има представа за обекта. Не разпознавайки още майка си, то би се усмихнало на всяко усмихнато и приветливо лице. За новороденото образът на майката е мирис, гърда-кърма и език-глас. В този период малките насищат сетивата си с опит и трупат чрез тях приятни или непознати емоции. Гласът на майката (чрез песен, разказ, емоционална изказна игра) е основно средство за успокоение, усещане за присъствие на сигурност и учител-проводник на този нов за бебето свят.
Едва през осмата седмица усмивката е траен отговор на различни външни въздействия като гласа на възрастния, лицевата експресия и неговата усмивка, има разпознаване и предпочитание към грижещото се лице, идеята за познато и ново. Тази избирателност може да се наблюдава още след 6-ия месец на базата на емоционалния контакт с майката. В този период настъпва нов стадий в развитието на психологическата организация на бебето. Майката вече се възприема като отделен либиден (значим) обект, който се посреща с много топлота, радост и усмивки. Появява се тревожността от загубата , което води до образуването на втория психичен организатор, когато
детето реагира със страх
и плач от непознати
Плачът е другото средство, с което детето може да влияе върху поведението на възрастния и да комуникира с него. Плачът изпълнява различни функции. С него могат да се изразят вътрешни състояния (глад, болка), да се предизвиква отзивчивост от околните и да се вземе контрол над тях.
Много психолози и терапевти са се опитвали да открият дали съществува връзка между отговора на майката и плача на детето. Те откриват, че бебето използва плача, когато всичко друго, с което може да привлече внимание, остава без отговор. Бебетата, към които било проявено повече внимание и грижа, плачели по-малко. Когато те били оставяни сами, започвали отново да плачат. Майчината чувственост и отзивчивост е моделираща сила за плача. Когато бебето овладее нови способи за поддържане на взаимността, за привличане на вниманието, то не използва често плача.
Честият плач може да се разгледа и като поведенчески симптом. С него бебето показва, че
в емоционалния свят на семейството нещо не е наред – например депресивна или тревожна майка, която е обзета от негативни чувства, или конфликт в двойката, или влизането на някоя баба в семейството с цел да помага, но тя сякаш започва да командва, което измества родителите символично и бебето страда.
Майките имат вродено чувство да разпознават тревожния плач, но само ако те са спокойни. Добре е да знаят , че по един такъв леко “креслив” начин бебетата заявяват градивно “Аз”-а си. Така сякаш говорят: “Аз съм тук, мен ме има и
аз не съм само тяло,
за да ме повиваш,
обличаш и храниш
Аз съм и емоция, личност, душа, които имат нужда от език-думи, които да развиват желанието ми към живота и сигурната привързаност към теб, мамо.”
Така идва и гукането като отговор от страна на бебето, което несъзнателно се стреми да повтори думите на майката или да изрази себе си в позитивна връзка с нея. Сякаш иска да каже: “Благодаря ти, мамо, за грижите, които ми даваш.” Този език идва, когато бебето усеща, че е стимулирано, търсено и разбирано. Бебетата разбират всичко, но през филтъра на сетивата, и всеки опит на удоволствие или неудоволствие се отпечатва в психичната карта на детето. Всяка дума с градивно или десктруктивно отношение изгражда “Аз”-овата визитка на детето. Така то развива своя психологично-емоционален живот.
Ако майката е по-мълчалива, стреми се да пази тишина на детето, за да не плаче и да не го превъзбужда, ако тя самата е тревожна, не допуска хора до бебето, не разказва и не назовава нещата около него, детето също ще остане мълчаливо и дистантно. Ще избере затварянето в свой собствен свят, който може да стане неразбираем за околните.
Има майки, които реагират механично, съпроводено с крясъци в общуването, отправят противоречиви послания, което издава тяхната несигурност и търсене на собственото спокойствие, без да отчитат детските потребности. Други присъстват и се грижат за детето, но с трайно изявена безчувственост, която се усеща от него като студенина.
Тази “мъртва” психически майка може да предизвика чувство за вина, безнадежност и дори депресия у своето дете. Депресията при майките е по-често скрита и замаскирана, но може да бъде дълбока и разрушителна за всички. Те трудно стигат до истината, че имат сериозен проблем, който може да скъса емоционалните връзки между майката и детето.
Определящи за сигурността и спокойствието на детето са не толкова физическият контакт, носенето на бебето и задоволяването на нуждите му. По-важен е емоционалният и езиков обмен между детето и майката. От нейната чувствителност и отзивчивост зависи изграждането на сигурна привързаност на малкия човек. Така детето ще расте сигурно, любопитно и търсещо в живота, и ще заявява себе си без страх.
Родителите се стремят да възпитат децата си като добри и успешни. Естествено е да грешим, защото не сме перфектни, но е хубаво да сме способни да говорим и назоваваме грешките. Често обаче избираме да замълчим, да се покрием, да се направим, че е минало. Така обаче се създава уязвимост и
усещане в децата,
че родителите са
с повече права от тях
Сякаш децата са изпълнители на изискващите възрастни и от изпълнението зависи дали са добри или лоши.
Размиването на границите в семействата и размяната на ролите води до объркване и дори разпадане на системата, което активира много конфликти. Желанието за контрол и индивидуалност е силно изявено, което застрашава целостта на системите.
Защо е трудно да изградим искрени отношения, които определят равно достойнство на мъжа и жената, на възрастните и децата. Достойнство означава откритост и уважение към различията ни, което предполага да се откажем от контрола за власт и свързаните с него нагласи за правилно или неправилно, трябва или не трябва. Ние като възрастни просто повтаряме модела от детството, чрез който сме израснали. Целта не е да обвиним родителите, че ние страдаме или сме неуспушни, а да се поучим от това знание и да развием желаното ново, което не сме успели да научим от родителското ни семейство. Няма смисъл да ги виним, защото те някога са били деца и са възпитавани със същия модел, от който ние сега се оплакваме.
Нека знаем , че децата са компетентни и дори в някои отношения са по-знаещи от нас. Те могат да са в роля на наши учители, за да ни покажат онова, което не виждаме за себе си. Правят го със своето поведение и начин на общуване. Децата ни дават обратната информация, която ни е нужна, за да възстановим собствената си изгубена сигурност, и ни помагат да променим неплодотворните си, лишени от обич, саморазрушителни модели на поведение. Да се учим от децата си по този начин е ниво на мъдрост и отвореност за приемане на различността. Да постигнем такъв диалог, какъвто много родители не съумяват да установят и с други възрастни - искрен, на основата на равно достойнство и уважение към целостта на другия.
Най-четени
-
Секретно Инсценирали са разстрела на Романови. Преоблекли фалшивите, за да не ги разпознаят
Има доказателства, че членовете на царското семейство са живели дълги години след 17 юли 1918 г. Сталин ходил да се среща с императора в град Серпухов Разстрел на руското императорско семейство
-
Галерия Дори преди КГБ ДС използва микрокамера за следене. Въпреки това агент "Муха" се измъква от капана
Мухата разбира, че това са паяци, които искат да я подмамят да влезе в мрежата. Изписва на лицето си вежливост и отзивчивост, заявява, че всичко, което интересува дипломатите, ще им бъде съобщено
-
Заслужено ли победи д-р Неделя Щонова в “Денсинг старс”
Пръв темата повдигна певецът Богдан Томов във фейсбук профила си Интересно ми е има ли между моите приятели някои, които смятат, че Неделя Щонова справедливо е победила Натали и особено блестящата
-
Галерия Венелин Венков сравни напускането на "Ку-ку бенд" с живот след затвор
Невена Цонева и Венелин Венков, които бяха част от "Ку-ку бенд", разказаха за своето напускане на групата и причините за това решение. "Тези, които са гледали „Изкуплението Шоушенк" – там накрая
-
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц. Така че не става дума за Евровизия, а за една визия за Европа, в която либералната мисъл деградира до търсене на подходящи