Анимацията е 3,5 пъти по-добре платена от документалните и игралните филми
- Най-скъпо е показването на клипове в петзвездни ресторанти и сладкарници
- Не могат да си съберат хонорарите от кабелните оператори повече от 10 години
Най-добре платените филмови авторски права са за анимация - с 350% повече от тези за игралната и документалната лента, по която се сравняват възнагражденията на всички останали. Най-евтини са тв състезанията - 15% от базата.
При прожекция на филм с платени билети за творците се полагат 20% от прихода, но не по-малко от 120 лв., докато ако има спонсорско участие или реклама, сумата набъбва до 200 лв.
Тарифа има и за излъчване на клипове в заведения. Най-скъпите авторски права в този случай излизат в петзвездните ресторанти и сладкарници - не по-малко от 90 лв., като от значение е и колко пъти са се въртели. На останалите места струват по-евтино.
Отделните длъжности в екипа имат разграничение в размера на хонорара. Най-голяма част се полага на режисьора и сценариста. Всичко е обвързано с приходите от видеоизлъчване, които през 2023 г. у нас се очаква да достигнат $16,23 милиона, става ясно от сайта statista.com. А от еднократно изтегляне чрез платформите от типа TVoD - 2 милиона долара.
От сваляне на видеоклипове още 2 милиона долара.
Всичко това е обект на авторско право.
За разлика от музикантите филмовите творци получават хонорари, но се сблъскват с друг вид проблем - невъзможност да се договорят с продуцентите за справедливо възнаграждение.
“Общо взето, са принудени да се съгласят с предложението. То обикновено изключва договарянето на авторски права от различен вид използване - интернет или телевизия”, коментира пред “24 часа” Виктор Божинов, изпълнителен директор на “Филмаутор”. Организацията обединява режисьори, оператори и сценаристи.
Заедно с продуцентите се опитват да накарат кабелните оператори да плащат права, но досега не успяват. Въпреки че за техните услуги всеки клиент дава определена сума, нито 1 лв. от нея не отива при авторите. По думите му България е единствената държава от ЕС, в която се случва това.
Тук става дума не само за българските, но и за чуждите филми, с чиито творчески права отново се занимава “Филмаутор” и ги урежда чрез партньорски компании в другите страни.
Този разговор се води вече 10 години с Организацията на кабелните оператори и Министерството на културата. “То спъва всеки опит да се реши въпросът. Умишлено са създадени процедури, които не разрешават казусът да се изчисти”, добавя Божинов. Според него и в предложенията за промени в Закона за авторското право, които трябва да синхронизират текстовете с правото на ЕС, авторите на филми пак са третирани несправедливо.
Най-коректна е БНТ, която редовно изплаща възнаграждения за филми.
Но в сайта на “Филмаутор”, също както и при “Музикаутор”, има дълъг списък от творци, които не са си потърсили хонорарите. За 2020 г. това са 841 души, между които Камен Воденичаров, Иван Юруков, Мариус Куркински и много други.
“Когато се преведе транш, незабавно го пускаме към творците - категоричен е Божинов. - Отговаряме и за наследниците на починалите. В продължение на 5 години ги каним да дойдат да си ги получат, но всеки случай е строго индивидуален. Изплащаме и на тези, които не са наши членове. На никого не е отказано да си получи парите. На мои приятели съм казвал: “Елате да си получите възнагражденията”.
Не мога да разбера защо не си търсят възнагражденията, но е факт, че има такива хора.”
Вероятно защото не са големи сумите и чакат да се натрупат, предполагат кинаджии. Подобно на “Музикаутор” тези средства се пазят в продължение на 5 години, а после “Филмаутор” ги разпределя в два фонда. Единият е културен, чрез който финансират проекти, а другият е социален - за възрастни членове на гилдията, които имат нужда от помощ.
Общо членовете на “Филмаутор” са над 1500. Всички те са в по-слаба позиция в сравнение с композиторите и музикантите, защото за изтегляне на филм в интернет не получават никакви хонорари.
“Държавата не може да се справи с пиратското съдържание”, коментира Божинов. По техен сигнал определено съдържание бива сваляно и после отново качвано в мрежата. Режисьорът дава пример с Германия, където глобата за ползване на торенти е между 500 и 700 евро на месец.
Колко ли още години ще са необходими, за да достигнем равнището на най-развитата европейска страна и да имаме нейните стандарти, възнаграждения и правила?
Най-четени
-
Секретно Инсценирали са разстрела на Романови. Преоблекли фалшивите, за да не ги разпознаят
Има доказателства, че членовете на царското семейство са живели дълги години след 17 юли 1918 г. Сталин ходил да се среща с императора в град Серпухов Разстрел на руското императорско семейство
-
Галерия Дори преди КГБ ДС използва микрокамера за следене. Въпреки това агент "Муха" се измъква от капана
Мухата разбира, че това са паяци, които искат да я подмамят да влезе в мрежата. Изписва на лицето си вежливост и отзивчивост, заявява, че всичко, което интересува дипломатите, ще им бъде съобщено
-
Заслужено ли победи д-р Неделя Щонова в “Денсинг старс”
Пръв темата повдигна певецът Богдан Томов във фейсбук профила си Интересно ми е има ли между моите приятели някои, които смятат, че Неделя Щонова справедливо е победила Натали и особено блестящата
-
Галерия Венелин Венков сравни напускането на "Ку-ку бенд" с живот след затвор
Невена Цонева и Венелин Венков, които бяха част от "Ку-ку бенд", разказаха за своето напускане на групата и причините за това решение. "Тези, които са гледали „Изкуплението Шоушенк" – там накрая
-
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц. Така че не става дума за Евровизия, а за една визия за Европа, в която либералната мисъл деградира до търсене на подходящи