Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Искрен Арабаджиев
СНИМКА: ЮЛИАН САВЧЕВ
Искрен Арабаджиев СНИМКА: ЮЛИАН САВЧЕВ

Формула ще увеличава всяка година максималния осигурителен доход, казва в интервю председателят на социалната комисия в НС

Още акценти от интервюто:

Срамно е 50% от пенсионерите да са на минимална пенсия

Искаме да разделим пенсионната система от социалната помощ и пенсиите да бъдат спрямо приноса

Таванътът на пенсиите може да падне или поне да се увеличи

Обсъждаме промяна на швейцарското правило в полза на средния осигурителен доход

Трябва да се помисли за въвеждането на мултифондове при втория стълб, но и по-засилен контрол

Тежестта на стажа ще се вдига постепенно до 1,5 - така ще стимулираме хората да работят по-дълго, но и пенсията ще е около 60% от осигурителния доход

Обмисляме мерки срещу демографската криза, които включват подпомагане на младите семейства и ромската интеграция

- Г-н Арабаджиев, във вторник ще гласувате проектобюджета на държавното обществено осигуряване. Получихте изненадваща подкрепа от коалиционните си партньори за вдигането на максималния осигурителен доход до 3400 лв. от 1 април. Как успяхте да убедите “Демократична България”, която шумно обясняваше, че той не трябва да се вдига сега?

- Още при преговорите за съставяне на коалиция ние държахме да има увеличение на максималния осигурителен доход, защото последното бе през 2019 г., а през това време заплатите доста се вдигнаха. Целта ни е да се въведе прозрачен и справедлив механизъм за определянето на максималния осигурителен доход, но и на минималната заплата, защото всяка година пилеем обществено време и енергия по тези теми. Въвеждането на механизъм ще даде възможност на компаниите да планират по-добре бюджетите и разходите си за заплати. Разбирането в коалицията е, че той трябва да се увеличи, но дискусията бе с колко и кога.

Не става въпрос само за пари, защото сумата, която ще се събере от тези 200 хил. лица, които се осигуряват на максималния осигурителен доход, няма да реши проблемите на пенсионната система и недостига в НОИ, но трябва да има съотношение между максималния осигурителен доход и средната заплата, с което да се увеличат приходите в системите на осигуряването. С въвеждането на механизъм максималният осигурителен доход ще се вдига всяка година с определена сума, която ще е равна на ръста на средната заплата, а няма през няколко години да се увеличава значително. Това ще е плюс за компаниите, защото ще имат предвидимост.

- Преди седмица имахте същите аргументи, но от парламентарната трибуна чухме заявка от ДБ, че ще предложат замразяването му поне до юли, какво се промени?

- Проведохме няколко срещи с коалиционните партньори и бизнеса и срещнахме разбиране. Да, те са недоволни, че той ще се увеличи, но ръстът спрямо общия им разход не е толкова голям и могат да го покрият. Договорихме се, че до средата на годината ще има залегнало предложение на формула за индексация в Кодекса за социално осигуряване (КСО).

- Минималната работна заплата е другият вечен спор между държава, синдикати и работодатели. Предстоящата евродиректива за обвързването на 50% от средната заплата ли е решението?

- Да, предстои въвеждането на евродирективата. Трябва да има автоматичен механизъм за определянето на минималната заплата и да се определи какъв да е процентът на обвързване. Нашата политика е за увеличаване на доходите, защото вдигането на минималната заплата е положително, ще се отрази благоприятно на останалите сектори в икономиката, а и по този начин и средната заплата ще се вдига с по-бърз темп.

Нобеловата награда за икономика през 2021 г. се присъди за изследване на влиянието на минималната заплата. Трима американски икономисти доказаха, че няма негативни последствия при определянето ѝ. Установи се, че няма работни места, които са загубени заради увеличаването ѝ в редица държави, това се отразява благоприятно на останалите сектори, където се вдигат заплатите, защото има конкуренция.

- Предлагате пенсиите да се вдигнат с 6,1% по швейцарското правило от 1 юли, но опозицията критикува, че те няма да са достатъчни и инфлацията ще го изяде.

- Искам да уверя пенсионерите, че ние ще спазваме законите и разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване. При половината време от управлението на ГЕРБ не се прилагаше швейцарското правило - между 2010 и 2012 г. нямаше никаква актуализация, а през 2017-2019 г. пенсиите се вдигнаха само през коефициента за стаж. Можеха спокойно да приложат швейцарското правило и паралелно с това да увеличават стажа. Сега тези 6 г. са изключени от индексацията на пенсиите, която се направи в края на изминалата година, и част от пенсионерите мислят, че сметките на НОИ са грешни и объркани. Категорично казвам, че сметките не са грешни и са съобразени със сегашното законодателство и вида на актуализациите, които сме имали в годините. Дължим много на пенсионерите, защото са посветили живота си на работа за страната и очакват справедлива и адекватна пенсия. Категоричен съм, че ще спазваме КСО и всяка година ще индексираме пенсиите по швейцарското правило. Планираме и реформа от 1 юли. Въпреки кратките срокове имаме амбициозната цел да въведем механизми, които да елиминират дисбалансите, натрупали се през годините.

- Какви пенсионни реформи са на дневен ред?

- През годините минималната пенсия се е вдигала с много по-голям темп от средната, което доведе до срамната ситуация 50% от пенсионерите да са на минимална пенсия. Това поражда недоволство, защото хората, които имат по-нисък принос към системата, реално получават същата сума с хора, които имат много по-голям. Това не е смисълът на системата. Да, основният стълб на системата е солидарен, но водещ трябва да е принципът на справедливостта и пенсиите да са спрямо приноса, а не спрямо политическите нагласи.

Все още дискутираме рамката на промените, но мога да дам няколко примера, които обсъждаме в момента. Един от тях е вдигането или премахването на тавана на пенсиите, което ще позволи на лицата, които са се осигурявали на максимума, да вземат действителния размер на пенсията според приноса си. На масата на преговорите е и вдигането постепенно на тежестта на година стаж в пенсионната формула до 1,5 на сто, както бе предвидено в реформата от 2015 г. Тази промяна се правеше на прекалено малки стъпки от ГЕРБ, а впоследствие беше и стопирана. Чрез даването на по-голяма тежест на годините стаж ще стимулираме осигурените лица да са по-дълго на пазара на труда, но и ще постигнем коефициент на заместване на пенсията около 60% от осигурителния доход.

Съществуват и две други възможности, които частично се препокриват и е редно да бъдат обяснени по-добре на пенсионерите: използването на актуален осигурителен доход с определяне на по-скорошна година във формулата и швейцарското правило за ежегодно увеличение на пенсиите, което сега е на база 50% от инфлацията и 50% от ръста на средния осигурителен доход за предходната година. И с двете се цели да се преодолеят различията между старите и по-новите пенсии. Такова разминаване се получава, тъй като България е страна, която наваксва развитите европейски държави и средният осигурителен доход нараства всяка година с около 9%. Това довежда до разлика от 50% в размера на две пенсии с еднакъв индивидуален коефициент и години стаж, но отпуснати в период от 5 години.

Настоящото швейцарско правило се опитва да коригира това разминаване, но използвайки само 50% от ръста на средния осигурителен доход и при нисък размер на инфлацията, успява да актуализира старата пенсия само с 25% от разликата и новата пенсия ще остане с 25% по-висока. Швейцарското правило е подходящо за развити икономики, в които ежегодният ръст на средния осигурителен доход не е толкова висок. Затова обмисляме промяната му и ежегодната актуализация например да бъде 75% от ръста на средния осигурителен доход за предходната година. Калкулациите ни кой е най-оптималният вариант за актуализация все още продължават.

Обмисляме и комплекс от мерки, някои ще бъдат по-малки, но важни. Една от тях е вдигането на минималния осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводителите. Това засяга около 25 хил. души, които сега се осигуряват на минимума от 420 лв. Искаме да го изравним на 710 лв., защото по разчети на НОИ действителните размери на пенсиите им са между 67 и 220 лв., но заради наличието на минимална пенсия получават 370 лв., което работещите доплащат. Така се къса връзката между принос и това, което получаваш. Искаме да разделим пенсионната система от социалната помощ и пенсиите да бъдат спрямо приноса, а останалото да бъде през социалното подпомагане. Смесването на тези две системи е една от причините да имаме неразбиране и някои пенсионери да считат ковид добавката като част от пенсията им. При въвеждането на добавката през август 2020 г. е направено през НОИ, защото системата за разплащане е много добре развита и изплащането е по-лесно. Тогава се заложи един проблем, който сега избива, когато тръгнахме да намаляваме и да премахваме ковид добавката.

- Казахте, че държавата доплаща за пенсиите на земеделските стопани, но това се прави и за близо половината от пенсионерите на минимална пенсия, защото и те реално не могат да я стигнат. Това са огромни разходи, които се правят всяка година за сметка на останалите. Какво решение ще се търси тук?

- Факт е. Както вече споменах, обмисляме варианти за преизчисление с актуален доход, за да може изпреварващо да увеличим по-старите пенсии. Това обаче е въпрос на много прецизни сметки.

- Ще струва и много пари.

- И не само пари, но въпросът е да се направи така, че да издържи във времето. Искаме да заложим такъв механизъм, че да постигнем устойчивост и да има предвидимост на увеличението, за да могат и самите осигурени лица да са убедени, че ще получат адекватна на приноса им пенсия, която не зависи от политиците. Стигнахме дотук благодарение на решенията на политиците, които вдигаха изпреварващо пенсиите на едни, но за сметка на други. Да, проблемите, натрупани с времето, са много, но сме амбициозни и не ни е страх да се захванем с трудни задачи.

- Цялата реформа ли ще се въведе от юли, или ще има стъпки, които ще останат за следващата година?

- Искаме през юли да предложим максимално много мерки, защото те са взаимно свързани. Промяната на парче в пенсионната система доведе до сегашните проблеми. Има и такива, които не могат да се въведат сега.

- Кои са те?

- Вдигането на тежестта на стажа до 1,5. Това ще отнеме малко повече време, за да може системата да издържи.

- Кой според вас е най-добрият вариант за вдигането на пенсиите?

- Всеки вариант има плюсове и минуси, но ще изберем възможно най-справедливия, и то след обсъждания. Привърженик съм на осигуряването във втория стълб, но трябва да има по-добра регулация от КФН за инвестирането на парите от частните пенсионни фондове, за да се сведе до минимум инвестирането на парите чрез свързани лица, каквито индикации има по журналистически разследвания, въвеждане на така наречените мултифондове, тъй като има подходящи инвестиционни стратегии в зависимост от възрастта на всяко осигурено лице.

- Бонусът от 120 лв., който се раздаваше през последните три месеца на миналата година, породи напрежение, въпреки най-голямото увеличение на пенсиите през последните години. Въведе се добавка на добавката, за да не получи никой по-малка сума. Сега 1 млн. пенсионери получиха общо три добавки, но от следващия месец отново ще има две. Идва и юли, когато бонусът окончателно ще бъде спрян.

- Трябва да е ясно, че никой, който се е опитал да получи политически дивидент от увеличението на пенсиите, не е успял да го постигне. Ние няма да правим това. Идеята ни е да увеличим размера на пенсиите съобразно икономическата активност и ръста на приходите, но той да е обвързан с приноса на всеки един, а не с обща добавка, която е еднаква и за хората с 370 лв., и на тези с 1500 лв. Това не е справедливо. Надяваме се здравната криза да приключи до средата на годината и от 1 юли да предложим механизъм за увеличение, за да може хората минимално да усетят отпадането на добавката. Според възможностите на бюджета може да предложим и други механизми за увеличение, но тук трябва да сме много внимателни и да не изпреварваме разходите за пенсии спрямо приходите, защото така увеличаваме недостига в НОИ. Наясно сме, че само 6,1% увеличение на пенсиите няма да е достатъчно, за да покрие ковид добавката на всички. Това се отнася най-вече за по-ниските пенсии.

- За тях ли ще търсите вариант за нова помощ през социалното подпомагане, за да няма “пенсионери под линията на бедност”?

- Доста се говори за израза “да няма пенсионер под линията на бедност”.

- Да, повтарят го непрекъснато премиерът Кирил Петков и вицепремиерът Асен Василев.

- Така е, това е наша политика, но тук става дума за принципа справедливост. Тази политика се отнася за хората, които получават пенсии за стаж и възраст. Останалите пенсии - инвалидни, социални, персонални и др., няма как да бъдат компенсирани до прага на бедност чрез пенсионната система, но за тях ще се прилага подоходният критерий и те получават и сега помощи през социалното министерство. Там вече лицата, които имат ниски пенсии и са под прага на бедност и нямат други доходи и имущество, могат да бъдат компенсирани.

- Поставихте си задача и за реформа при политиките за хората с увреждания, остават 4 месеца, за да излезе работна група с предложения. Каква ще е посоката, защото част от тях от години са на ръба на оцеляването?

- Търсим механизми заедно със социалното министерство, защото пари в държавата има, но трябва да се разпределят правилно. Разчитаме събираемостта на приходите да продължава да расте. През 2021 г. имаме 15% увеличение на приходите в държавния бюджет спрямо 2019 и 2020 г. Това са около 8 млрд. лв. Част от това увеличение се дължи на съживяването на икономиката, но основната част идва от фокуса на приходните администрации към големите данъкоплатци и рисковите сектори. Това обаче са пари от данъците на хората и трябва премерено и много ефективно да бъдат харчени.

Търсим промяна и при политиките за хората с увреждания, за да може да се улесни достъпът им до различни програми и помощи, да отделим повече средства за тях, но след анализ за ефективност.

- По време на преговорите за пенсионната реформа как ще балансирате между левите цели и дясната политика?

- В почти всички сфери имаме голямо припокриване на идеите, има и дискусионни въпроси, но колегите са диалогични и успяваме да придвижим процесите в законодателството. Оптимист съм, че ще се справим с целите, които сме си поставили и работим в хоризонт 4-годишен мандат. В процеса на работата изникват нови идеи, които обсъждаме. През миналата седмица имахме коалиционен съвет на социална тема, за да обсъдим стъпките и приоритетите ни. Моите лични приоритети са пенсионната система и политиките за справяне с демографската криза, които включват подпомагане на младите семейства и ромската интеграция. Последното е изключително важно, защото това е човешки капитал, който не се използва ефективно. При успех те могат да се включат в пазара на труда и да решим доста голяма част от проблемите.

- Как ще решите проблема с ромската интеграция, защото и сега имаме стратегии, но не се вижда резултат?

- С това се е заела Калина Константинова, която е много енергичен и деен човек и сме в непрекъсната комуникация. През годините са дадени доста пари за ромската интеграция, но без голям резултат. Една от идеите е инвестиции в ранното детско развитие, защото около 80% от интелектуалния капацитет на едно дете се развива през първите му 3 г. Ако насочим усилията си през тези години, те ще се справят много по-добре в бъдеще. Трябва да се работи и много повече с родителите им. Друг важен аспект на демографският проблем е свързан с високия процент на смъртност у нас. Тук работим активно със здравната комисия, защото трябва да има повече превенция на заболяванията и да се увеличат разходите за доболнична помощ, защото лечението в болници е много по-скъпо, но основното е, че по този начин ще спасим повече хора.

По отношение на политиката за младите семейства недостига за места в яслите и градините е основно в София, Пловдив и Бургас. Това е причината да насочим усилията си за компенсации и за децата от 1 до 3 г., защото сега те са само за градинските групи. Вторият ни приоритет беше да детските градини да са безплатни. Искаме да направим промени в изискванията за нормите за строителство на детските градини, за да може по-лесно да се откриват и строят яслени и градински групи, защото сега изискванията са много.

Имам сериозни проблеми, които са се натрупали в Столична община през годините. Преди бях заместник-кмет на район "Студентски” и имам преки впечатления и опит, който да приложа в младежките политики. Същевременно съм млад родител на дете на година и десет месеца, което не беше прието в общинска яслена група и лично съм потърпевш от недостига на места. Държавата е отделила пари за строеж на нови сгради, но парите не са усвоени и на 50%, защото има проблем и с отчуждаването на терените, както и с провеждането на процедурите за строителство.

- През тази година втората година от майчинството ще бъде 710 лв. от 1 април, но какъв механизъм ще търсите после, защото сега има парадокс - майките, които са на минималната заплата, получават по-голяма сума през втората година?

- Това е един от аргументите ни за увеличаване на минималните осигуровки за земеделските производители, защото сега се осигуряват на 420 лв., а през първата година на майчинството получават 90% от тази сума, а през втората година тя ще е 710 лв. Въпросът е дискусионен, защото - от една страна има майки, които искат да останат по-дълго с децата си. От другата страна са работодателите, които искат майчинството да е възможно най-кратко, но не трябва да се забравя и третият аргумент - че все още няма достатъчно места в яслите. Това, което искаме да дадем е избор и всеки родител да прецени кое решение е най-добре за него и детето му.

- Какво мотивира млад човек на 30 г. да оглави социалната комисия в парламента, която се занимава с най-тежките проблеми на обществото?

- Това, което научих от Деница Сачева и Хасан Адемов, които са били и социални министри, е, че сферата обхваща всички - от преди раждането им до смъртта им, а и след това. За мен новата ми роля е голямо предизвикателство, но разглеждам ръководенето на комисията, като управление на екип- да разпределим работата във всяка сфера на отделни народни представители и да координирам процеса. Не се плаша от предизвикателствата и съм убеден, че когато работим в полза на гражданите, това ще се усети. За всеки проблем ще търсим решение и съгласие, ще бъдем открити и ще работим за хората.

Нещо, което ме учуди в началото е, че по време на заседанията на комисията, а и в пленарна зала, някои хора се изказват така, все едно не са управлявали досега и са изненадани от настоящите проблеми. Предишното управление не е имало воля да отстоява политически решения, а по-скоро се опитвало да угоди на всички, а това винаги води до недоволство сред всички.

 Визитка:

Роден е през 1991 г. в Ловеч

Завършил е СУ "Св. Климент Охридски" със специалност „Икономика“ и магистратура „Счетоводство и одит“

Има опит в сферата на данъците, счетоводството и финансите в различни международни компании

Бил е заместник-кмет на столичния район „Студентски“