Забравената София: Първото кино с разказвача до платното и бирарията на езерото с нечуваната музика
“Вратата се отваря”, “Влиза жена му”, “Той не я забелязва”, обяснява господинът на пост при прожектирането на първите неми филми у нас
Собственикът на “Ариана” по незнаен начин се снабдявал с грамофонни плочи и пускал парчета доста преди излъчването им от “Родно радио”
“Софийският “Модерен театър” е вече открит и уморените столични граждани всеки час могат да намерят там почивка срещу 30-40 стотинки. Приятно забавление за окото.”
Така бива отразено в пресата откриването на първото кино в столицата и въобще в България. Само че това не е първият досег на софиянци с магията на седмото изкуство. Първата официална демонстрация с кинематограф, или жива фотография, в България се е състояла на 11 декември 1896 г. в кафенето на софийския хотел “България”.
Още преди това се съобщава за ежедневни вечерни прожекции (без такса и т.н.), на които любопитните могат да се “почудят малко на човешкия ум, за който, види се, няма нищо невъзможно”.
Това се случва благодарение на гостуването на един мистериозен чужденец и “знаменит хипнотизатор” в София.
“Г-н Мелинсон, известен на столичната публика по своите сеанси върху хипнотизма, в салона на хотел “Македония” показва на любопитните едно ново изобретение на Едисона”, пише на 8 декември във в. “Народни права”.
Постепенно импровизирани кина изникват на различни открити места в града. Така в Градската градина една вечер опъват бяло платно, а около него се скупчва любопитна тълпа, която неочаквано се трансформира в публика.
“Срещу платното поставиха нещо като магически фенер. Апаратът затрака и върху платното видяхме оживени фотографии - свидетелства Георги Каназирски-Верин в книгата “София преди 50 години” от 1947 г. - Един поливач на улица опръсква един разсеян минувач; после кавалерия препуска и ето даже че конете идват към нас... те като че ли ще ни прегазят... аз изумявам от страх. Светлината идва, платното е отново бяло. Това беше първият кинематограф. Цялата нощ не спах и мислех по това чудо.”
Малко след това една кръчма срещу Шарения мост (днес - Лъвов), където по-късно се намира хотел “Бел Вю”, е преустроена в кино. Салонът побира повече от 30-40 души.
“Входът струваше 30 и 50 стотинки. На екрана се даваха малки фарсови комедийки, които траеха по пет-десет минути - пише Верин. - Понеже филмът беше ням, до екрана стоеше един господин, който обясняваше действието с висок глас: “Вратата се отваря”, “Влиза жена му”, “Той не я забелязва”, “Той блъсва гарафата, която пада и се счупва” и прочее.
Едва две-три години по-късно на мястото, гдето е днес “Модерен театър”, в една дълга зала столичният жител Вакаро инсталира първото кино, което даваше по-големи комедии, но все пак неми и с обяснител.”
“Модерен театър” е открит на 4 декември 1908 г. Построяването на киносалона е възложено от италианеца Карло Вакаро на арх. Димитър Начев, който преобразява двуетажна къща на бул. “Княгиня Мария Луиза” в район “Оборище” в красива сграда с елементи в стил виенски сецесион. Екранът е с размери четири на три метра, а към него имат изглед места за около 400 зрители - 72 места на балкона, 10 ложи и 280 места в партера.
През 1909 г. киносалонът става представител на “Пате фрер” за България и Македония. “Модерен театър” финансира създаването на първите български хроникални филми, а през 1915 г. пак благодарение на негови средства излиза на екран първият български филм “Българан е галант” на Васил Гендов.
105 години след откриването на първото кино в София - през 2013 г. - дейността му като такова е преустановена.
Друго любимо място на столичани, което вече не съществува, но е култово за времето си и осигурява първи и уникален достъп до най-модерните музикални парчета, е бирарията на езерото “Ариана”. Преди Втората световна война и най-вече през трийсетте години това е едно от най-посещаваните заведения и в него звучи музика целогодишно.
"Тази неспирна музика не само рекламираше самата "Ариана", но създаваше немалко удоволствия и на онези многобройни безплатни слушатели по пейките край езерото, които, за съжаление, не можеха да си позволят дори и една бира в нея - разказва Драган Тенев в своята увлекателна книга “Тристахилядна София и аз между двете войни”. - Междувременно в “Ариана” нямаше оркестър. Тя беше озвучена с два силни високоговорителя, през които обикновено звучаха най-модерните за времето шлагери.
Как се снабдяваше с грамофонни плочи собственикът на заведението, не можеше да разбере никой, но той винаги успяваше да ги излъчи доста преди излъчването им от “Родно радио” и хората в градината ги слушаха с голямо удоволствие.”
Над големия и просторен салон на бирарията има и чудесна лятна тераса с дансинг, която привлича неудържимо през лятото влюбени двойки в очарователната прохлада на езерото.
Благодарение на високоговорителите на “Ариана” в началото на трийсетте години софиянци чуват за първи път прекрасното танго на италианския майстор на леката музика през онези години Нино Биксио - “Циганска цигулка”. Както и “Танголита” от “Бал в Савоя” на немската примадона Гита Алпар, американския шлагер “В Испания всяко момиче казва си, си...”, модното немско танго “Дъжд вали и чука по твоя прозорец”, френския шлагер “Вали по улицата...” и разбира се, нашите танцови мелодии, изпълнявани от естрадните ни звезди по онова време.
С отминаването на лятото заведението ни най-малко не губи от актуалността и чара си, като просто се трансформира в магична ледена пързалка заедно с цялото езеро - сцена на най-добрите софийски кънкьори.
Тангата, слоуфоксите и английските валсове пък се сменят с “Куку валс”, “Кънкьорите” и музика, по-подходяща за зимни танци върху лед.
Отначало това е единствената пързалка в София, докато не отваря конкурентната на игрище “Юнак”.
Зимата свършва, идва отново лятото и страхотните вечери над езерото до деня, в който като гръм от ясно небе за софиянци “Ариана” е разрушена.
“Когато преди време неочаквано видях булдозерите, който почнаха да рушат старата “Ариана” на малкото островче сред езерото в Борисовата градина, да ви призная - сърцето ме заболя.
Но кой се интересуваше от тази болка? А могъщите железни челюсти на машините сякаш късаха части не от някакво здание, а от самото ми сърце...”
Вече отдавна няма кой да мине оттам и да “чуе” своя спомен, ехото на мелодия от миналото:
Свири, свири за мен,
о, циганска цигулко...
Сигурно и ти бленуваш за някоя друга любов
под далечното небе оттук...
Най-четени
-
Секретно Инсценирали са разстрела на Романови. Преоблекли фалшивите, за да не ги разпознаят
Има доказателства, че членовете на царското семейство са живели дълги години след 17 юли 1918 г. Сталин ходил да се среща с императора в град Серпухов Разстрел на руското императорско семейство
-
Галерия Дори преди КГБ ДС използва микрокамера за следене. Въпреки това агент "Муха" се измъква от капана
Мухата разбира, че това са паяци, които искат да я подмамят да влезе в мрежата. Изписва на лицето си вежливост и отзивчивост, заявява, че всичко, което интересува дипломатите, ще им бъде съобщено
-
Заслужено ли победи д-р Неделя Щонова в “Денсинг старс”
Пръв темата повдигна певецът Богдан Томов във фейсбук профила си Интересно ми е има ли между моите приятели някои, които смятат, че Неделя Щонова справедливо е победила Натали и особено блестящата
-
Галерия Венелин Венков сравни напускането на "Ку-ку бенд" с живот след затвор
Невена Цонева и Венелин Венков, които бяха част от "Ку-ку бенд", разказаха за своето напускане на групата и причините за това решение. "Тези, които са гледали „Изкуплението Шоушенк" – там накрая
-
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц. Така че не става дума за Евровизия, а за една визия за Европа, в която либералната мисъл деградира до търсене на подходящи