Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СЛАВА: Вестници и списания често публикували снимки и материали за единствената жена машинист.
СЛАВА: Вестници и списания често публикували снимки и материали за единствената жена машинист.

Кой “кара влака” в едно семейство, където свекърът, синът и снахата са все локомотивни машинисти? Не познахте - свекървата Янка, която се е возила на влак само като обикновен пътник.
Така било в семейството на Василка Георгиева от Стара Загора. А това е жената, която има запазено място в историята на БДЖ като първата и единствена у нас дама, машинист на парен локомотив. След време други жени правили опити да яхнат дизели и електровози, сега Виолета Калоянова кара електрически влак в пловдивското депо, но само на Василка се паднал трудният професионален жребий да управлява по релсите пухтящите парни чудовища.
Всички признават, че това е тежка, дори непосилна за една жена професия. Даже и в годините на социализма, когато беше модерно труженичките на “новото време” да работят наравно с мъжете по трактори и самолети.


Черно на бяло” било забранено на нежния пол
да упражнява професията

машинист. Никой не смеел да си помисли, че има дискриминация по полов признак.
Василка, обикновено момиче от сливенското с. Чинтулово, обаче поискала да подкара парен локомотив. Само такива имало у нас през 1951 г., когато тя била на 19 г. “Тъкмо бях завършила заводско училище в Бургас и ме разпределиха като фрезистка в димитровградския завод “Вулкан”, разказва жената, която на 11 ноември ще навърши 79 г. Жизнена и усмихната, спомените  са живи и до най-малката подробност. Тя и досега не знае защо си избрала точно тази професия.
Преди много години в един очерк за нея авторът си измислил, че уж гледала със завист подир прелитащите край селото им влакове, докато редяла ръкойки по жътва на нивата. “Не, не беше така", категорична е Василка. Един ден тя похлопала на вратата на димитровградското депо и изумила всички с въпроса нямат ли работа за нея.


“Кадровикът и партийният
секретар бяха изумени,


но и любезни с мен”, спомня си жената. От София обаче им отговорили, че не приемат жени за машинисти. Тогава се родила идеята Василка първо да започне като огняр. Имало свободно място в старозагорското локомотивно депо.
По правилника на БДЖ не огнярите, а помощник-машинистите хвърлят с лопатата най-много въглища в пещта на паровоза. Огнярят прехвърлял въглищата от тендера (бункера) на машината върху пода в кабината, а след това трябвало да чисти димната камера на локомотива. По онова време толкова държали на това лъскане, че дори си измисляли специални пасти, с които черното на котела блестяло по-силно.
И украсявали, най-често с цветя, челото на машините - там, където е фарът.


Василка не може да забрави
първия си курс като огняр


Разпределили я в екипажа на машиниста Иван Демерджиев и първо закарали един товарен влак от Стара Загора до Карнобат. По онова време горяли нискокачествени лигнити и по този маршрут локомотивът гълтал по 15 т въглища. Бил немски и вдигал до 80 км в час. Като машинист Василка е стигала до 110 км в час с парен локомитив. Заради упоритостта  все пак  позволили и тя изкарала 18-месечен курс за машинисти в София. Прехвърлили я на по-бързоходни локомотиви и тя карала от Бургас до Пловдив.
“Тези машини вдигаха до 120 км, но аз не посмях чак толкова. Най-бърза беше отсечката между Оризово и Белозем”, спомня си машинистката. За да е успешен един курс, машинистът трябва не само да следи сигналите на семафорите по пътя, но и да познава добре профила на трасето, за да знае къде какво му е позволено. И до днес, щом се качи на влак, тя по навик гледа трасето на релсите. “Иван Демерджиев ме съжаляваше, защото съм жена, и гледаше да не ме товари много. Пък аз исках да изпитам всичко и затова пожелах да мина практика на всички локомотиви в депото, да поработя с различни екипажи”, разказва Василка.
Така попаднала при Найден Стоянов, с когото после направили своя комсомолска бригада. Всяка бригада имала зачислен свой локомотив, на който екипажите работели на смени.
“Ентусиазмът беше толкова голям, че всяка бригада дори се стремеше


нейният локомотив да свири
по-различно от другите”,


обяснява жената. Майстор в нагласата на сирените се оказал новопостъпил при тях помощник-машинист - Георги Димов. Той свирел на мандолина и знаел как да настрои сирената. После Георги също станал машинист и нямало как иначе, защото се харесали с Василка, любовта им пламнала и изобщо не вървяло тя да е машинист, а съпругът  - само помощник. “Мъжете от депото винаги са ме приемали като сестра или дъщеря, но никога като жена, към която могат да имат по-други помисли”, убедена е до днес Василка.
Затова пък имала привилегията след работа да се шири сама в банята на депото и останалите да я изчакват.
Първият  курс бил до Димитровград, по това трасе станала и единствената  катастрофа. “Парните машини имат спирачен път от 300 до 700 м и хич не е шега работа да бъде спрян един влак. А най-големият майсторлък беше машинистът да спре локомотива точно до крана, от който трябваше да пълним вода на големите гари. В онзи ден аз надувам сирената, защото наближавам прелез, но един старец се заушил с ушанка заради студа, кара си каруцата и изобщо не се съобразява, че влиза в прелеза заедно с влака.


Нямаше как, блъснах го.
За щастие човекът оцеля,


ударът го изхвърли на предната площадка, където стоят маневристите. През това време той викал: “Ногата ми, ногата ми”, пък аз чувах “Главата ми, главата ми” и понечих да го търся под колелата. Човекът оцеля, но конят му загина”, разказва Василка.
По онова време, в началото на 50-те, сред машинистите било модерно т. нар. тежкотоварно движение. Включила се и тя, като поставила рекорд - закарала от Стара Загора до Ямбол товарен влак с тегло 2040 т. Имал 77 вагона и бил дълъг 700 м. Покрай професията си Василка станала известна в цялата страна - вестници и списания пишели за нея, на два пъти я снимали и за кинохрониката. “Снимат и викат: усмихни се, бе момиче. Пък аз им отговарям: какво да се усмихвам, аз влак карам, не е шега работа”, спомня си жената. За последно по телевизията пуснали хрониката с нея и нейния локомотив през 1990 г., когато Жельо Желев станал президент.
На времето  дали Сребърен орден на труда и дори я включили в българската делегация за Световното събрание на мира през 1955 г. в Хелзинки. В самолета Василка се случила на една седалка с писателя Ангел Каралийчев. Той държал в скута си току-що отпечатана своя книга и я попитал дали друг път е пътувала със самолет. Когато девойката отговорила отрицателно, писателят станал от мястото си до илюминатора и  го отстъпил, за да се любува на гледката.
От това време тя пази скъп спомен и от срещата си с майката на Никола Вапцаров баба Елена.
На тези събития


машинистката ходела
 с военна униформа,


защото БДЖ била военизирана. Отрязала си и дългите плитки, защото не се побирали под фуражката.
“Когато забременях, минах на локомотивите от маневрата, но карах машините до петия месец”, спомня си Василка. Синът  Димо обаче не продължил семейната традиция, сега се пенсионирал като полковник от армията.
Не позволили и на нея да се върне в депото след майчинството - измислили, че белодробното заболяване, от което се излекувала, не  позволявало повече да се качва на локомотив. И я забили в склад за резервни части.
Но било писано да се пенсионира пак като локомотивен машинист.
“През 1982 г. честваха 70 г. на локомотивното депо в Стара Загора и ме бяха поканили като бивш техен кадър. Дори в деловия президиум ме сложиха. А там беше и някакъв голям началник от София, който попитал коя е тази жена.
Разказали му за мен, а той се възмутил, че още не съм на работа. И ме уреди пак на щат като машинист на парен локомотив - този път при паровозите на гара Калояновец. По онова време все още имаше такива парни локомотиви. Те бяха паркирани на някои гари, но ги поддържаха в готовност за пътуват, ако се наложи във военно време”, вълнува се Василка.

ПАМЕТ: Василка държи в скута си снимка на мъжа си и грамота.
ПАМЕТ: Василка държи в скута си снимка на мъжа си и грамота.
ЧИН: На официални събития Василка винаги била облечена в униформа.
ЧИН: На официални събития Василка винаги била облечена в униформа.
СЕМЕЙСТВО: Машинистката с мъжа си Георги и сина им Димо.
СЕМЕЙСТВО: Машинистката с мъжа си Георги и сина им Димо.