Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Моментът, в който всичко свърши. Аертон Сена се разбива на “Тамбурело”.
Моментът, в който всичко свърши. Аертон Сена се разбива на “Тамбурело”.
  • Преди 30 години загина най-великият пилот във Формула 1
  • Има възможност всичко да е заради любовна тръпка и изневяра на Адриана

Михаел Шумахер и Луис Хамилтън може да са 7-кратни шампиони във Формула 1 и да държат всички рекорди в състезанията. Макс Верстапен може да е три пъти поред първи в класирането. Но когато се говори за най-великия пилот в историята, винаги се стига до едно име - Аертон Сена. Великият бразилец, който остана на 34 години точно на 1 май 1994 г. Преди 30 лета.

Всичко е заради това, че при Сена нямаше зависимост от болида. Той бе един от последните, които можеха да изстискат и невъзможното от машината благодарение на качествата си на пилот.

Аертон Сена
Аертон Сена

Може би точно това довежда до смъртта му. От началото на онзи сезон, в който дебютира за "Уилямс", той няма нито една точка. В първия старт пред родна публика в Сао Паулу е първи на старта, но на 55-ата обиколка се завъртя и не завърши. Всичко се повтаря и в Гран при на Пасифика, където отново тръгва първи, но още преди да се завърти един кръг първо е изпреварен от Михаел Шумахер и след това Никола Ларини ("Ферари") се забива в болида му и двамата отпадат.

Така амбицията го вкарва в състезанието на "Имола", въпреки че категорично нямал намерение да се състезава. Поне така твърди официалната му приятелка по онова време Адриане Галистеу. Причините са в тежките катастрофи, които предшестват неговата.

Още в петък по време на катастрофите се удря тежко неговият близък приятел Рубенс Барикело. И Сена е до леглото му няколко часа.

Лекарите на пистата се правят, че реанимират Сена. Той е загинал на място.
Лекарите на пистата се правят, че реанимират Сена. Той е загинал на място.

В събота по време на квалификацията е трагедията с новака Роланд Ратценбергер със "Симтек". Още в началото той излетя на шикана "Акуа Минерале", но продължи. Но при това е ударил предното си крило. И на завоя "Вилньов" излита и се забива в предпазната ограда с 314,9 км/ч. По-късно става ясно, че това е най-тежкият удар в историята на формулата, като е изчислен на 500 пъти земното притегляне.

Сена се качва на медицинската кола с доктор Сид Уоткинс и отива на мястото на трагедията, където Роланд е загинал на място. Това му носи сблъсък с шефовете на Формулата, които му искат сметка защо го е направил. "Кои сте вие? Ние си даваме живота на пистата, а вие нищо не правите. Писна ми вече", са думите на Сена. И печели първото място в квалификацията за трети пореден път през сезона.

Вечерта той говори с Галистеу по телефона. Тя е в Португалия и трябва да пътува за състезанието в неделя. "За първи път чух мъж да плаче. Никога не съм го виждала толкова разстроен. Беше категоричен, че не му се качва в болида. Но отборът разчитал на него", допълни тя в едно от многото си интервюта.

И по време на седмата обиколка от състезанието Сена изпусна левия завой "Тамбурело" и се заби директно в бетонната ограда на пистата с 233 км/ч. Целият свят изтръпна, като тялото му бе качено на хеликоптер и закарано в болница, а състезанието бе подновено. Сид Уоткинс призна след години, че Аертон е бил мъртъв на пистата, но не са искали да го обявяват пред публиката.

Когато разчистват отломките от болида му, хората на пистата намират сгънато австрийско знаме, което Аертон смятал да развее при победа.

Все пак новината за гибелта на Аертон идва в края на състезанието и на подиума няма шампанско и празненства. Там са Михаел Шумахер, Никола Ларини и Мика Хакинен.

Причината за смъртта е ясна - съкратената кормилна щанга на болида се чупи при новата заварка и пробива каската и черепа му. Смъртта е мигновена. Заради това съдиха собственика на отбора Франк Уилямс и главния дизайнер Петрик Хед, който прави промяната.

Другата вероятна причина за трагедията са любовните терзания на бразилеца. Съществува версията, че брат му Леонардо в същото време е пътувал към Европа, за да се види с него и да му обясни, че Андриане Галистеу му изневерява и има доказаталства за това.

В същото време той пък имал връзка с актрисата и модел Карол Алт, като всеки момент двамата щели да обявят, че са заедно. И единствено катастрофата попречила за това, поне според нейните думи.

Голямата им любов стартирала през 1990 г., когато тя е на 30 години и е омъжена за хокеиста Рон Грещнер, а той - с Андриане.

Карол се кара прекалено много с Рон, но "за мен, когато една врата се затвори, друга се отваря. За мен - най-красивата", споделя тя в интервю за Gq Italia. "Сена бе сладур, много внимателен. Знаете ли, че съпругът ми така и не ми подари подарък за рожден ден за цялото време, когато бяхме заедно. Срещахме се тайно. На остров, на остров, на модно ревю. Обичах го много", допълни тя.

Това със сигурност му е въздействало, защото е трябвало да вземе важно решение. А личният му живот винаги е бил на показ. Дали срещите с Шуша, бразилския модел, или с някоя актриса. Реално той има кратък брак единствено с Лилиан де Васконелос Соуса от 1981 до 1982 г. Двамата са заедно от деца, но Лилиан така и не се адаптира към живота в Англия, където се местят, за да продължи състезателната си кариера. "Винаги съм била втората му любов. Първата неизменно са автомобилите", смята Лилиан.

Аертон винаги е бил вярващ католик и редовно ходел на църква, дори в деня на стартовете във Формула 1.

След смъртта му стана ясно, че тайно е дарявал милиони долари на сираци и други деца в неравностойно положение. Заради тях сестра му направи и фондацията на негово име, която функционира и до днес.

Десетки пилоти във Формулата дължат и живота си на Аертон. След неговата гибел международната федерация направи исканите от бразилеца промени за по-голяма сигурност на пилотите. На пистата той също се бореше за живота на своите колеги. Сена бе човекът, който спря и измъкна Ерик Кома от горящия му болид секунди преди да избухне.

Заради това и до днес феновете на Формулата търсят клиповете на Аертон и говорят за него. Дори и младите. На всяко състезание може да се видят шапки и фланелки с неговия запазен знак.

А всичко свързано с Аертон кара аукционните къщи да треперят заради огромната печалба.

От "Уилямс" обаче твърдят, че болидът, който им е бил върнал след края на процеса за смъртта му в Италия, е унищожен и дори няма и болтче от него. Пробитата каска била също прибрана от производителя "Бел" и не се знае каква е съдбата .

За кратко имаше и втори Сена във Формулата, но племенникът на великия пилот Бруно така и не успя да пробие. Все пак стана победител в сериите за издръжливост, а сега се състезава в Airspeed.

Отварят пистата от сутринта за поклонението

Кметството на Имола заедно със собствениците на пистата правят специален ден в памет на 30-ата годишнина от смъртта на Роланд Ратценбергер и Аертон Сена. Всички са приканени да бъдат облечени в цветовете на австрийското и бразилското знаме. Всичко е координирано с фондацията на семейството на Сена и бразилското външно министерство и областта Емилия-Романя. Ще присъстват изпълнителният директор на Формула 1 Стефано Доменикали и шефът на трасето Джанкарло Минарди.

Статуята на Аертон на пистата в Италия.
Статуята на Аертон на пистата в Италия.

Пистата ще бъде отворена в 10 часа българско време. В 10,30 ч стартира паметна обиколка. Всички се събират на "Тамбурело", като церемонията в памет на Сена стартира в 14,30 ч. Минутата мълчание ще бъде в 15,17 часа, точното време на гибелта на великия бразилец. След това всички се местят на "Вилньов", където загина Ратценбергер.

В 17,30 часа в пресцентъра ще бъдат излъчени кадри от документалния филм на Levay Films за Роланд Ратценбергер, който излиза тази година. 15 минути по-късно е представянето на книгата "Сена: истините" на известния журналист Франко Нунес.

В 22 часа стартира ивентът "Аертон и аз" с театрални постановни, музика и снимки, които показват отношенията на пилота и феновете му. Той ще се проведе на старт-финалната права.

През целия ден ще е отворен музеят "Чеко Коста" с експозиции на вещи на двамата загинали пилоти.

Вечният рекорд - най-бърза обиколка с минаване през пита

Има едно състезание в кариерата на Сена, което се отличава между всички и показва истинската му стойност като пилот. И има един рекорд, който никога няма да бъде подобрен в историята на спорта.

Стартът е на английската писта "Донингтън" на 11 април. По принцип трябва да е втори старт в Япония, но организаторите се отказват. И така се появява за първи път в историята Гран при на Европа.

Съотборникът на Сена във фаталното състезание Деймън Хил се поклони на паметната плоча на “Тамбурело”, където загина великият бразилец.
Съотборникът на Сена във фаталното състезание Деймън Хил се поклони на паметната плоча на “Тамбурело”, където загина великият бразилец.

В събота времето е слънчево и Сена е едва четвърти в квалификацията на 1,649 сек от най-доброто време на Ален Прост. Прост и съотборникът му в "Уилямс-Рено" Деймън Хил са далеч пред останалите. Хил е на 304 хилядни от французина. Трети е Михаел Шумахер с "Бенетон-Форд", но и той е на отчайващата разлика от 1,550 сек от Прост.

В неделя обаче вали. Сена стартира лошо, като пред него минава и Карл Вендлингер със "Заубер". Но на мокрото трасе бразилският лидер на "Макларън-Форд" вече е първи, като отвява последователно съперниците си.

След това няма равен на него. Вместо да пести гуми, той натиска до краен предел. Накрая остава без комплект за мокро трасе и слага сликове. След цели пет спирания в бокса. И накрая бие всички с поне обиколка, без Деймън Хил, който обаче е на 1:23,199 мин, което е огромна разлика. Ален Прост и Джони Хърбърт с "Лотус-Форд" са трети и четвърти на обиколка. Рикардо Патрезе с "Бенетон-Форд" и Фабрицио Барбаца с "Минарди-Форд" вземат последните точки, но на 2 обиколки от Сена.

Но рекордът, който никога няма да бъде подобрен, е друг. Сена дава най-бърза обиколка в този старт, като минава през... бокса. Заради объркана комуникация гумите му не са готови и той прелита покрай механиците си. По това време няма ограничения в скоростта за минаване през гаражите и заради това не губи много време. Пък и питът на "Донингтън" е къс. От следващия сезон се въвежда ограничението на скоростта и заради това никога повече това постижение няма да бъде повторено.