Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Технологията за свръхбързите влакове ще позволи те да изпреварват по скорост самолетите.
КАДРИ: ЮТЮБ
Технологията за свръхбързите влакове ще позволи те да изпреварват по скорост самолетите. КАДРИ: ЮТЮБ

10 идеи променят радикално начина на пътуване

Пътуването се промени изключително много от епохата на керваните по Пътя на коприната, на рискованите търговски маршрути в пълните с пирати морета и на парните локомотиви. То ще продължи да се трансформира в близко бъдеще благодарение на напредъка на технологиите. Концепции, които доскоро изглеждаха като от научно фантастични романи, вече са факт. Много скоро хората ще пилотират пътнически дронове и масово ще излитат с ракети, за да се наслаждават на Земята от ръба на Космоса. От автономните таксита през биометричните тунели до влаковете, които ще изминават стотици километри за минути, ето 10 идеи, които са в процес на реализация и ще променят радикално начина да се придвижваме по света и да му се наслаждаваме. 

Край на опашките по летищата

Макар и противоречива, биометричната идентификация (автоматична проверка на самоличността чрез пръстови отпечатъци, лицево разпознаване и сканиране на зеницата) се настанява на все повече летища по света. Тя е смятана за много по-бърз и акуратен начин за проверка на пътниците и ще намали два пъти времето за типичните летищни процедури – чекиране, паспортен контрол и качване в самолета.

Още през 2018 г. международното летище в Дубай въвежда биометрични тунели, наречени “умни врати”, които използват лицево разпознаване за проверка на самоличността на пътниците, като това става за по-малко от 5 сек. Лицево разпознаване вече има на международното летище в Хонконг, на аеропортове в Япония, Делхи в Индия, на “Хийтроу” в Лондон и на “Шарл дьо Гол” в Париж.

Междувременно ЕС планира да пусне автоматизирана система за влизане и излизане през 2024 г., която използва пръстови отпечатъци и изображения на лица за идентифициране на чуждестранни пътници и рационализиране на граничните проверки. 

Авиокомпаниите също въвеждат биометрична идентификация. “Емирейтс”  създаде биометрична пътека на международното летище в Дубай, която позволява на пътниците да преминат през имиграционните проверки и да се качат на борда, без да представят документите си. А в САЩ големите авиокомпании като “Американ еърлайнс”, “Юнайтед” и “Делта” експериментират с биометрично чекиране на избрани летища.

По-малко изгубен багаж

Пристигнали ли сте в чужда страна само за да прекарате първия ден от ваканцията си в запасяване с бельо, тоалетни принадлежности и основни дрехи, докато багажът ви поема неочаквано по заобиколен път? След пандемията от  COVID-19  това се превърна в нещо обичайно и предизвика буря от недоволство сред хората, които летят. След като милиони багажи годишно се губят и бавят по летищата, не е изненадващо, че пътниците започнаха да прибягват до различни технически средства, за да си спестят главоболията. Някои слагат проследяващи устройства като  SmartTags, Tile Pros и AirTags, за да могат да открият вещите си. Други залагат на “умни куфари” с интегрирани следотърсачи, които са синхронизирани с приложения на телефона. В близко бъдеще  вероятно ще видим цифрови етикети за чанти, съдържащи RFID предаватели  (за радиочестотна идентификация), които ще заменят конвенционалните хартиени етикети – еволюция, която ще спести време при чекиране, като същевременно ще улесни проследяването и разпознаването на багажа. “Аляска Еърлайнс”, “Луфтханза” и Катарските авиолинии вече си сътрудничат с нидерландски пионер в цифровите етикети. Те позволяват на пътниците да се регистрират и активират багажния си етикет у дома, след което да оставят багажа на павилион за самообслужване и да го проследяват чрез приложение.

В бъдеще няма да е изненада да видим автоматизирана обработка на багажа, разпознаване на куфари и сканиране за сигурност с изкуствен интелект и може би дори глобална база данни, която свързва пътниците с техните чанти – все решения, които могат да доведат до по-малко изгубен багаж в дългосрочен план.

Следващо равнище на добавена реалност

Представете си,  че при бъдещо пътуване в Европа разглеждате Галерията на академията във Флоренция, водени от говореща скулптура на “Давид” на Микеланджело, или се впуснете в дигитално търсене на съкровища по улиците на Париж. Изисквайки само телефон и интернет връзка, добавената реалност може да донесе още едно ниво на интрига към изживяванията при визита в чужбина. Компанията Specterras Productions, която се стреми да направи природните и културните чудеса на света по-достъпни чрез технологиите, вече вдъхва живот на подобни виртуални приключения.

“С добавена реалност можете да създавате анимирани скулптури в музеите – в бъдеще ще можете да се приближите до бюст на Александър Велики или Херодот и той да се съживи - нещо като “Нощ в музея”, казват от компанията. Добавената и виртуалната реалност станаха по-разпространени по време на пандемията, когато музеите и дестинациите въведоха интерактивни виртуални посещения за бъдещи пътници.

Тези технологии позволяват на хората да изследват части от света, които не могат да видят лично. “Финансово посещението на места като Палмира, Мачу Пикчу или Големия бариерен риф е много трудно. Така че за много хора добавената и виртуалната реалност ще осигурят добър заместител на тези преживявания”, добавят експертите. Технологиите ще играят занапред все по-съществена роля и в планирането на пътешествията. Хората ще могат да разглеждат, сякаш са там, хотелите и ресторантите, за да са сигурни, че са направили добър избор, преди да резервират.

Възходът на летящите таксита

Вероятно сте гледали видеоклипове на пътнически дронове и eVTOL – електрически самолети с вертикално излитане и кацане, които не изискват писта.

Тези футуристични самолети обикновено са електрически, свръхлеки и оборудвани със софтуер за автопилот, който позволява на обикновените хора да се качат на пилотската седалка – след сесия за ориентиране и симулация на полет с виртуална реалност.

Организаторите на олимпиадата в Париж обещават част от пристигащите във френската столица това лято да могат да ползват летящи таксита от международното летище до центъра на града. Хвърчащи коли ще обслужват и идващите в Сингапур от тази година. А само преди дни в Словакия местен стартъп извърши  първия полет на летящ автомобил с пътник и това беше прочутият френски музикант Жан-Мишел Жар.

Авангардна компания в САЩ пък твърди, че всеки може да управлява нейния самолет амфибия HEXA без лиценз за пилот, тъй като той се квалифицира като ултралеко превозно средство съгласно федералните разпоредби. Летящата кола предлага автоматизирани предпазни мерки като система за избягване на сблъсък, тройно дублиран полетен компютър и балистичен парашут.

Друга нюйоркска фирма е насочила поглед към захранвани с батерии автобуси дронове за 40 пътници, които ще са екологична алтернатива на масовия транспорт.

Смята се, че в близко бъдеще персоналните електрически летящи коли ще отвеждат собствениците си на сафари, на труднодостъпни планински върхове.

Роботакситата също настъпват 

Докато някои таксиметрови услуги се насочват към облаците, други ще си останат на земята, но със сериозни подобрения. Базирана в Бостън компания представи наскоро  автономни роботаксита, които обслужват казината на Лас Вегас.

В роботаксито все още присъства човек, но се очаква колите да станат напълно без шофьори по-късно тази година. Друга компания управлява първата напълно автономна услуга за превози в части от Финикс от 2020 г. Услугата оттогава се разшири до Сан Франциско, предстои да стигне и Лос Анджелис.

Големи играчи като “Амазон” и “Тесла” също напредват в тази област. Отделът за самоуправляващи се превозни средства на “Амазон”, известен като Zoox, прави тестове в Сан Франциско. Актуализация на софтуера Full Self-Driving Beta на “Тесла” е достъпна от март. 

В Китай пък технологичният гигант “Байду” започна да управлява напълно автономна таксиметрова услуга в градове като Пекин, Чунцин и Ухан през 2022 г. и се разшири бързо през 2023 г. “Услугата за автономно пътуване постепенно се превръща в част от всекидневието на хората - казва говорител на компанията. - В Пекин, Шанхай и Гуанджоу всяко роботакси може да извърши над 15 пътувания на ден.”

Полети с нулеви емисии

Щом пътническите дронове и летящите таксита станат нещо обичайно, какво ще се случи с добрите старомодни самолети? Има ли бъдеще и за тях?

Да, но то е тясно свързано с климатичните промени и с целта до 2050 г. да бъдат постигнати полети с нулеви въглеродни емисии. Благодарение на технологии, вариращи от устойчиво авиационно гориво през водородни двигатели до електрически самолети, това със сигурност е възможно, въпреки че има съмнения.

Базираната в САЩ Eviation Aircraft е водеща, предоставяйки поглед в бъдещето със своя елегантен, изцяло електрически самолет “Алис”, който се очаква да влезе в експлоатация през 2027 г. Той е с 9 места за пътници и като начало ще окаже отражение на околната среда на регионално ниво.

В следващото десетилетие ще видим и завръщането на свръхзвуковите самолети. Компания от Денвър работи върху адаптирана версия на легендарния “Конкорд”. Самолетът “Овъртюр” ще превозва 80 души със скорост, два пъти по-висока от тази на сегашните машини, и в същото време ще е въглеродно неутрален. Полетът от Ню Йорк до Франкфурт например ще продължава 4 вместо 8 часа, а Лос Анжелис - Сидни ще се взема за 8 вместо 14 часа на около 18  000 м височина. Авиогиганти в САЩ и Япония вече са направили поръчки за самолета. Тестовете му са предвидени за 2027 г., но пътниците ще се качат на него през 2029 г.

Престой в луксозни екохотели

Също като пътуването със самолет екологичните хотели проправят пътя за по-устойчиво пътуване. Когато room2 Chiswick отваря врати в Лондон през 2021 г., той бе първият в света с “нетна нула за цял живот”. С други думи, имотът е компенсирал целия си въглероден отпечатък от производство и строителство, материали, поддръжка, електричество и т.н. В сравнение с подобен хотел room2 използва 89% по-малко енергия на квадратен метър благодарение на термопомпи, слънчеви панели, водоспестяващи тела, политики за устойчиво снабдяване, зелен покрив с биоградина и нулеви отпадъци.

В САЩ хотел “Марсел” в Ню Хевън е на път да стане първият в страната с нулев въглероден отпечатък. Той е построен в сграда, която е културно-историческа ценност. Открит през 2022 г., хотелът се снабдява с енергия изцяло чрез слънчеви панели на покрива. Разполага с прозорци с троен стъклопакет, електрически микробус совалка и навес, пълен със зарядни устройства за електрически автомобили.

Хотел в Норвегия, който ще отвори тази година близо до Арктическия кръг, пък ще се бори за званието първи в света енергийно позитивен. Със своя дизайн, вдъхновен от местните инсталации за сушене на риба, слънчева енергийна система, ресторант с нулеви отпадъци и ефективни системи за управление на боклука и водите хотелът има за цел да помогне на екологично настроените пътешественици да изследват отговорно Полярния регион. Тази година в Саудитска Арабия ще бъде открит цял курорт, който не използва ток от мрежата. Към него има дори собствена фабрика за обезсоляване на вода, която работи със слънчева енергия.

Окончателно сбогом на езиковите бариери

Представете си, че езиковите бариери са останали в миналото. Това означава, че бихме могли да се свържем с различни култури, да работим и живеем в чужбина, да открием нови бизнес възможности. Добрата новина е, че преводът в реално време става все по-достъпен с всеки изминал ден. Безжичните слушалки Pixel Buds на “Гугъл” могат или да превеждат какво се казва директно в ухото ви, или да споделят транскрипция, за да можете да следвате това, което се говори. Компанията работи и върху очила с добавена реалност, които показват преведен текст върху лещите в реално време.

Използвани в момента в хотелиерския бизнес и наскоро пуснати в помощ на търсещите убежище в Обединеното кралство, слушалките на “Майману” се синхронизират с приложение за превод, за да помогнат на потребителите да общуват с хора на над 37 езика. Компанията казва, че скоро ще пусне първите в света слушалки с гласово управление, поддържащи eSIM, които ще превеждат на живо без телефонно приложение.

Космическата надпревара напредва устремно

Космическият туризъм се развива вече няколко години, но все още е достъпен само за малък елит от супербогати хора. Но конкуренцията се увеличава всеки ден.

“Блу Ориджин” на Джеф Безос предлага екскурзии покрай линията Карман – граница на 62 мили (над 100 км) над морското равнище, която бележи началото на открития Космос. “Спейс Екс” на Илон Мъск успешно стартира търговски обиколки около Земята и иска да изпрати 8 души на 6-дневно пътуване около Луната. То бе планирано за 2023 г., но бе отложено за след 2024 г. При осъществяването си ще е първото туристическо пътешествие около земния спътник.

Тези, които търсят луксозно изживяване и могат да си позволят да похарчат стотици хиляди долари, скоро могат да пътуват до ръба на космоса в капсула Spaceship Neptune под налягане, задвижвана от SpaceBalloon (същия, използван от НАСА). По време на шестчасовото пътуване търсачите на силни усещания ще се насладят на панорамни гледки към Земята, гурме храна и коктейли преди бавно спускане и кацане във вода.

Много повече компании са се специализирали в програми за обучение на Земята, за да могат желаещите да изпитат различни нива на гравитация и да се насладят на симулаторни изживявания като изстрелване към Луната или скачване с МКС.

Задават се влакове с ултра скорост

Американският милиардер Илон Мъск от години говори за технологията  Hyperloop – свръхскоростна транспортна система във вакуумна тръба с ниско налягане. С мрежите  Hyperloop ще можем да пътуваме в капсули със скорост до 760 мили в час (над 1200 км/ч) от Лос Анджелис до Сан Франциско за 30 минути, от Пекин до Шанхай за 60 и от Париж до Амстердам за 90 минути.

Освен пестене на време поддръжниците твърдят, че Hyperloop има потенциал да осигури по-евтина, по-бърза, по-безопасна и по-устойчива алтернатива на конвенционалния масов транспорт.  За момента обаче компаниите, които разработват технологията, са забавени поради регулаторни, финансови и инфраструктурни предизвикателства.

Въпреки че до щателно тествани мрежи Hyperloop вероятно ще мине още поне десетилетие, много иновативни компании тласкат технологията напред. Според в. “Саут Чайна Морнинг Пост” китайската корпорация за аерокосмическа наука и индустрия е завършила няколко успешни тестови пускания на Hyperloop в провинция Шанси през януари 2023 г. Освен това Hardt Hyperloop в Нидерландия демонстрира своята технология при ниски скорости и сега изгражда Европейския Hyperloop център за високоскоростни демонстрации и тестове.

Базираната в Торонто TransPod се надява да пренесе технологията в Канада с едноименната си система, захранвана от възобновяема енергия. До 2025 г. компанията планира да изгради TransPod връзка със скорост 620 мили в час (близо 1000 км/ч) между Калгари и Едмънтън, свързваща двата града за 45 минути.