Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ПРЕДИМСТВО: Електрическото ауди A2, трансформирано от българска фирма, е способно да измине около 100 км с едно зареждане на батериите.
ПРЕДИМСТВО: Електрическото ауди A2, трансформирано от българска фирма, е способно да измине около 100 км с едно зареждане на батериите.

Огромен интерес към преобразуването на обикновени леки коли втора ръка в електрически отчитат хората, които се занимават с поставяне на електромотори в автомобилите.
Новата мания в България вече не е само при бизнесмените, които разполагат с няколко лекотоварни возила, но и при клиенти с по-обикновени и стари бензинови коли, които харчат в града около и над 10 литра на 100 км.
Не е изгодно да правите конверсия на скъпи, големи и луксозни автомобили, защото те се нуждаят от повече енергия, за да се движат, предупреждават специалистите. Тогава преминаването на ток е безсмислено, защото те ще се нуждаят от голяма батерия, която ще заеме много място, и пак няма да успява да захрани всички екстри.
За колите с по-мощни двигатели има друга опция - да бъдат направени с комбинирано гориво - с двигател с вътрешно горене плюс електродвигател
Преди време Илия Левков, председател на Индустриален клъстер "Електромобили", прогнозира, че след 10 години у нас може да има 100 000 електрически возила, ако се приемат по-бързо законови промени във връзка с регистрирането на машините с батерии, както и съответните екооблекчения, свързани директно с намаляване на данъци, отсъствие на данъци и привилегията безплатно паркиране.
Иначе в 15 държави от ЕС са въвели данъчни стимули за покупката на електромобил - като нулев ДДС, намалени общински данъци, безплатно зареждане и паркиране.
Отделно в САЩ, Холандия, Великобритания и Франция покупката на кола на ток се подпомага със сума между 5000 до 10 хил. евро.
В момента в България има над 1300 електрически превозни средства. Това са основно конверсирани от бензинови в електрически автомобили, скутери и велосипеди. Сериозен е и интересът към поставянето на електрически батерии в стандартни автомобили.
Цената за трансформирането на една кола е между 7 и 15 хил. лв. в зависимост от модела и батерията.
Инвестицията се връща доста бързо.
Елекрическата кола харчи максимум 3 лева на 100 км
пробег или по сегашни цени на бензина по 1 литър на сто. Това е поне 10 пъти по-малко от разходите за гориво с кола с двигател с вътрешно горене. Ако приемем, че направите конверсия на автомобил за 10 000 лева, тази инвестиция ще ви се върне преди да навъртите 40 000 километра.
Единственият голям проблем пред возилата с щепсел е малкият брой зарядни станции, като най-много - над 10, има в София, бързо се изграждат обаче и нови в по-големите градове из цялата страна. През следващите една-две години се очаква броят на зарядните станции в България да надхвърли 100, като места за зареждане ще има и по магистралите и междуградските пътища.
Засега конверсията е реална пазарна алтернатива, защото готовите нови електрически автомобили струват над 60 000 лв.
За да превърнете автомобил в електромобил, трябва да демонтирате двигателя с вътрешно горене и съпътстващите системи (изпускателна и охладителна). На тяхно място се слага електрическа задвижваща система, която в общия случай се състои от електромотор, контролер и батерия. Допълнително предимство е, че
при поръчка на
конверсия може
да избирате оборудване
и функции, най-подходящи за вашите нужди - специализираните в това компании предлагат доста варианти за различни приложения.
По-евтините конверсии (за около 7000 лв.) осигуряват по-ниска мощност и пробег с едно зареждане на батериите. Такива комплекти обикновено включват оловни (може и български) батерии, които имат сравнително малък брой от около 200 цикъла на зареждане/разреждане. Това означава до 6 месеца експлоатация. Електромоторите в тези комплекти дават сила за максимална скорост до 50-60 км/ч, но за достигането дори на такива ниски скорости е нужна повече от половин минута. Продължителното натоварване предразполага към прегряване на такива бюджетни електромотори, които не са особено ефективни при високи обороти, не предлагат регенерираща функция и се нуждаят от честа смяна на четки. Обикновено в комплект за около 7000 лв. не се предвижда (или е самоделна) вакуум помпа, която позволява на спирачната система да функционира правилно, а това е изключително важен момент за сигурността на пътя.
За малко повече пари (10-15 хиляди лева) колата ви ще може да се движи както в оригиналния вариант с ДВГ Автомобилът може и да ви хареса повече заради големия въртящ момент на електромоторите от нулеви обороти, ускорението и максималната скорост. Тук може да разчитате на около 100 км пробег с едно зареждане на далеч по-малките и леки литиево-йонни батерии.
Оригиналната скоростна кутия играе съществена роля за производителността на системата и нейното запазване е препоръчително. Трябва да се ограничат оборотите на електромотора до около 6500 об./мин (въпреки възможността за достигане на двойно повече), защото повечето двигатели с вътрешно горене работят в този максимален диапазон, трансмисиите са настроени за него и има голяма вероятност да бъдат повредени.
Автоматичните скоростни кутии не са особено подходящи при електромобилни конверсии, защото се нуждаят от множество скъпи модификации, за да издържат на натоварването от електромоторите.
За тези пари може да сложите на любимия си нормален автомобил система за контрол и управление на батерията, контролер за електромотора и функция за регенериращо спиране, чрез която батерията се зарежда с енергия при намаляване на скоростта.
Пакетите за конверсия за 10-15 хиляди лева обикновено включват батерии, които осигуряват около 100 км пробег с едно зареждане и
имат около 3000 цикъла, което се равнява на около
6-7 години нормална всекидневна употреба
Конверсията е една добра дългосрочна инвестиция, защото липсват и стандартните смени на масла, филтри, ремъци и други компоненти, свързани със спомагателните системи, от каквито конвертираната кола вече няма да има нужда.
Конверсиите са изключително подходящи за малки фирми със сравнително остарял автопарк. За лично ползване има смисъл за онези, които шофират повече и особено в града.
Един от сполучливите примери за конверсия е направен от Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" в София.
Трансформираният автомобил е и подвижна лаборатория. Едновременно с движението си той измерва
параметрите на колата,
така че данните от него да бъдат използвани при създаването на нови превозни средства. Допълнително на покрива на автомобила е монтиран фотопанел, който произвежда ток. Така освен стандартните батерии, колата разполага и с резервно захранване, с което може да измине до 30 км. Чрез фотопанела се задвижват и помощните системи - чистачки, фарове, мигачи и ток за подсилване на спирачките. Максималната скорост е 110 км/ч.

Возилата на ток паркират безплатно в синята зона, в София

Електрическите автомобили вече ще паркират безплатно в синята зона на София. Това стана от 1 септември с новите правила за паркиране, приети от Столичната община и огласени на сайта за градска мобилност. В столицата колите на ток разполагат и с десетина пункта за зареждане на своите батерии.
Зарядни има също в Русе, Добрич и Исперих, а още половин дузина общини подготвят условия за инсталирането им. Пречка пред по-бързото разширяване на тази инфраструктура са белите полета в нормативната база, поради което зарядните пунктове засега Усе маскиратФ като елтабла, строителни или преместваеми обекти. За да се улести процесът бе разработен проект за промени в столичното законодателство и нормиране на процеса по изграждане на зарядната мрежа за електромобилите.
Безплатното паркиране е един от стимулите за електромобилността. ИКЕМ отдавна лобира не само за организационни, но и за данъчни и финансови стимули с тази цел. Такива биха могли да бъдат данъчен кредит, ускорена данъчна амортизация като за компютри, освобождаване от данък и винетка, предоставяне на финансова подрепа от Узелени фондовеФ и др. Те се прилагат вече в редица страни от Европа и Америка, като надеждата е някои от тях да бъдат приложени и в българския бюджет за следващата година.
Има практика, както е във Виена, общината да спонсорира покупката на електрическите модерни коли с 300 евро, с пари от европейските фондове. Предстои да акумулираме в специален фонд приходите от продажбата на въглеродни емисии, а от него да се отпускат по 5000 лв. за всеки закупен елмобил. Друго предложение е всяко физическо лице да намалява годишния си данък с 25% от стойността на закупена електрическа кола, но не повече от 5 хил. лв. Следваща стъпка в усъвършенстването на електромобилите ще са по-мощни двигатели и по-мощни батерии.


Първият електромобил е направен през 1873 г.

Първият електромобил е бил създаден през 1873 г. от Робърт Дейвидсън в шотландския град Абърдийн.
Първият работоспособен електромобил е създаден през 1880 год. във Франция. Към края на XIX век се изработват серия електромобили с усъвършенствани оловни акумулаторни батерии.
Преимуществата на задвижването с електромотор, захранван от батерия, били очевидни - никакви вибрации, пушеци и трясък на зле пасващи елементи от конструкцията и изключително високо КПД в сравнение с всички останали двигатели.
Първият електродвигател за лек автомобил бил построен от англичанина Старли през 1888 г., но едва през 1893 г. Жанто и Рафърд получили удовлетворителен резултат за истински електромобил.
Той имал две батерии с
общо тегло 420 кг,
а всяка имала капацитет от 200 амперчаса. Мощността на двигателя достигала 2,5 kWh. Оттук нататък електромобилите отбелязали зашеметяващ прогрес. Най-впечатляващите постижения на автомобилите с електродвигатели били по отношение на скоростта. Още през 1897 г. успявали с летящ старт да преминат отсечка от пет мили под 9 минути.
През периода 1910-1920 г. в градовете на САЩ са се експлоатирали повече електрофургони, отколкото такива с двигатели с вътрешно горене. Скоростта на движение на машините е била no-малка от 50 км/ч. За движение на среден пътнически автомобил е бил необходим двигател с мощност около 5 kW и запас от енергия около 10 kWh. Към 1912 г. броят на електромобилите достигнал над 20 хил. Обаче интересите на потребителите все повече се насочвали към автомобилите с ДВГ.
След време социалните и техническите фактори дават предимство на автомобилите. Източникът на енергия за автомобилите - нефтът, се получава сравнително лесно и евтино. Транспортът му е удобен. Показателите на двигателя с вътрешно горене бързо се подобряват, а конструкцията му се усъвършенства.
Запасът от енергия в автомобила достига до 150 kWh, а мощността на двигателя с вътрешно горене надвишава 5 kW. Дългите преходи за тях не са проблем. За да достигне тези показатели, електромобилът се нуждае от акумулаторна батерия, тежаща няколко тона
Тази разлика между потребностите на електромобила и възможностите на акумулаторните батерии все повече се е увеличавала, което предопределило излизането от употреба на возилата с електрическа тяга.

Елвелосипедът харчи по 20 стотинки на 100 км

Електрическият велосипед става все по-популярен в големите градове и особено в София, където вече има и чудесни велоалеи. С него не само харчите по едва 20 стотинки на 100 км пробег, но и нямате нужда от баня в службата, за да отидете на работа с него.
С електрически велосипед наистина можеш да караш така, както ти харесва за момента. Все едно си с маунтийнбайк, градско колело, по поляните или търсиш бързина и повече адреналин. Има дори опция за екологично каране.
Тайната е във високотехнологичния УпакетФ, който е разположен на колчето за седалката точно над педалите. Не си мислете, че не трябва да ги въртите. Просто електрониката УусещаФ вашия стил на каране и се адаптира към него, като помага управлението на велосипеда да става с по-малко усилие. Официалните имена на стиловете са Eco (максимална ефективност на възможно най-дълго разстояние), Tour (за каране в планинска местност или трекинг, пак на дълго разстояние), Sport (за офроуд или движение в града, където често се налага спиране и тръгване) и споменатият Speed.
Както може да се предположи, батерията на електронния велосипед е литиево-йонна. Включва се с бутон отстрани и светещият индикатор показва с колко ток разполагате. Все още проблем на тези колела е, че не можете да зареждате батерията, докато въртите педалите. Когато се изтощи, Battery pack се УпълниФ наново със специално зарядно устройство (Power charger), което е с два режима - бърз и бавен. За зареждане на 100 процента са необходими около 2 часа и половина. За 1 час възстановявате 50% от тока.
Основен елемент от тези велосипеди е така нареченият копилот (HMI) - малкото електронно устройство с дисплей на кормилото. С тази джаджа избирате стила си на каране, а течните кристали показват равнището на батерията, скоростта на движение, изминатите километри и всякаква друга информация, която ви е необходима.
У нас вече се продават и електрически велосипеди родно производство, които струват около 1000 лева. Западните колелета са с няколко хилядарки отгоре.

Какво представлява "Пони"

Лекотоварният електромобил "Пони" е оригинална разработка на фирма ДИ ВЕН ООД, Лом. Заедно с батериите той тежи 920 кг, а може да носи около 1 тон товари. Предназначен е за градското стопанство и в зависимост от целите може да е с различни каросерии. Има 4 батерии по 12 волта и вградено зарядно устройство, благодарение на което може да се зарежда с ток от практически всеки контакт. Много маневрен е и е лесен за управление като резултат от вграденото хидравлично сервоуправление. Спирачната му система е хидравлична и въздейства на четирите колела. Електродвигателят му е 4,5 кВт и е оптимален за предназначението на машината. Както двигателят, така също батериите, гумите, електрониката и други възли в "Пони"-то са българско производство, подчерта при презентацията шефът на фирмата Жори Алексиев.
Колата е икономична и маневрена, в нея е вградена много електроника, твърди производителят Жори Алексиев от ломската фирма "Дивен". Пробната серия е от 5 бройки. Едно електрическо возило струва от 5000 до 20 000 евро. Батериите са различни модификации могат да издържат от 50 до 100 километра с едно зареждане.

ИЗОБРЕТЕНИЕ: Този нисан микра се движи с електрически мотор вместо двигателя с вътрешно горене.
ИЗОБРЕТЕНИЕ: Този нисан микра се движи с електрически мотор вместо двигателя с вътрешно горене.
ЕКСТРА: Със съдействието на кмета на София Йорданка Фандъкова електрическите коли паркират в столицата безплатно.
ЕКСТРА: Със съдействието на кмета на София Йорданка Фандъкова електрическите коли паркират в столицата безплатно.
РЪСТ: Зарядните станции за автомобили ще набъбнат до 2 години на над 200 из цялата страна.
РЪСТ: Зарядните станции за автомобили ще набъбнат до 2 години на над 200 из цялата страна.
ОПИТ: Фирма сглобява електрически возила в Стара Загора по лице
ОПИТ: Фирма сглобява електрически возила в Стара Загора по лице
ПЪТ: Лекотоварното рено изминава до 30 км с едно зареждане на батериите.
ПЪТ: Лекотоварното рено изминава до 30 км с едно зареждане на батериите.
МИНИ: Малкото пикапче "Пони" върши чудесна работа и в парковите пространства.
МИНИ: Малкото пикапче "Пони" върши чудесна работа и в парковите пространства.