Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СКЪПО: Мостовете и тунелите допълнително оскъпяват строителството.
СКЪПО: Мостовете и тунелите допълнително оскъпяват строителството.
МАГИСТРАЛИ с европейско качество не могат да се строят на цените, на които се печелят търговете в България.
Това е официалната позиция на Асоциацията на европейските данъкоплатци (ТАЕ), изразена в съобщение до медиите.
Реалната стойност на километър магистрала в Европа е между 4 и 6 млн. евро. В България заради евтината работна ръка е възможно да падне до 3 млн. евро, но на цена от 1,8 млн. евро не може да се строят европейски магистрали, категорични са от организацията. Като подчертават, че подкрепят българското правителство в усилията му в борбата с корупцията, от съюза на данъкоплатците се застъпват за пряк надзор от страна на Брюксел при провеждането на конкурси за строителство на магистрали у нас.
"Според нас трябва да се предотврати възможността банкрутирали фирми, които са получили наказания за нередности, да печелят", обясняват от Асоциацията на европейските данъкоплатци. "По-тревожното е че не виждаме никаква промяна и при новите конкурси за магистрала "Струма", допълват още оттам. Като пример за нереална цена от организацията посочват поръчка за отсечката Димитровград - Харманли на автомагистрала "Марица", която излиза по 1,8 млн. евро за километър. Строителството на участъка бе спечелено от консорциум "Марица Хайуей", в който влизат контролираната от Васил Божков "Пътностроителна техника" и австрийската "ПОРР Технобау унд Умвелт".
Фактите от изложението се подкрепят и от българските експерти в бранша.
"Това, което твърдят от европейската организация, отдавна е публична тайна. Например при строителството на някои отсечки от магистрала "Тракия"
печалбата падна
до невероятните между 3 и 8%", коментира твърденията архитект Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите в България, пред "168 часа". "Винаги съм казвал, че критерият най-ниска цена не е най-доброто при тези конкурси. Крайно време е да се премине към икономически обоснована цена в съгласие с европейските норми и практика. Министър Плевнелиев също каза, че за новите поръчки за магистрала "Струма" ще има промяна", допълни експертът.
"Наистина трябва да се сменят правилата. Освен цена, най-добрата,
икономически най-изгодната оферта
предполага наличието на редица други фактори - опит на строителя, оборудване, срок на изпълнение...", казва и инж. Румен Йовчев, бивш шеф на Браншова камара "Пътища". "В България търговете действително се печелят от фирми камикадзета. Това за съжаление се потвърди и при новите процедури за магистрала "Марица", поясни специалистът.
"Цената за километър, постигната за магистрала „Тракия", почти съвпада с предложенията за „Марица", а и цените на труда и на строителните материали в България се различават съществено от тези в Европа, обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура"в отговор на въпроси на "168 часа".
Росен Плевнелиев
Росен Плевнелиев