Строим невъзможно евтини магистрали
Това е официалната позиция на Асоциацията на европейските данъкоплатци (ТАЕ), изразена в съобщение до медиите.
Реалната стойност на километър магистрала в Европа е между 4 и 6 млн. евро. В България заради евтината работна ръка е възможно да падне до 3 млн. евро, но на цена от 1,8 млн. евро не може да се строят европейски магистрали, категорични са от организацията. Като подчертават, че подкрепят българското правителство в усилията му в борбата с корупцията, от съюза на данъкоплатците се застъпват за пряк надзор от страна на Брюксел при провеждането на конкурси за строителство на магистрали у нас.
"Според нас трябва да се предотврати възможността банкрутирали фирми, които са получили наказания за нередности, да печелят", обясняват от Асоциацията на европейските данъкоплатци. "По-тревожното е че не виждаме никаква промяна и при новите конкурси за магистрала "Струма", допълват още оттам. Като пример за нереална цена от организацията посочват поръчка за отсечката Димитровград - Харманли на автомагистрала "Марица", която излиза по 1,8 млн. евро за километър. Строителството на участъка бе спечелено от консорциум "Марица Хайуей", в който влизат контролираната от Васил Божков "Пътностроителна техника" и австрийската "ПОРР Технобау унд Умвелт".
Фактите от изложението се подкрепят и от българските експерти в бранша.
"Това, което твърдят от европейската организация, отдавна е публична тайна. Например при строителството на някои отсечки от магистрала "Тракия"
печалбата падна
до невероятните между 3 и 8%", коментира твърденията архитект Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите в България, пред "168 часа". "Винаги съм казвал, че критерият най-ниска цена не е най-доброто при тези конкурси. Крайно време е да се премине към икономически обоснована цена в съгласие с европейските норми и практика. Министър Плевнелиев също каза, че за новите поръчки за магистрала "Струма" ще има промяна", допълни експертът.
"Наистина трябва да се сменят правилата. Освен цена, най-добрата,
икономически най-изгодната оферта
предполага наличието на редица други фактори - опит на строителя, оборудване, срок на изпълнение...", казва и инж. Румен Йовчев, бивш шеф на Браншова камара "Пътища". "В България търговете действително се печелят от фирми камикадзета. Това за съжаление се потвърди и при новите процедури за магистрала "Марица", поясни специалистът.
"Цената за километър, постигната за магистрала „Тракия", почти съвпада с предложенията за „Марица", а и цените на труда и на строителните материали в България се различават съществено от тези в Европа, обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура"в отговор на въпроси на "168 часа".
Най-четени
-
Галерия Лили Иванова жертва на политически сблъсъци в Чили през 1973 г. Публиката я взема за рускиня и я освирква
Накрая я изпращат с овации, бис и награда На рецитала пее и Хулио Иглесиас Само 3 дни след сватбата си с Янчо Таков през 1973 г. Лили Иванова заминава за участие на музикалния фестивал във Виня дел
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Любимите ми 50 книги
Разпределил съм ги по възрастови групи. Започвам с първите – книги, които са ми били любими, преди да навърша 10 години: 1. Шарл Перо - Приказки Най-добрият старт на пътешествието в света на книгите
-
Галерия Честит да си! Съдба моя!
Днес мажоритарният собственик на "ПФК Левски" и голмайстор №1 в историята на клуба Наско Сираков празнува своя 62-ри рожден ден. Неговата любима жена Илиана Раева му направи честитка и в социалните
-
Кой постъпва честно, не живее лесно
"Кой постъпва честно, не живее лесно. Кой излезе прав, не излиза здрав. Кой душа не продава, той имотен не става." 102 години от рождението на Радой Ралин