Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Минчо Коралски
Минчо Коралски

Нормално е това да се прави през 5 г.

“24 часа” се допита до всички социални министри от 1990 г. досега. Ще публикуваме техните съвети, а в момента, в който кабинетът е готов със сметките, ще ги съберем отново в клуб “24 часа визионери”, за да подпомогнат с мнението си социалния министър Гълъб Донев и министъра на финансите Асен Василев.

Днес ви представяме мнението на Минчо Коралски. Той заемаше поста на социален министър в правителството на Жан Виденов от януари 1995 г. до февруари 1997 г. По негово време средствата на държавното обществено осигуряване са обособени в самостоятелен фонд и е създаден Националният осигурителен институт като правоприемник на Главно управление “Социално осигуряване”. Допреди това пенсиите са плащани от държавния бюджет. През 1996 г. в Закона за пенсиите е извършена ключова промяна в начина на изчисляване на пенсията и е въведен индивидуалният коефициент на пенсионера. Поставя началото на професионалните схеми за пенсиониране със създадения Учителски пенсионен фонд, който и до ден днешен е сочен като най-успешния обособен фонд за ранно пенсиониране. Приет е Законът за закрила при безработица и насърчаване на заетостта. 

- Г-н Коралски, кой от двата варианта за вдигане на пенсиите, по които работят правителството и НОИ, е по-добър - преизчисление с дохода от 2018 г. или увеличение тежестта на стажа на 1,3?

- Пенсиите трябва да се преизчислят с актуален осигурителен доход от 2018 г.

- Защо?

- Когато създадохме Националния осигурителен институт, се въведоха за първи път индивидуалните партиди и индивидуалният коефициент, т.е. така се отчита приносът на всеки един към осигурителната система.

Индивидуалният

коефициент бе

въведен, за да

може във всеки

един момент да

се преизчислят

пенсиите,

а моментът е такъв. Минаха 13 г. от последното преизчисляване на пенсиите. Нормално би било то да се прави през 5 години и да не се налага изведнъж да се отпускат толкова много пари.

- Цената не е ли прекалено висока - около 2 млрд. лв. допълнително през следващата година, а над 900 хил. души ще останат без увеличение?

- Какво означава, че няма да получат увеличение? Преизчисляването е, за да се въведе порядък в пенсиите. Не знам кои са тези 900 хил. души, това означава половината да не получат увеличение, което е абсурдно.

- Това са пенсиите, които няма да минат прага на минималната - 300 лв., както и максималните, и тези, които не са свързани с трудовата дейност.

- Когато говорим за актуализиране на пенсиите, става дума само за тези, които са за трудова дейност. Когато се направи преизчисление с актуален осигурителен доход, тогава ще се види колко от тези пенсии ще останат под 300 лв. Сега е говорене на едро.

За ниските пенсии ще трябва да се въведат подоходни критерии и да има помощ през социално подпомагане. Ако човек падне под определен доход - тогава да има целево социално подпомагане, както е в цял свят.

- Финансова ли да е помощта от социалното подпомагане?

- Не е задължително тя да бъде с пари, има

практики за

подпомагане с

храна, лекарства

и други целеви

помощи

Но това означава цялостно преосмисляне на социалната политика. Опитите да се решават проблеми на социалното подпомагане с пенсиите са продиктувани от въпроса как може да се живее с 300 лв. Може да се живее и с 200 лв., ако ти дадат още 100 лв. за продукти. По този начин хем ще се стимулира производството, хем парите няма да се пропиват.

С повишаването на пенсиите, без да се отчита личният осигурителен принос, стигнахме до това 900 хил. души да са набити в един диапазон от 300 лв.

- Има ли по-добро решение за вдигането на пенсиите?

- Едва след преизчисляването може да се види как да се направи и дизайнът на пенсионната система. Тук вече има много идеи, но преди да сме наясно каква е ситуацията, е безсмислено да се правят каквито и да е било упражнения.

- Преизчислението няма ли да е несправедливо към новите пенсионери, които са се осигурявали на по-високи доходи?

- Затова, че са се осигурявали на по-високи доходи, получават и по-високи пенсии. Очевидно е, че за този, който се е пенсионирал през 2016 или 2017 г., осигурителният доход ще е нараснал с 20 или 30 лв. Но за този, който се е пенсионирал преди 10 г. при среден осигурителен доход тогава 400 лв., сега пенсията ще се преизчисли при осигурителен доход 900 лв. - колкото е бил средният през 2018 г. Затова бе въведен този индивидуален коефциент - да може периодично пенсиите да се осъвременяват по един обективен критерий като осигурителния доход. Ще има хора, чиито

пенсии ще скочат

със 100 - 200 лв.,

но това е именно

поради

изоставането им

през годините

А за други - да, няма да се увеличат, защото са отпуснати по-скоро. Проблемът не са отпуснатите пенсии през последните 3 г., а старите.

- Има ли вариант 50-те лв. да влязат автоматично в основните пенсии?

- Тази идея не е добра по простата причина, че те са също като административното вдигане на минималната пенсия на 300 лв. Изведнъж хора, които са имали действителни пенсии от 200 лв., ще започнат при автоматичното вкарване на тези 50 лв. да получават 350 лв. Това вече ще вкара 1,5 млн. пенсионери на минимална пенсия - би било пълно безумие и тогава направо можем да затваряме пенсионната система.

Има истини,

които трябва

да се назоват

В противен случай посланието е, че в България няма нужда от осигурителна система, защото работиш - не работиш, 350 лв. са ти в кърпа вързани. Спирането на добавката от 50 лв. не е популярно решение, но няма да свали правителство. Колкото по-бързо се вземе това решение, толкова по-бързо ще излезем от тази ситуация. Политика има, когато трябва да се вземат непопулярни решения.

Очаквайте в следващи броеве на "24 часа" и www.24chasa.bg вижданията на останалите социални министри.