Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Съпругът на Боряна Стробъл създава "Тесла", преди да срещне Илон Мъск Боряна Стробъл загина на 38-годишна възраст, пометена от джип.

По време на пандемията основава зелена компания за бижута, работеща с рециклирано злато

Когато завършва Станфорд, всички се подиграват, че избира малкия стартъп

Джей Би е автор на всички иновации на автомобилния гигант

7,44 ч. сутринта, 19 юни. Българката Боряна Стробъл, омъжена за един от съоснователите на “Тесла”, кара колелото си по велоалеята в Уошо Каунти, Невада. Внезапно от насрещното платно връхлита джип “Форд” и я помита.

38-годишната жена издъхва на място, а някои нейни близки се съмняват дали смъртта й не е предизвикана умишлено. Причината е, че районът, в който е загинала, е пуст. На този етап обаче от полицията нямат подобни съмнения и се опитват да изяснят дали на шофьора му е прилошало, или е бил под въздействието на алкохол.

За кончината на Боряна Динева (по баща) в България бе съобщено едва миналата седмица. Приятелите й в социалните мрежи не спираха да публикуват нейния девиз:

“Животът е нашата най-голяма привилегия,

най-голямото богатство, което ни се дава”.

“Понякога се срещате с хора, за които знаете, че ще правят велики неща по света - пише Дарси Ан, приятелка на Стробъл. - Ти беше един от тях, винаги вдъхновяващ. Красива отвътре и отвън. Небето има друг ангел. Отиде си твърде рано.”

Боряна е родена на 25 май 1983 г. в Монтана. По-голямата част от детството си прекарва в Мездра при баба си и дядо си. От майка си запомня, че е важно да бъде почтен човек и винаги да помага на другите, а баща й й разкрива колко интересна може да бъде математиката. Затова и по-късно тя се определя като маниачка по тази наука. Още от малка й личало, че има предприемачески дух, който е наследила от родителите си.

В интервюта Динева е разказвала как още на 7-годишна възраст е започнала да се занимава с начинания, носещи скромни приходи, които тя влага в други свои бизнес идеи. Първите пари, които изкарва сама, са от “детски бизнес”, споделя тя пред списание “Мениджър”. Изгражда малка ферма и развъжда охлюви, за да ги продава на складове, които захранват фармацевтичния сектор.

Като по-голяма

прекарвала петък вечерите в залите за компютри

с интернет, за да проучи различни университети в чужбина. Връстниците й се подигравали, защото в същото време те били на купони.

С падането на комунизма през 1989 г. семейството й емигрира в Германия, където живее няколко месеца в бежански лагер. Приживе Стробъл бе споделила, че престоят й в тази страна е основополагащ за израстването й.

“Германия ме научи колко са важни експертното мнение и опитът, висококачествените продукти и добрата работна етика”, допълва Боряна.

Семейството й е живяло също в Австрия и Русия.

Само на 22 г. тя се озовава в САЩ, за да учи в Калифорнийския университет в Бъркли, без дори да знае английски език. Бързо свиква и взема диплома по икономика с отличен. Постепенно започва да владее перфектно 5 езика.

През този период

я крепят най-скъпите спомени от родния дом,

а именно, че в България била изградена тясна връзка между хората и природата в селските райони.

След това взема и две магистърски степени - по мениджмънт от колежа “Слоун” на Станфордския университет и по мениджмънт и индустриално инженерство. Завършва и колежа на Сан Матео в Силициевата долина.

2011 г. е една от най-специалните в живота й, защото тогава става част от екипа на “Тесла”. Мнозина от приятелите и бившите й колеги й се подигравали, че започва работа в подобна малка компания, която вероятно няма никакъв шанс на пазара.

Никой не виждал перспектива в електрическите коли.

“Докато учех икономика в Калифорнийския университет, една от дисциплините, наречена “Бъдещето на бизнеса”, привлече интереса ми - посочва тогава Боряна Динева. - Ходът на глобализацията вече бе силно напреднал по целия свят и всички искаха да се възползват от ниската цена на труда в чужбина. Това, което научих в Бъркли, е, че следващата фаза на революцията в бизнеса ще минава през първоначалната инкубация на местно ниво, преди да се пристъпи към разширяване в международен план. Основната концепция зад този модел е т.нар. вертикална интеграция - при нея се отчитат предимствата на съкращаването на веригата за доставки, наемането на местни таланти, използването на местни материали и производствени ресурси. Огледах се в района на Санфранциския залив и с изненада открих пионер - “Тесла”.”

Тя става първи HR анализатор, а шефът й е Арнън Гешури - човекът, който създаде “Гугъл”. Тогава в компанията работят близо 700 души, а 5 г. по-късно те вече са 45 хил. Тя става изпълнителен директор и ръководи екипа за човешки ресурси и разширяване на пазара, както и отдела за бизнес анализи, сливания и придобивания.

Междувременно се запознава и с инженера Джефри Стробъл, по-известен като Джей Би, който е един от съоснователите на автомобилния гигант. Той се превръща в любовта на живота й. Двамата се женят през 2013 г., а

Боряна ражда две момчета близнаци

Две години по-късно младото семейство основава фондация “Стробъл”, която подкрепя устойчиви, образователни и научни проекти от цял свят. Направила е над 41 инвестиции, свързани с екопрограми в областта на енергетиката, храните, образованието и политиката.

Любопитното е, че Джей Би основава “Тесла” няколко години преди да срещне Илон Мъск. “Когато Джей Би решава да потърси финансиране, Илон е първият инвеститор, който осъзнава потенциала на идеята му - обяснява Стробъл. - Никой друг не откликва. Между Джей Би и Илон има страхотна химия и те бързо се превръщат в силен екип. Като хора са различни, но се разбират много добре. Двамата работят в различни части от бизнеса и се допълват взаимно, защото всеки има своите силни страни. Но и двамата са влюбени в инженерството и науката и това е техният общ език. Фирмата е като дете за нас, което израства пред очите ни.”

Всъщност именно за Джей Би Илон Мъск казва: “Ако не беше един обяд, който имахме с него през 2003 г., “Тесла” нямаше да съществува”.

В компанията Джефри се фокусира върху техническото ръководство и инженерния дизайн, включително батерийните технологии, силовата електроника, двигателите, софтуера, фърмуера и контролите. Стробъл е изобретател на над 30 патента, покриващи повечето области на основните акумулаторни батерии, двигатели и системи за управление на “Тесла”. Списание “Форбс” оценява нетната стойност на Джефри на 140 милиона долара. Самият той се оттегли от поста си главен технологичен директор през 2019 г.

През 2015 г. Боряна напуска автомобилния гигант,

като се сбогува с колегите си с писмо. Става вицепрезидент по талантите и културата във фондация “Уикимедия” - неправителствената организация, поддържаща “Уикипедия”.

Година и половина по-късно тя се връща в “Тесла” и отново оглавява различни програми.

38-годишната предприемачка решава да подпомогне и българската екосистема. Тя става ментор в специално създадена организация, като мисията й е да ускори растежа и навлизането на пазара в САЩ на български стартъпи с висок потенциал.

“Боряна беше една невероятна жена, която вдъхнови мен и много млади дами да преследваме нашите предприемачески мечти - сподели известната сноубордистка Александра Жекова. - Жена с огромно сърце и красиви идеи за устойчиво бъдеще, които загубихме трагично при пътно произшествие преди няколко дни в Щатите.

Тя беше ярка светлина

и една от най-съзнателните жени, които някога съм срещала, безкрайно подкрепяща, разкошна, мила и винаги готова да сподели своята мъдрост.”

Миналата година, когато светът е блокиран заради пандемията от COVID-19, Боряна започва да проучва въздействието на инвестициите, които ускоряват прехода към по-устойчиво за околната среда бъдеще. Тя е истински шокирана, когато разбира, че добиването на злато е един от най-големите замърсители на планетата. Затова основава Generation Collection - компания, която създава бижута от рециклирано 24-каратово злато, платина и сребро.

“Ако преди пет години ми бяхте казали, че в крайна сметка ще започна бижутерски бизнес, просто нямаше да ви повярвам - каза Стробъл от дома си в Невада миналата година. - Но не можех да повярвам

колко малко знам за екологичните щети,

причинени от тези два сектора - или колко малко внимание му отделяха много хора в инвестиционната общност на Западното крайбрежие.”

Приятелите на българката ще я запомнят като човек, който винаги помага на хората, притежаващи потенциал да са лидери. Боряна била пълна с енергия - страстна, грижовна и много упорита. Мисията й била да създава по-красиво бъдеще за идните поколения. А докато замисляше поредния си нов проект, тя си отиде нелепо - пометена на велоалея.