Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов
Съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов

От Митьо Маринов

Репликите на министър Бойко Рашков към журналисти са проява на лош вкус - надявам се да оттегли коментара си

ОЩЕ АКЦЕНТИ:

Не сме предлагали служебни министри или членове на кабинети

В кабинет на ДБ може да не съм аз премиер, имаме поне 5 достойни за този пост

Не сме говорили с Лозан Панов да става президент, ще излезем с наша кандидатура

Депутатската ми заплата не беше 10 хил. лв, а 4100 и цялата я дарих

Ще има промени в изборните ни листи

Още не сме имали разговор с “Има такъв народ” за съвместно управление

Диалог с ГЕРБ ще бъде труден, докато едноличните решения за партията се налагат от Борисов

Със съпредседателя на "Демократична България" разговаря Митьо Маринов:

- Г-н Иванов, “Демократична България” давала ли е предложения за министри на президента Радев?

- Не, нито за министри, нито за членове на кабинета. Нашата политика е да не излъчваме представители в състава на служебното правителство. Смятаме, че част от неговия успех зависи от способността му да бъде достатъчно неутрално. Ние не сме участвали в консултации за състава му, не сме излъчвали представители. Има хора, които са свързани с нашата общност в миналото. Ние ги уважаваме и ценим, но те не са там като наши представители. Това са техни лични решения.

- Това ли е формулата за следващо редовно правителство - комбинация между леви и десни експерти?

- Не. Не мога да направя такъв коментар, защото каква ще е формулата, ще зависи от гласоподавателите. Всички политически формации на тези избори ще трябва да се съюзим с много по-сериозен ангажимент, че следващият парламент трябва да излъчи управление. Ако на миналите избори беше достатъчно да кажем с кого няма да имаме нищо общо, сега трябва да се фокусираме върху темите, в името на които може да се води диалог. В това отношение ДБ е доста комфортно позиционирана, защото още на предишните избори влязохме в кампанията с декларация, в която очертахме 12 национални приоритета, за които ще търсим широки мнозинства.

Неслучайно се оказахме и онази политическа сила, с която всеки търси диалог. Ние можехме комфортно да кажем с кого и за какво сме готови да работим. Много е важно да става дума за диалог по принципни теми, а не просто за обща консумация на властта. Ние показахме, че сме готови да подкрепим управление на промяната, че сме прагматична и отговорна формация, която знае какво трябва да прави следващото управление, ако иска да променя страната за добро.

- Не е ли време за истински разговори за политика - примерно на кръгла маса по основните политики за страната? От “24 часа” сме готови да станем трибуна за такава кръгла маса. Вие бихте ли участвали?

- Очевидно трябва да има дебати, не просто разговори. Миналата кампания беше поредната без реални дебати. Забележителен е политическият ни живот - имаме лидери, които не участват на дебати и не отговарят на въпроси. Заради това и медиите не провеждат реално дебати. Ние бихме участвали във всякакви кръгли маси. Бихме участвали в дебати, защото имаме какво да предложим.

Аз ги наричам дебати, защото предизборната кампания е период за конкуренция на идеи, не просто за търсене на общо съгласие. Но в рамките на тази конкуренция на идеи ние сме отворени да търсим консенсус по големи теми като съдебната реформа и националния план за възстановяване. Би трябвало те да бъдат реализирани на база много широк консенсус.

- Ставаме свидетели на много уволнения в последните дни от служебните министерства, но не е ли нужен малко по-цивилизован и малко по-диалогичен начин за това?

- Принципно е нужно, но за да не се случва, зависи и от това как са правени тези назначения. Хора, които са били част от управление, изпаднало много отдавна в монологичност, затворено в една джипка и в обслужващ медиен балон, няма как при смяна на управлението към тях да се подхожда, все едно са били част от нормално европейско управление. Защото не са били. Имахме управление, което си тръгна след 10 г. с тежки съмнения за корупция и злоупотреба с власт. Не бяха адекватно разследвани скандалите около него. Когато си тръгва такова управление, хората, които са били част от съмненията за злоупотреба и корупция, е нормално да си тръгнат.

В Америка например има формуляри, които се попълват от всички ръководни длъжности. При смяна на администрацията те подават оставка и американският президент решава дали да ги задържи. Това е част от нормалното управление да формира екипа, с който да реализира своята политика. Но тук не става дума за нормална смяна на властта в установена демокрация. Става дума за управление, което беше станало квазиавторитарно, ползваше неограничена власт благодарение на изкривяването на медийната среда и правосъдието. Затова хора, част от този модел, няма как да не си тръгнат, ако искаме да видим нормалното функциониране на институциите.

- Нормално ли е министър да казва, че би уволнил журналисти, както каза вътрешният министър Рашков за колеги от Би Ти Ви?

- Не, не е нормално. Но да ви кажа честно това не е точно управлението, което наистина може да уволнява журналисти. Доскоро имахме такова и сме виждали как става. Не бих свръхинтерпретирал фразата на г-н Рашков, тя е много повече проява на лош вкус, отколкото да представлява реална заплаха. Очевидно влизането в политическа роля му отнема известно време. Трябва обаче ясно да кажа, че подобен тип реплики са напълно неуместни и се надявам г-н Рашков да намери начин да оттегли коментара си.

- В последните часове на 45-ия парламент казахте, че е много опасно да отидем на втори предсрочни избори тази година. Означава ли това, че ДБ е готова да предложи правителство в следващия парламент?

- ДБ винаги е била готова да предложи свое правителство. Още 2018 г. излъчихме експертен екип за управленска алтернатива. Винаги сме имали много висока програмна и кадрова готовност да вземем мандат и да излъчим упраление.

- Само да уточним. ДБ предлагате правителство с премиер Христо Иванов?

- В зависимост от това каква формула ще следва от внимателното разкодиране на вота на избирателите имаме готовност да излъчим различни фигури с различен профил за премиер. Очевидно се намираме в момент на дълбока трансформация на българското политическо пространство и се налага търсене на различни формули. Т.е. може и да не съм аз министър-председател. Имаме поне 5 фигури, които могат достойно да изпълняват функцията, и те са с различен профил. И разбира се, ако моментът изисква лидерски ангажимент и излъчване на политическа фигура, ние ще имаме готовност да поемем и такава политическа отговорност.

- Бяхте готови да подкрепите кабинет на “Има такъв народ”, но къде в политическия спектър е позиционирана партията? По-близо е до БСП или до протестните партии, до десните или патриотичните?

- Очевидно е по-близо до протестните партии. Мисля, че това е тема, по която те трябва да говорят, не аз да ги рамкирам. Те трябва да се самоопределят чрез програмите си, хората и позициите си. Това изисква и политическо време. Защото не е просто да си закачиш някакъв етикет, а да го превърнеш в последователни политически позиции.

- Успя ли в предишния парламент ДБ да осъществи диалог с ИТН?

- Имахме добро оперативно сътрудничество, но не мога да кажа, че сме имали пълноценен политически диалог, който да ни позволи да изясним въпроси, отнасящи се до политическата съдба на страната.

- Да го кажем така, не сте сядали на една маса, за да говорите?

- Не е въпрос дали сме сядали на една маса или на два стола. Имахме диалог, но по текущи оперативни въпроси. Политически диалог по големи приоритети, който трябваше да се случи примерно в рамките на разговор за съвместно управление, не сме имали. Не сме имали и разговор за съвместно управление. Готови сме на разговор в името на това следващият парламент да излъчи управление на промяната. Това означава, че трябва да има разговор какво ще се променя и с каква приоритетност. Очевидно е, че имаме допирни точки, но имаме и различия.

- В 46-ия парламент готови ли сте на малко повече компромиси и разговори с ГЕРБ, която сякаш претърпява метаморфоза с новите си зам.-председатели Томислав Дончев и Даниел Митов?

- Не са преминали метаморфози. Става дума за доста брифиран макиаж. Борисов се опитва да смени фасадата, без да смени съдържанието. Докато в тази партия еднолично решенията се налагат от Борисов и докато тя продължава да бъде заложник на неговото лично оцеляване не просто като политик, а като свободен гражданин, диалог с ГЕРБ ще бъде труден. По онези 12 приоритета винаги сме готови да разговаряме с всички и публично съм отправял покана към представители на ГЕРБ да говорим за съдебната реформа. Така че ние конкретен диалог винаги сме търсили и сме готови за него. Но сътрудничество с формации, които продължават да бъдат носители на авторитарно-корупционния модел, трудно бихме могли да имаме.

- Готови ли сте вече с изборните листи за 11 юли?

- Ние сме коалиция и тези процеси отнемат малко повече време. Първо, съставните партии да вземат решение, после то да се съгласува на коалиционно ниво.

- Да очакваме ли някакви промени в листите спрямо вота на 4 април?

- Според мен ще има.

- Какви резултати очаквате на изборите?

- Няколко тенденции ще се опитваме да надградим. Едната е, че за първи път представител на нашето политическо пространство има мнозинство от гласовете си извън София. Макар че София продължава да доминира електорално с 46% от гласовете за ДБ, над 50% от гласовете вече са извън София. На тези избори трябва да разширим тази тенденция. Второто е, че ДБ има най-голям резултат в София. Предстои ни една доста оспорвана битка с ГЕРБ тук. Третата тенденция се вижда особено след изборите - разширяваме периферията си, водим диалог с по-широк кръг избиратели от цялата страна.

- Слухове спрягат името на Лозан Панов за ваше предложение за президент. Вярно ли е това?

- Лозан Панов е председател на ВКС и не сме обсъждали по никакъв начин никаква друга негова роля. Изобщо не сме водили разговор на тази тема. Стартирали сме процес на консултации с нашите местни организации по това как си представят фигурата и профила за нашия кандидат за президент. Това ще отнеме известно време. Искаме да чуем какво мислят всички структури на коалицията.

- Значи със сигурност ще излезете със свой кандидат?

- Да, ДБ ще излезе със свое предложение за кандидат-президент.

- И няма да подкрепите кандидатурата на президента Радев?

- Нека чуем какво мислят нашите членове и симпатизанти. Питаме ги какъв е профилът на кандидат-президента, който да бъде излъчен. След края на тази предизборна кампания навярно ще направим анонс.

- Прокурори излязоха на протест и изпратиха писма до ЕС за искането ви да се закрие спецправосъдието. Готови ли сте да се откажете от това, ако европейските институции се противопоставят на идеята ви?

- Не, готови сме да аргументираме искането си с нашите партньори в Европа. Имаме аргументи. Това, че служебно ангажирани лица са изкарани да протестират и са изпратени някакви протестни писма, не може да бъде аргумент за едно или друго решение. Хората, които излязоха да протестират, не отговарят на основните въпроси, които обществото поставя от много време.

Как стана така, че спецправосъдието се превърна в синоним на избирателна репресия? Как то се превърна в машина за задържане на хора без присъди и как предварителното задържане стана санкция? Това е чист сталинизъм! На тези въпроси трябва тези колеги да излязат и да отговорят, а не да бранят кариерните си придобивки. И нещо друго - намираме се в момент, в който ВСС планира ликвидирането на районните съдилища в България, с което рискува много сериозно да ограничи достъпа до правосъдие на милиони граждани. И това без никакъв дебат с обществото. На този фон стои много странно тезата, че било скандално и нечувано закриването на една малобройна бутикова структура с много спорна репутация и ефективност.

Излизат комисари на Гешев и Цацаров, хора, които никога не отговориха на големите въпроси, свързани с техните действия и етичността на тяхното поведение, но арогантно бранят безконтролната си власт. Гешев например никога не понесе отговорност за акцията срещу Иванчева. Начинът, по който беше задържана публично, произведе огромен шок в обществото. Няма значение дали г-жа Иванчева е виновна, или невинна - така просто не се прави. Никога не беше даден отговор за “осемте джуджета” и ролята на хора като Петьо Еврото. След като ВСС нямаше волята да проведе дисциплинарно адекватно разследване за тези крещящи скандали, това показва, че при магистратите ни няма самостоятелни имунни сили за авторегулация.

Няма етика, която да кара тези хора, когато шокират обществото с поведението си, да се коригират. Тогава е напълно конституционно задължително законодателят да се намеси. Докато нас ни има, ще има кой в парламента да им търси сметка за моментите, когато българското общество вижда, че злоупотребяват с правосъдието.

- Взехте ли си заплатата като депутат в 45-ия парламент и 10 хил. лв. ли беше, както писаха някои медии, че сте си я направили?

- Заплатата ми като депутат беше 4100 лв. и цялата я дарих още същия ден на една неправителствена организация, която работи за образованието. Бях погнусен от лъжите, които бяха по мой адрес, че има някакво увеличение на заплатите, че те са 10 хил. лв. и това има нещо общо с мен. Пълна лъжа! Това беше отвратителна кампания, в която и бившият премиер се включи лично.

CV

Роден през 1974 година в София

Завършва право в Софийския университет “Свети Климент Охридски”

Специализира във Вашингтон в областта на правото на националната сигурност и процедурите по съдебни назначения в САЩ

Вицепремиер и министър на правосъдието в служебното правителство на Георги Близнашки

Министър на правосъдието във второто правителство на Бойко Борисов през 2014 г.

На 7 януари 2017 г. учредява партия “Да, България”, на която и до днес е председател

Съпредседател на обединението “Демократична България”

Депутат в 45-ото НС