Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Малките отбори на бунт ГЛАВОБОЛИЕ: Чарли Уайтинг ще има проблеми с правилата, протестиращите отбори и грандовете, които ще си пазят авантажа.

ЕТИРИ от малките тимове са готови да подадат протест срещу постиженията на "Рено", "Макларън" и "Ферари" в Монте Карло в края на седмицата. За това предупреждава шефът на "Испания рейсинг" Колин Колерс. Неговият отбор заедно с още три от по-малките тимове оспорват техническата легитимност на изнесените напред в болидите ауспуси на съперниците.

Това революционно решение дава значителни предимства пред отбори, ползващи класическите схеми. Иновацията позволява много по-голям натиск на болидите към асфалта, но в същото време увеличава консумацията на гориво.

"Испания Рейсинг" и още кой?

Очаква се Колерс и неговият отбор да бъдат подкрепени още от "Върджин", "Лотус", както и евентуално от "Заубер". Всички те са единодушни, че има сериозно противоречие с техническите регулации на ФИА. Според тях отработените газове (Правило 12.5) не могат да бъдат използвани като друг елемент на аеродинамиката, както се получава в случая.

Нововъведението изисква голям технически ресурс, дълги изследвания и изпитания, както и значителни средства, за да бъде направено. Техническите експерти на списание "GP Седмица" пресмятат, че изработването на изнесените напред ауспуси е отнело между 3 и 4 месеца работа на инженерите.

Големи харчове

Отделно след началото на сезона евентуалното използване на такива  ауспуси налагат и радикални промени по болида. Това са допълнителни харчове, които нито един от малките отбори не може да си позволи.

"Да, знаем, че има противоречие - категорично обяснява шефът на техническите комисари на ФИА Чарли Уайтинг. - Може да забраним използването на тези ауспуси незабавно, още преди старта на Монте Карло."

Решението - ако бъде взето такова - може да бъде оповестено в петък, преди началото на свободните тренировки.

Колерс и колегите му са натикали Уайтинг натясно в ъгъла. От едната страна са очевидните несъответствия с регулациите. От другата - големите тимове, които няма да искат да се лишат от сериозно предимство.

Контра теза

Срещу евентуалните протести "Ферари" и останалите имат сериозен аргумент. През миналата година на два пъти (т. нар. подвижно крило, както и системата Ф-дъкт) оспорвани решения бяха оставени в употреба.

"Не мога да кажа в кой от етапите на GP на Монако ще подадем протест" - крие козовете си Колерс. Той не сочи дали и отборите, които биха го подкрепили, ще атакуват решенията на спортните и техническите комисари в една и съща област или и в други спорни точки от изпълнението на техническите регулации.

Отделно Колерс не изключва възможността, ако резултатът от протестите не бъде приет от комисарите, а и последващият апел не бъде уважен от ФИА, да отнесе въпроса за решаване от цивилен съд.

ПОРЕДНАТА КРИЗА ЗА ЧАРЛИ

:: ЗА ШЕФА на техническите комисари във Ф1 Чарли Уайтинг иновацията с изнесените напред ауспуси е трета поредна криза, която трябва да реши. Две бяха през 2010 г. - спорните подвижните крила ("Ред Бул", март), допълнителният въздухозаборник (т. нар. Ф-дъкт, "Макларън", май).