Теодор Ушев рисува сбогуването с баща си, преди да разбере, че той е болен
Разбира, че родителят му е тежко болен, щом приключва рисунките по "Физика на тъгата". Вече е нарисувал своя път към сбогуването си с него
Чичо му е осъден на смърт от Народния съд цели 3 месеца след убийството му
Всичко, от което се нуждаете, е място, на което умът ви да отиде. (Аll you need is a place for your mind to go.)
Изкуството му отвежда точно там - на място, където има красота и размисъл. Това изречение е само късче от тъмното огледало на аниматора и режисьор Теодор Ушев, фрагмент от първата му изложба-инсталация в България In the mirror, dimly, за която в началото на 2018-а се извиваха опашки в СГХГ.
Година по-рано художникът беше сред претендентите за “Оскар” за късометражна анимация със “Сляпата Вайша” - адаптация на едноименния разказ на Георги Господинов. Статуетката не попадна в ръцете на Ушев, но ето че около 22 месеца по-късно той отново е в надпреварата за най-бленуваната кинонаграда. Творецът е в краткия списък на номинациите за късометражна анимация с “Физика на тъгата” - негов собствен прочит на известния едноименен роман отново на Господинов.
Аниматорът работи цели 8 години по 27-минутната лента за спомените от детството и илюзиите по време на социализма. Работният процес е забавен за известно време от успеха на “Сляпата Вайша” и ангажиментите на Ушев на червения килим, но ето че днес “Физика на тъгата” още по-стремглаво трупа признания. Филмът е носител на пет изключителни награди, като за една от тях прескача дори жанра си и се налага в състезание с игрални ленти, като печели специалната награда на журито на кинофестивала в Торонто. Абсолютен прецедент.
Все пак Ушев се пази от прекалената суета, която съпътства всеки приз. А само за последните десет години той е носител на стотици престижни международни отличия.
“Получих Ордена “Кавалер на изкуствата и културата” на Министерство на културата на Република Франция - пише във фейсбук художникът.- Номинацията е подписана от бившата министърка на културата Одри Азуле, преди да заеме поста председател на UNESCO. Не знам кой и кога ме е предложил за тази декорация (сигурно с връзки), но за мен е чест да получа отличие от Франция.
Предпочетох да получа ордена без церемонии и фанфари - защото вярвам, че артистите не бива да се мотаят по официални правителствени събития и да получават ордени и звания. Но все пак - благодаря! За сведение - коневръзът пред НФБ (Национален филмов борд на Канада) се строи, така че ще има къде да си връзвам коня.” (Постът му е от 2017 г.)
Художникът насочва своя ентусиазъм повече към работата и по-малко към гордеенето със своя труд. И впечатлява с подхода си. “Физика на тъгата” е първият в света анимационен филм, създаден с древната египетска техника енкаустика - 15 000 кадъра са рисувани на ръка с восък и огън. Така Ушев разказва историята на няколко генерации, загубени в търсене на идентичността, свободата и смисъла на съществуването, когато си роден в тоталитарна държава.
И макар и аниматорът, и писателят Георги Господинов да са родени в началото на 1968 г., филмът започва с гласа на Доналд Съдърланд, който казва: “Роден съм през 44-та...”.
Кинозвездата участва в продукцията напълно безплатно, вдъхновен от сина си - Росиф, чийто глас също дава живот на историята. Френскоезичната версия е озвучена от известния кинорежисьор Ксавие Долан и баща му Манюел Тадрос.
Цялата лента се основава на линията баща-син, а ходът следва лутането в лабиринт в търсене на себе си и невъзможността от откриване. “Капсула на времето” - така нарича филма самият му автор.
Ушев е наследник на художника Асен Ушев. Именно на неговия баща е посветен “Физика на тъгата”. Той се разболява точно в момента, когато синът му завършва рисунките по анимацията. И като в сюжета творецът/героят получава обаждане от майка си, която му съобщава лошата новина.
Животът сякаш следва филма. Това вече е нарисувано. Страхът, че няма да може да каже “сбогом”, обзема Ушев. Той се връща се в родния град Кюстендил. Пътува с влака за среща със скромния и велик човек, на когото дължи много. Точно в онзи момент преплитането на действителността и изкуството е най-осезаемо. Границата между двете почти изчезва. В случая при своето завръщане художникът получава шанс да види за последно баща си и двамата да си кажат онези неща, които дълго са отлагали в годините. 12 месеца по-късно на същата дата, на сбогуването, се случва премиерата на “Физика на тъгата” в София.
Ушев не е от артистите, които пренебрегват паметта и се опитват да игнорират миналото. Напротив - той не забравя да напомня непростимите прегрешения, случвали се някога. Неговият чичо Стоян Валачев е жертва на Народния съд, а по личната му карта, запазена и до днес, личат червените петна от кръв, останали от разстрела.
“В почти всяко семейство в България има жертви на комунистическия терор - пише режисьорът. - Чичо ми Стоян Валачев - осъден на смърт от Народния съд цели 3 месеца след убийството му. #ниепомним.”
Аниматорът избира да намери по-добро място за ума и таланта си. От 1999 г. живее в Монреал, Канада. Работи за НФБ. Към днешна дата преподава и провежда майсторски класове в над 40 университета и фестивала по света - в Япония, Франция, Испания, Германия, Португалия, Лондон, Будапеща, Южна Корея, Германия, Италия и други. Гост-преподавател в двете най-престижни френски академии за изкуство ENSAD и La Poudriere.
Ушев успява да похвали самия Стивън Спилбърг, че въпреки цензурата неговите филми са успявали да прескочат през желязната завеса и така са достигнали и до него като дете. Двамата се срещат и разговарят на официалния обяд на номинираните за “Оскар” през 2017 г., а какво си казват, разкрива по-късно художникът пред “168 часа”.
Титаничният режисьор попитал Ушев откъде е, а българинът му разказал накратко историята си.
“Благодарих му за филмите му, с които съм израснал, за доброто послание и надежда, които носеха. Тук се пошегувах малко с него, казах му: “Специално “Челюсти” и той се засмя. Той ми сподели, че не е предполагал, че филмите му са били прожектирани в България. А аз му казах: “Е, някои и нелегално, като “Челюсти” и “Близки срещи от трети вид”.
Тео Ушев среща купища звезди в онзи момент и признава, че всички са били много достъпни и готини.
“На мен ми бяха интересни най-вече “занаятчийските” номинирани, бях на една маса със “саунд” дизайнера на Тарантино, говорихме дълго с Дени Вилньов, разказа ми за новия Blade Runner. Именно той ме срещна с Райън Гослин. А най-силно впечатление ми направи Изабел Юпер. С нея дълго си говорихме за снимките й в България.”
Откровен като творец и директен като човек,
Ушев не пести мнението си по различни въпроси и теми, които го вълнуват - както в родината ни, така и по света.
“Няма нищо, което да ме нервира повече от атаката на бездарни глупави примати срещу талантливи и правещи хора.”
Той е критичен както към своите колеги, хората на изкуството, така и към тези във властта.
“Всичко, което се случва с българската култура в последните седмици, всъщност е огледално отражение на реалното състояние в тази държава. И то е: кючек и чалга. От хората, занимаващи се с изкуство, се очаква да мятат салфетки и да свирят на ушенце на политическата каста. Докато тя замезва.”
Аниматорът не се сдържа да изкаже мнението си и при случай, в който първата ни дама Десислава Радева се оплака във фейсбук от авиокомпания чрез изказване с нескрит расистки привкус.
“Не знам за децата, но мисля, че е крайно време да бъде внесена стратегия за превъзпитание на президента и жена му - написа на свой ред Ушев. - Във всяка нормална държава тези хора щяха да бъдат изхвърлени завинаги от политиката и работа в държавната администрация.”
Неслучайно Ушев е смятан и определян за
най-свободния, най-награждавания и най-независимия българин в световната анимация. И понеже той се е погрижил за огромните си шансове за “Оскар” и тази година, на нас ни остава да му стискаме палци. И да не забравяме:
Всичко си има време,
време има за всяка работа под небето:
време да събаряш, и време да съграждаш;
време да плачеш, и време да се смееш;
време да тъгуваш, и време да играеш;
време да прегръщаш и време да избягваш прегръдки;
време да търсиш, и време да губиш;
време да раздираш, и време да съшиваш;
време да мълчиш, и време да говориш;
време да обичаш, и време да мразиш.
Най-четени
-
Любимите ми 50 книги
Разпределил съм ги по възрастови групи. Започвам с първите – книги, които са ми били любими, преди да навърша 10 години: 1. Шарл Перо - Приказки Най-добрият старт на пътешествието в света на книгите
-
Галерия Защо и трите сериала за HBO са на БНТ
Националната телевизия е най-добрият партньор в България за кинопроизводство, като осигурява най-високите бюджети и творческа свобода Невинаги достатъчното пари могат да гарантират добър резултат
-
Галерия Как беше разгромен "Фокус" на Радой Ралин
Радой се опита да спаси социализма чрез сатира Tази история започва в края на декември 1963 г. Тогава по българските киноекрани е показан първият кратък сатиричен филм от рубриката “Фокус”
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Кой постъпва честно, не живее лесно
"Кой постъпва честно, не живее лесно. Кой излезе прав, не излиза здрав. Кой душа не продава, той имотен не става." 102 години от рождението на Радой Ралин