Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ЕС разобличи сайт, че злоупотребява с информационни източници на руска пропаганда

Отделът за наблюдение на дезинформацията към Европейската служба за външна дейност разкри опит за подвеждане на аудиторията на сайт, привидно свързан с Европейския парламент.

Сайтът EP Today (eptoday.com) се представя като "Месечен вестник за ЕП", като твърди, че е създаден, за да предоставя трибуна основно на евродепутатите. Проверката е установила, че 99 на сто от съдържанието в сайта не е собствена информация, а "препечатки", основно от сайта на Russia Today (rt.com), пише БТА.

В съобщение на отдела на ЕС за дезинформацията се добавя, че eptoday.com се е провъзгласил за източник на информация от ЕП, но използва името на институцията неправомерно и няма никаква връзка с парламента.

От 17 697 материала, публикувани в сайта за две години, едва 25 произлизат от евродепутати, сочи проверката. Това представлява едва 0,14 на сто от цялото съдържание на страницата.

Сайтът изглежда е платформа за лобизъм, представена за сериозна медия с влиятелни читатели, установява проверката на ЕС. Допълва се, че администраторите на страницата във фейсбук на "месечния вестник" работят от Индия, а в Брюксел със самозваната "медия" може да се установи връзка само с пощенска кутия.

Отбелязва се, че до миналата година сайтът е "препечатвал" почти цялото си съдържание от "Гласът на Америка" (voanews.com), а след това е преминал на информационно захранване от руския сайт rt.com. Част от обяснението за използването на тези информационни източници е, че voanews.com и rt.com дават свободни права за препечатване. Пояснява се, че при препечатването на информация със свободен достъп често позоваването на първоизточника не е задължително, което води до допълнително объркване за произхода на информацията.

Контрапропагандният отдел на ЕС уточнява, че eptoday.com има 145 000 последователи във фейсбук и 6000 в Туитър. В съобщението се допълва, че подобни случаи на "пране на информация" от rt.com досега са били засечени в медии в САЩ, Германия и Беларус, а резултатът винаги е подвеждане на читателите.

Отделът посочва, че rt.com е сайт, финансиран изцяло от руското правителство, който не се старае да бъде обективен или независим, а разпространява "фалшиви новини" с политически цели. Цитирана е оценката на френския президент Еманюел Макрон отпреди две години, че сайтът е разпространител на лъжлива руска пропаганда.