Възможностите за коригиране на ДНК са бъдещето за лечение на ХИВ и на рак, категорични са учени. Китайски екип за първи път приложи метод за генетично редактиране при пациент, носител на човешкия имунодефицитен вирус, страдащ и от левкемия. Руски учени пък твърдят, че докато разработват нова терапия за лечение на рак, са открили начин да неутрализират вируса на ХИВ.

Екип от Южноуралския държавен университет и от Института по органична химия към Руската академия на науките открива органични съединения със силни антивирусни свойства, които могат да играят ключова роля при лечението на рак, но и на ХИВ, съобщава порталът за наука Phys.org.

Става дума за полисулфурни хетероциклични съединения. Ръководителят на екипа професор Олег Ракитин обяснява, че първоначално проучвали противораковата активност на този клас съединения. Оказва се обаче, че те имат силен ефект и срещу FIV - котешкия имунодефицитен вирус. Затова учените се заемат да открият дали съединенията влияят по същия начин и при човешкия имунодефицитен вирус (ХИВ).

Изследванията са проведени в сътрудничество с Цюрихския университет, Лондонския университетски колеж, университета „Дюк“ в Северна Каролина и Университета на Източна Финландия. Резултатите са публикувани в научното списание Bioorganic & Medicinal Chemistry Letters.

Екипът успява да установи общия механизъм на действие на полисулфурните хетероциклични съединения и доказва, че те имат способността да деактивират вируса, като взаимодействат с цинковия атом от молекулите му. След това е проверено дали съединенията нямат токсичен ефект върху здрави клетки.

Учените са категорични, че на базата на това откритие ще е възможно да се разработят препарати с антивирусна активност срещу различни заболявания. Най-големите им надежди са да бъдат създадени такива срещу ХИВ, както и да бъде намерен метод с максимална стойност на терапевтичния индекс за третиране на ракови клетки. Предстои учените да изследват приложението на полисулфурни хетероциклични съединения за лечение и на други заболявания със сходен механизъм на действие.

Китайски екип пък

за първи път приложи официално метод за генетично редактиране при хора,

съобщава CNN. Става дума за 27-годишен мъж, който от няколко години е носител на вируса на ХИВ, като впоследствие развива и остра лимфобластна левкемия. Китайските специалисти решават да го подложат на експериментално лечение, подробно описано в The New England Journal of Medicine. Прилагат му трансплантация на стволови клетки от костен мозък, които обаче са преминали през технология за редактиране на гени, наречена CRISPR-Cas9.

Тя всъщност е открита още през 2012 г. от френската специалистка Еманюел Шарпантие. Става дума за молекулярна технология, използвана в множество направления в генното инженерство, но години наред никой не се осмелява да я приложи при хора. Поне не официално.

Принципът на CRISPR-Cas9 се състои в това, че се програмира специален протеин - Cas9, който е в състояние да „отреже“ определен ДНК участък, за да може той да се модифицира. Благодарение на тази молекулярна технология става възможно да се премахват или променят гени по избор.

Какви изследвания правят китайските учени, четете в новия брой на списание "Космос".