Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ГАРАНТИРАН: Единствено индиецът Картикеян има запазен волан в "Испания Рейсинг Тим".
ГАРАНТИРАН: Единствено индиецът Картикеян има запазен волан в "Испания Рейсинг Тим".
ОСЕМ от 12-те отбора във Формулата са натикани натясно в ъгъла заради финансовата криза. 45 дни преди началото на първенството в Бахрейн на 13 март, повече от половината нямат ясна представа какви ще са бюджетите. Пари се чакат от нови спонсори, от продължаване на стари контракти и продадените на богати пилоти волани в болидите.

Въпреки това не се очаква да има фалит тим. Ако през 2011 г. бюджетите останат на нивото на миналия сезон, това ще е сред рекордно високите суми, похарчени във Ф1. За миналото първенство всички тимове са похарчили над 1,5 млрд. долара. Сега не е ясно кой ще стане нов спонсор и кой от старите ще поднови контракта си.

Само за поканени

Това принуждава "Испания Рейсинг тим" да обяви търг за вакантния волан за $13,4 млн. Наддаването трябва да завърши в близките дни. Причината е, че най-новакът през 2010 г. и най-нискобюджетен тим в кервана, не може да събере пари за новото първенство. То започва след 45 дни в Бахрейн.

Отборът е принуден да продаде и част от акциите си на значим инвеститор, за да формира бюджета си за следващия сезон.

През миналата година екипът на Колин Колерс влезе в играта с 5,6 пъти по-малко средства от световния шампион по приходи за 2010 г. "Ферари" (виж таблицата). В същото време "Испания РТ" притежава абсолютния финансов антирекорд. В края на сезона той е похарчил точно 3,43 пъти повече. Разходите под чертата за 2010 г. са били $161,65 млн.

Търгът на "Испания РТ" няма да е публичен. Няма да има зала за аукциона, няма да има и дървено чукче, с третия удар на което да се финализира сделката. Допускат единствено пилоти, които имат супер лиценз от ФИА. Само този сертификат дава право за участие в световния шампионат.

Засега се споменават двама, които вероятно са готови да наддават, за да станат партньор на Нараир Картикеян. Това са Кристиян Клийн и Сакон Ямамото. Отделно от тях има още десет имена, спрягани за останалите четири болида, за които се избира пилот.

Скромен бюджет

"Испания РТ" е зле финансово. Но положението не е много по-различно и в други 6 отбора. Ако се изключат шампионите от "Ред Бул", "Макларън", "Ферари" и "Мерцедес", които са осигурени парично, всички останали екипи здраво се борят с финансовата криза. Дори емблематичен отбор като "Лотус Рено" все още не е наясно с какви финанси ще разполага за първенството.

През 2010 г. франсетата бяха 4-ти с бюджет от 225,261 млн. долара. Вероятно в отбора вече съжаляват, че наеха руснака Витали Петров, изпускайки възможността да продадат волана на националния му автопроизводител "Лада" срещу 27 млн. долара. Петров подписа контракта си преди три седмици.

Зимният период е времето на сключването на нови и преподписването на предишни контракти. Така че е малко вероятно на друг, освен на "Испания РТ" да прави търгове.  Ако няма положителна промяна във финансовият климат, отборите ще бъдат принудени да правят съкращения. Първо ще бъдат окастрени хората от екипите, след което ще се мине на намаляване на заплатите на пилотите. Крайната мярка е да бъдат редуцирани техническите пера - тестове, нови разработки и еволюции на болидите.

Преразход в милиони

Интересното е, че обратно на прокламираното от ФИА намаляване на разходите, всички тимове до един са в преразход за 2010 г. Според SBR шампионите от "Ред Бул" са надхвърлили предполагаемия бюджет за миналото първенство с близо $130 млн. От отбора веднага отрекоха подобен преразход (виж таблицата).

Само три от екипите - "Уилямс", "Форс Индия" и "Торо Росо" бележат най-малките преразходи - от по $107,77 млн.
БОГАТ-БЕДЕН: Трите тима на върха и разликата между тях и трите отбора на дъното на финансовата класация във Ф1 за 2010 г.
БОГАТ-БЕДЕН: Трите тима на върха и разликата между тях и трите отбора на дъното на финансовата класация във Ф1 за 2010 г.