Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Монтекатини предлага множество възможности за по-евтино настаняване.
Монтекатини предлага множество възможности за по-евтино настаняване.

Войната срещу бюджетните туристи е факт, но понякога проблемът за местните не е по-ниската печалба, а липсата на спокойствие. Истината е, че има борба срещу масовите екскурзии по принцип, подчертава туристическият гид Мария Петкова. Това води до непрекъснато покачване на цените и падане на качеството на услугите. Но се оказва печелившо за най-близките населени места до най-посещаваните градове, защото туристическият поток се отклонява към тях.

“Факт е, че има борба срещу бюджетните туристи, защото се смята, че те не оставят достатъчно пари в самите градове – обяснява Петкова. - Макар че и това не е съвсем вярно, тъй като те се хранят там, пазаруват, обикалят. Освен това дори и да искат да ги поемат, хотелите в големите градове просто не могат. В най-посещаваните, като Париж, Венеция, Флоренция, Лондон, Мадрид, Барселона и т.н., хотелите постоянно са пълни и няма как да приемат повече хора."

Туристическият гид Мария Петкова
Туристическият гид Мария Петкова
Екскурзоводката обяснява, че например в Париж се откриват повече висококатегорийни хотели извън централната част на града, защото вече не стигат местата дори за туристи, които са готови да платят повече. Това обаче не спира протестите: "Местните са против масовия туризъм по принцип. Особено влизането с автобуси в центъра на градовете пречи много на хората, които живеят там. Все пак повечето туристически обекти не са изолирани, а са в центъра. Например в Париж, в “Монмартър” най-често има протести Това е жилищен квартал и той вечно е пренаселен с посетители."

Туристическият гид подчертава, че проблемите са от години и че отдавна се говори, че в такива градове, е необходимо да се направят периферни паркинги, които да са извън околовръстното шосе. Такава е организацията във Флоренция. Там автобусите имат право да оставят туристи само на точно определени места извън идеалния център, след това се отправят към далечни паркинги и едва в края на деня се връщат за туристите. "Така искат да е организирано и в Париж – автобусите да нямат право да  спират нито на “Шанз-Елизе”, нито около Айфеловата кула, нито около Лувъра. Тоест да влязат донякъде в града, да оставят туристите и оттам всеки да продължи или пеша, или с обществения транспорт. Защото сега наистина е кошмар на някои места – автобусите оставят туристи на дадена атракция, после ги взимат и ги водят към следващата. Движението е изключително натоварено. Особено в пиковите месеци – май, септември и октомври, е почти невъзможно да влезеш с кола в центъра на големите градове", пояснява Мария Петкова и допълва, че това може да се окаже плюс за туристите: "В тези градове, ако не ходиш пеша, все едно нищо не си видял. Туристите невинаги остават доволни от панорамните обиколки тип “погледнете наляво - погледнете надясно” Повечето предпочитат пешеходни обиколки, за да имат време да се насладят на спокойствие и да се снимат..."

Екскурзоводката е категорична, че масовият туризъм води до непрекъснато увеличаване на цените: "Вдигат се таксите за достъп до града, както и изискванията към автобусите. Вече се предпочитат автобуси Евро-5, Евро-6, дори Евро-7. Това веднага се отразява върху крайния потребител. Когато агенцията трябва да наеме по-висок клас автобус, това означава по-високи цени на екскурзиите или избор на по-нискобюджетни хотели, които обаче са извън града и всеки ден се губят по няколко часа, докато се стигне до забележителностите."

Петкова пояснява, че се качват и разходите за наем на местни водачи с лиценз, чиято тарифа е 250-300 евро за два-три часа. Например в Италия е задължително за турове в градовете да има нает местен водач. Там чуждите екскурзоводи нямат право да водят беседи. Във Франция има такова правило, но само за посещението на музеи. Глобите са много високи, ако се движите с нелицензирани екскурзоводи. А в Италия има и туристическа полиция и ако се нарушават правилата, може да се стигне дори до арести. Освен това според екскурзоводката масовият туризъм води и до намаляване на качеството: "На някои места изобщо не се отнасят подобаващо с туристите. Дори в някои ресторанти на Шанз-Елизе има пренебрежително отношение към посетителите. Те просто знаят, че каквото и да е нивото в заведението, туристи винаги ще има. А това вече се отразява и на нискобюджетните, и на високобюджетните туристи. И дори човек да е настанен в хотел в центъра на Париж и да е платил значителна сума пари, като излезе, отново се храни в същите заведения и получава същото пренебрежително отношение. За специално отношение вече едва ли не трябва да си от най-платежоспособните, които ходят само в най-скъпите ресторанти, като този на Операта, отсядат в хотели над четири звезди, като тези на площад "Вандом", и се движат из града само с наети коли."

Петкова пояснява, че в Париж местните жители избягват да ходят по ресторанти, където има туристи, а избират заведения, които обслужват само постоянни клиенти: "Много френски фирми дават на служителите си ваучери за изхранване навън и определени ресторанти работят само и единствено с ваучери точно за да не ги посещават туристи. Там вече и храната, и отношението са на ниво."

В крайна сметка позитиви от масовия туризъм все пак има – най-вече за по-малките градчета. Тези, които са в близост до големите мегаполиси или в които кацат самолетите на нискобюджетните компании, се оказват облагодетелствани: "Пример за това са Бове, който обслужва идващите в Париж, и Бергамо, който поема полетите към Милано – обяснява Петкова. - В последните години тези градчета изключително много се развиха. Преди време Бове буквално беше като село, а сега има много хотели, магазини, ресторанти. Бергамо също преживява подем. Много от туристите нощуват в него и пътуват към Милано всекидневно. То и самото градче е много красиво ­ напомня Венеция. Около Флоренция пък курортът Монтекатини поема огромна част от туристите. От него непрекъснато има влакове и автобуси към Флоренция, а възможностите за настаняване са много по-евтини.”

Според екскурзоводката последиците от масовия туризъм се усещат дори в София, макар и в много по-ниска степен: “Откакто пуснаха всички тези нискобюджетни полети дотук, започнаха да идват много туристи и насам. Особено младежи, защото се носи славата, че София е купонджийски град и това привлича.

Хората, които живеят в центъра, споделят, че през последните години рязко се е променила атмосферата в столицата. Много често нощем е шумно и пълно с хора – често чужденци. Почти започва да става като по морето. Цените на хотелите в центъра също скачат. Това, разбира се, е положителен ефект, но вече и тук местните започват да се оплакват от повечето туристи."

Освен това екскурзоводката отбелязва, че масовият туризъм е на вълни. Навремето първите организирани екскурзии се предлагат на хората, живеещи в Западна Европа. Постепенно с по-либералната политика на прекосяване на границите се увеличават възможностите за самостоятелно пътуване и хората от тези страни започват да предпочитат този вариант. Падането на Берлинската стена дава началото на следващата вълна от масови туристи – тези от Източна Европа. А в момента все по-търсени са и организираните пътувания за туристи от страни като Украйна и Молдова. Големият бум на масовия туризъм в Европа се дължи и на китайците. Често техните обиколки на нашия континент са по цял месец, през който те посещават страна след страна. Много силна е вълната в момента и от индийски организирани групи и се очакват в близките години техният интерес към Европа да става още по-голям.

Много туристи спят в Бергамо, което е близо до Милано.
Много туристи спят в Бергамо, което е близо до Милано.