Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

АНГЛО-ФРЕНСКИ: Екипът на англичанина Мартин Газ (вляво) и Рене Трево (Фр) позира на финала в Монте Карло, след като техния "Хотчкинс" пристига преди конкурентите.
АНГЛО-ФРЕНСКИ: Екипът на англичанина Мартин Газ (вляво) и Рене Трево (Фр) позира на финала в Монте Карло, след като техния "Хотчкинс" пристига преди конкурентите.

 

 

 

Две супертелевизии - "Юроспорт" и ESPN влизат в открита война за телевизионната публика в рали спорта. Години наред втората по популярност автомобилна дисциплина е събрана единствено в репортажи на спортните канали. Това не стигат на аудиторията, за която се смята, че годишно превишава 100 млн. тв зрители.

Малкото телевизионно време досега предполагаше и по-малка реклама. Ралитата са идеално място за нея, така че спорът между двата гиганта е за публиката, но и за рекламодатели. С този спорт са свързани най-големите производители, както над 30 000 по-малки фирми. Те работят за спорта и от него получават значителна печалба.

Рекламни интереси

"Юроспорт" използва като повод да се включи активно в битката 100-годишния юбилей на рали "Монте Карло". Каналът ще излъчва на живо всичките 13 специални етапа от състезанието. От три години то не е в календара на световния шампионат. Местният автомобилен клуб логично предпочете много по-комерсиалния вариант на Интерконтиненталните серии (IRC), от в които състезанието е първи старт. Миналият януари каналът отчете повече от 7,7 млн. телевизионни зрители. Тогава на живо бяха показани едва половината от етапите.

На печалба

Очаква се в Монте Карло да реализират печалба от около четвърт милион евро, след като са покрили разходите от 400 000 евро за лиценз в IRC. За 13 ралита от сериите, сателитният канал гарантира близо 30 часа на живо.

В същото време тв програмата ESPN сключи договор с ФИА и ще излъчва около 50 часа от 13-те ралита от световния шампионат. Те не се покриват с тези от сериите IRC. По неофициални данни годишните приходите би трябвало да са между 8,07 и 1,03 млн. евро. Към тях ESPN ще добави и сумите от платените абонати, което гарантира още по-висок приход.

Както при ските

Директни излъчвания позволяват да следи на живо класирането на първите 40 автомобила с междинните времена от всяка отсечка. Това не е новост. През 80-те години на миналия век "Скрийнспорт", предшественик на сегашният спортен гигант, покриваше 60% покритие на световния шампионат.

Старата госпожа, както пилотите наричат рали "Монте Карло", е най-желаният, най-трудният и най-емоционалният старт през годината. Трасетата са по алпийски серпентини с лед, сняг или сух асфалт. На места ширината на пътя е малко по-голяма от тази на стандартен автомобил.

Състезанието е уникално и заради факта, че "Монте" до края на 60-те години има нетрадиционна схема. Всяка година се стартира от 6 различни европейски града, като първите десет от всяко направление се състезават във финалния ден в Алпите.
Това е най-посещаваната автомобилна надпревара, броят на екипажите рядко  пада под 100.

Дедем часа за старта

Рекордът е записан през 1953 г. - зад арката са построени 440 автомобила. Стартът на състезанието продължава близо 7 часа.

Парадоксално, но през 1911 г. първото "Монте Карло" завършва със скандал. Германският капитан В. фон Есмарх пристига първи в Монако, изминавайки разстоянието от над 1100 км от Берлин със средна скорост от 27,5 км/ч. Втори е французинът Енри Ружие. Той потегля от Женева и до Монако (около 303 км) развива 32,6 км/ч. Но кой е победител - германецът с по-големия километраж или французинът с по-високата скорост?

Кой е първият победител?

Пет дни умува френското жури, преди да определят, че победител е Ружие. Той е номиниран като първенец, защото е най-елегантният състезател, пристигнал в Княжеството!

55-години по-късно друг скандал с французи прави резултатите широко обсъждани. П. Тойвонен и Микандер ("Ситроен DS21") са преместени от 6-о на първо място и победата им е подарена в резултат на променени правила в последния момент. Негодуването сред конкуренцията е огромно. Но по това време още няма световен шампионат и единствената жалба може да бъде пред тези, които са определили победителя.

Седемкратният световен шампион Льоб (Фр) има 5 победи в Монте Карло, Макинен (Фин), Рьол (Гер) и Мунари (Ит) - по 4, с три победи е французинът Жан Трево.

УНИКАТ: Първият регламент на рали "Монте Карло", издаден като отделна книга. Днес той е библиографска рядкост.
УНИКАТ: Първият регламент на рали "Монте Карло", издаден като отделна книга. Днес той е библиографска рядкост.
ИНТЕРЕС: Френски журланист разговаря с Илия Чубриков на кея в Монако през 1965 г. Българинът е една от атракциите в класическото алпийско рали.
ИНТЕРЕС: Френски журланист разговаря с Илия Чубриков на кея в Монако през 1965 г. Българинът е една от атракциите в класическото алпийско рали.