Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

71,5 милиона паунда дълг обяви веригата за ресторанти на Джейми Оливър. Най-вероятно поне 22 от обектите ще бъдат закрити, а над хиляда души може да останат без работа. За момента остават отворени със сигурност само два италиански ресторанта от веригата и този на летище "Гетуик".

Как се стигна до това веригата на един от най-известните топготвачи в света да обяви несъстоятелност? Някои експерти изявяват предположения, че ресторантите на Оливър никога не са били на печалба. Според официално публикувани сметки разходите на обектите са около 29 милиона паунда годишно, докато печалбите – 24 милиона. Тази разлика от 5 милиона е трупана в продължение на години. Проблемите на веригата започнаха още през 2016 г., когато компанията загуби близо 20 милиона паунда и се принуди да затвори някои от локациите си. Все пак тогава Джейми бе категоричен, че няма да загуби всичките си ресторанти и вложи 12,7 милиона паунда от личните си средства за спасяването на бизнеса.

Днес обаче признава, че се е стигнало до повратен момент: "Дълбоко съм натъжен и оценявам колко труден е този период за всички засегнати. Бих искал да благодаря на всички служители и на нашите доставчици, които вложиха сърцата и душите си в този бизнес повече от десет години. Както и на всичките ни клиенти, които ни подкрепяха. Удоволствие е да работим за вас." Като причина официално е изтъкната "несигурната икономическа ситуация". Според някои експерти "Брекзит" също е допринесъл за проблемите на заведенията, тъй като разходите за наем, местните данъци и минималните заплати са се увеличили.

Други пък директно обвиняват самия Оливър за неуспеха. Те са категорични, че през последните години Джейми не е полагал достатъчно усилия за бизнеса си, а е очаквал едва ли не той да върви "от само себе си". Предприемачи изказват твърдения, че Оливър разчита прекалено на известността си и всъщност качеството на предлаганите ястия в ресторантите му е спаднало, което е причина и за отлива на клиенти. Според други грешката му е била в това, че вместо да влага в развитието и промяната на вече работещи обекти, той непрекъснато е отварял нови и нови ресторанти, което е довело до конкуренция между собствените му заведения и до провал. Всъщност първият ресторант от веригата Jamie's отваря врати през 2008 г. и толкова бързо печели популярност, че веригата бързо излиза извън пределите на Великобритания и се превръща в огромен бизнес с 60 заведения по света.

 Съществуват и теории, че най-големият проблем е решението на Джейми през 2014 г. да наеме за управител на веригата съпруга на сестра си – Пол Хънт. В социалните мрежи от години се появяват слухове, че Хънт е абсолютно некомпетентен и проваля бизнеса на Оливър. Появиха се множество критики към Джейми, като най-гневните мнения бяха на служители от ресторанта в Бирмингам, които твърдят, че са били уволнени с имейл и то половин час преди фирмата да обяви официално за финансовите си проблеми.

Според експерти все пак най-вероятната причина за фалита на ресторантите е икономическата ситуация във Великобритания. Факт е, че и много други вериги също фалираха през последните месеци. Модните кафенета Patisserie Valerie например затвориха 70 обекта и съкратиха 920 служители.

Според мнозина обаче затварянето на веригата няма да се отрази на личните финанси на Оливър, които се оценяват на 240 милиона паунда. Доказателство за това, че личният лукс на семейството не е нарушен, е и фактът, че само дни след като обяви, че е на прага да затвори веригата си ресторанти и да остави 1300 души без работа, Оливър започна мащабен ремонт в имението си в Есекс. То е с шест спални, огромен двор, преустроена конюшня в студио за снимки и е на стойност над 6 милиона паунда. Бдителни граждани веднага са забелязали три микробуса с работници, които са се заели първо с ремонтни дейности по покрива. Медиите напомнят и че през 2016 г. Джейми и съпругата му, с която имат пет деца, са похарчили 8,9 милиона паунда за имение със седем спални в Северен Лондон.

Всъщност Оливър никога не се е страхувал от неуспеха. Той още на 16 години напуска училище, тъй като трудно се справя с уроците. Установено е, че страда от дислексия, но тя никак не му пречи да упражнява готваческите си умения в кръчмата на родителите си. След това придобива и професионална квалификация. Първата работа, на която го взимат, е в ресторанта на италианския готвач Антонио Карлучо.

Но Джейми не иска просто да работи за друг. Той е съблазнен от славата. И тръгва към нея с шоуто The Naked Chef. Всъщност не готви гол, както предполага заглавието, а просто е непринуден, показва елементарни гозби и обяснява на достъпен език. Предаването е замислено като насочено предимно към мъже без опит в кухнята. Дори продуцентите не очакват огромния успех, който пожънва. Оказва се, че хората предпочитат да гледат сладкия младеж, отколкото някой засукан шеф, който приготвя ястия, които никой не би могъл да си позволи да направи. Джейми влиза в английските домове с усмивката и чувството си за хумор и бързо се превръща в звезда.

Започва да издава готварски книги, като отново се стреми да представя лесни и бързи рецепти. Много популярни са поредиците му с рецепти за 15 или 30 минути. Те се превръщат в най-бързо продаваните нехудожествени заглавия във Великобритания. Днес са преведени на повече от 30 езика. Славата идва бързо, а Джейми не може да стои на едно място. Той иска непрекъснато да поема поредния нов проект. Снима все повече кулинарни поредици, издава книги, създава собствено списание, както и няколко серии хранителни продукти.

 Посвещава се и на социални каузи. Фондацията на негово име има за цел да обучава безплатно за готвачи и сервитьори необразовани и безработни млади хора, за да им даде шанс да се измъкнат от трудната ситуация, в която се намират. Освен това Джейми започва и мащабна и доста рискова кампания. Обявява директно война на компании за бързо хранене, които не приготвят качествени продукти. Шокиран от ниското качество на храната в училищните столове във Великобритания, той инициира кампания за възпитание на тема хранене. Изнася множество лекции в училищата, пише статии, прави изявления – с единствена цел да превъзпита вкуса на младите и да ги научи да избират качествена храна като гаранция за здраве. Джейми организира национална кампания "Храни ме по-добре" и събира онлайн петиция в подкрепа на здравословната храна в училищата.

Амбициозният готвач се обръща с исканията си към Министерския съвет и оттам отпускат 280 милиона лири, за да се подобри качеството на храната в училищните столове във Великобритания и да се повиши квалификацията на работещите там. Това му носи още повече слава и няколко престижни социални награди. Джейми се опитва да повтори този успех и в САЩ, но там инициативата му като че ли удря на камък. Но все пак му носи няколко престижни награди и още повече увеличава популярността му. Но дали само да си популярен е достатъчно, за да оцелееш в бизнеса?