Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Николай Нанков, Георги Терзийски и Стоян Беличев (от ляво на дясно) представиха проекта за магистралата.
Николай Нанков, Георги Терзийски и Стоян Беличев (от ляво на дясно) представиха проекта за магистралата.

Аутобанът може да е готов година по-рано, ако се облекчи отчуждаването

До 40 дни възлагат строителството на 30 км от Търговище до Велико Търново

Наесен по магистрала от София до Плевен

През юни стартират процедурите за построяването на последните близо 90 м от магистрала “Хемус”. Тогава се очаква да бъде обявен търг за инженеринг.

Това обяви зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков по време на третата поредна среща за магистрала “Хемус”, организирана от МРРБ и “24 часа”, която се проведе в сряда в Ловеч. А думите му накараха бизнеса да реагира, че магистрала “Хемус” е практически завършена.

“Аз смятам, че “Хемус” е вече приключила - като идеи, като решения. Връщане назад няма. Оттук нататък ще се говори само за срокове, километри, участъци, реализация”, коментира на форума изпълнителният директор на “Хидрострой” Живко Недев.

“В момента актуализираме подробните устройствени планове на първите 60 км, разделени на два участъка от Търново в посока Търговище. До 20-25 дни ще започне обществената поръчка за разширен идеен проект. От източната страна за участъка от Търговище в посока Велико Търново има готов разширен идеен проект за 30-те километра. Там

до 40 дни ще

възложим

инженеринг -

чисто

строителство”,

обясни Нанков пред изпълнената с представители на бизнеса и местните власти зала в Ловеч. Ден по-рано бе започнато строителството на 134-километровия участък от Боаза до връзката на магистралата с пътя Русе - Велико Търново.

“Знаем какво направи магистрала “Тракия” за Южна България. За съжаление люлката на българщината - Северна България, през последните 30-40 години изостава демографски и икономически”, каза зам.-министърът на регионалното развитие.

Сравнявайки параметрите за 2017 г. за Северна и Южна България, две трети от населението на страната, което живее на юг от Стара планина създава 75% от Брутния вътрешен продукт. Нетните чуждестранни инвестиции в Южна България са 93%.

В момента за строителството на “Хемус” се работи по три участъка: от Ябланица до пътен възел “Боаза” с дължина 9,3 км. Пусковият срок на този участък е март 2020 г., а вече изпълнението е 80%, отчете Нанков.

“Срокът, който сме си поставили за предсрочно завършване, е есента на тази година и няма да е за сметка на качеството”, коментира още зам.-министърът.

Работи се и по участъка от пътен възел “Белокопитово” до пътен възел “Буховци”, който е с дължина 16,3 км, и по започнатия тази седмица от “Боаза” до разклона за Плевен - Ловеч с дължина 56 км, част от новото 134-километрово трасе.

Проблематично за изпълнението в срок на магистралата обаче продължава да е отчуждаването на терените, върху които минава трасета, отчете Нанков.

“Възстановени са строително-монтажните работи по част от трасето с дължина 16,3 км. Все още не са приключили отчуждителните процедури за 15 км поради жалби.Продължават да се водят 25 делаот първоначалните 29. Ангажиментът е до края на месеца да имаме решение. Така до края на май да вкараме изпълнителите в отделните участъци и да завършим до 2024 г.”, обясни зам.-министърът.

“С промените в закона, които ще позволят съкращаване на сроковете за извършване на отчуждителни процедури, и при добра организация е напълно реалистично цялата автомагистрала “Хемус” да бъде готова година по-рано от обявеното и по нея от София до Варна да се пътува през 2023 г. Преди две седмици депутати предложиха промени в Закона за държавната собственост, които се очаква да бъдат приети през май.

Това ще намали в пъти сроковете за отчуждителни процедури и от тях ще бъде спестявана поне година – година и половина, без с това да се нарушават финансовите интереси на собствениците на земя. Преди две години бяха приети и промени в Закона за опазване на околната среда, което също допринесе за съкращаване на сроковете с между 6 месеца и година”, обясни Нанков.

“Предполагам за всички е ясно, че процесът по построяването и завършването на АМ “Хемус” е необратим и максимално опростен”, коментира и председателят на Агенция “Пътна инфраструктура” Георги Терзийски.

“Без да знам, че професионалният ми път ще тръгне още по-тясно свързано с изграждането на “Хемус”, бях убеден, че построяването ще се случи с този екип на министерството на регионалното развитие”, добави той.

Стоян Беличев, изпълнителен директор на “Автомагистрали”, пък увери, че дружеството има капацитета да отговори на очакванията на гражданите, на Северна България, правителството, премиера и цялата държава.

Разчитам на вашето

съдействие по

райони,

защото вие сте хората, които ръководите съответните населени места, обърна се той към представителите на местната власт.

“Проектът е труден, сроковете са прекалено къси, защото може да има и изненади по време на строителството”, заяви Беличев.

Живко Недев, “Хидрострой”: Само между София и Букурещ в ЕС няма магистрала

“Аз смятам, че “Хемус” е вече приключила - като идеи, като решениея. Връщане назад няма. Оттук нататък ще се говори само за срокове, километри, участъци, реализация. Все още стои въпросът за пътя Велико Търново - Русе, той ще свързва две европейски столици - Букурещ и София, които са единствените столици в ЕС, между които няма магистрала”, коментира на форума в Ловеч Живко Недев, изпълнителен директор на “Хидрострой”.

“След вчерашната проверка стана ясно, че имаме още сериозна работа, но се надявам, че до края на строителния сезон ние ще приключим с този ангажимент. Обикновено гражданите виждат това, което строи - багери, камиони и т.н. А усилиятя, които се правят 2-3 години преди това, те са по-тежки от самото строителство”, добави той.

Недев се обърна с благодарност към присъстващите, като подчерта, че работата по отсечката нямало да се случи без помощта на министерството.

“За разлика от вас, ако на предния форум не сте били оптимист, ние по това време бяхме под пара, бяхме подписали договор, бяхме поели ангажимент за изграждането на Ябланица до пътен възел “Боаза” и бяхме с нагласата, че трябва да съкратим срокове, за да дадем допълнителен импулс за реализацията на целия участък, който предстои да бъде завършен”, завърши Живко Недев.

Валентин Трашлиев, “Евроалианс: Отчуждавания бавят, а го отнасят строителите

“Отчуждителните производства продължават години. Това, което се случва в парламента, е доста обнадеждаващо. Дано да се реализира успешно много бързо. Това се отразява на целия останал процес. И най-много го отнасяме ние, строителите. Купонът тече, сроковете минават, а ние трябва да свършим работата”, заяви на дискусията в Ловеч Валентин Трашлиев, изпълнителен директор на “Евроалианс”.

Той припомни, че на предишния форум, организиран от “24 часа”, коментира остро въпроса относно жалбите по отчуждителните процедури и приветства промените в Закона за държавната собственост, които наскоро бяха внесени в парламента.

“Впечатлен съм от огромната задача,която предстои да се направи през следващите няколко години - до 2024 г. Не бих желал да бъда в кожата на господин Беличев. Работата е огромна”, коментира Трашлиев.

Той обясни, че компанията му не е активен строител по “Хемус”, но силно се надява, че ще може да бъдат полезни в дейностите.

“Ние сме специалисти в тунелното строителство - една от най-старите компании в България. Компанията ни съществува от над 30 години, изградили сме над 120 км тунели. За съжаление, преди всичко - в чужбина. Вероятно сме взели участие в много проблемни места в свлачищните райони в България - от всички 7000 регистрирани свлачища в България и повече от 800 активни ние сме работили по почти всички”, допълни той.

“За мен магистралата от София до Варна през Северна България, е тотално закъсняла, затова нямаме право да се бавим за каквото и да е. Аз съм в Търновския регион и на моята възраст винаги съм се питал дали ще мина по магистрала, за да се прибера в моето село, което е около Елена. Сега вече виждам надеждата, че ще ходя за два часа и нещо”, каза още Трашлиев.

На дискусията присъстваха депутати и представители на местната власт.
На дискусията присъстваха депутати и представители на местната власт.