Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Хаос във Великобритания заради Брекзит. Лондонските бутици са на път да станат по-евтини от тези на "Витошка"

Хиляди банкери стоят на куфарите си в готовност да се местят в Европа

Първите признаци на финансова криза вече се забелязват във Великобритания, макар все още да няма яснота при какви условия страната ще напусне Евросъюза в края на март. За първи път от години по рафтовете в магазините все още се продават коледни стоки и дори при 75-80% намаление липсват купувачи.

По данни на британския консорциум за търговия на дребно това е била най-лошата Коледа за членовете му след 2008 г. Тогава заради световната финансова криза англичаните рязко намалиха потреблението си, което въобще не е типично за тях. Сега те отново демонстрират такова поведение и според финансови анализатори причината се крие в твърде многото неясноти около Брекзит.

На практика жителите на Острова са започнали да свиват потреблението си веднага след провеждането на референдума за излизане на страната от ЕС през 2016 г., показват данните на националната статистическа служба. Известно раздвижване е имало през миналото лято, което се обяснява с еуфорията около световното по футбол и сватбата на принц Хари. Веднага след това обаче се наблюдава рязък спад.

Тази тенденция е принудила някои търговски вериги да започнат сериозни съкращения, като потърпевши са дори утвърдени британски компании като “Маркс енд Спенсър” и “Теско”, към които жителите на Обединеното кралство имат слабост. Само през

миналата година

са били

затворени близо

6000 магазина,

или средно по 16 на ден. Това е довело до закриването на около 70 хил. работни места. От организацията на търговците на дребно твърдят, че са подложени на силен натиск, тъй като купувачите пренасочват разходите си онлай в опит да намерят по-добри оферти или да заделят достатъчно средства за почивка и развлечение. Успоредно с това техните разходи растат заради по-високата минимална заплата и увеличените цени от страна на доставчиците.

Според някои анализатори причината за тази криза не е само Брекзит, а невъзможността на търговците на дребно да отговорят на сериозната конкуренция на онлай продажбите. Като доказателство те посочват данни, че 1 от всеки 5 паунда вече се харчи през глобалната мрежа.

“Много хора, които срещам, възприемат упадъка на някога оживените централни търговски улици не само като икономическо явление, а като

морална обида,

която определят

като срамна,

ужасна и

отвратителна

Това е част от усещането, че са пренебрегнати от мощни сили, които са извън техния контрол, и действията им не могат да бъдат разумно обяснени. Но едно нещо е абсолютно ясно – огромните икономически промени, които медиите често обобщават с термина “разруха”, сега се случват всеки ден, като подклаждат общата несигурност за бъдещето и в момента тя определя настроението на нацията”, пише коментаторът на “Гардиън” Джон Харис. Според него със затварянето на магазините се губи и последната възможност на хората да имат самочувствие. В много населени места например “Макс енд Спенсър” е било място, където можеш да купиш всичко – от храна до дрехи, с усещането за качество. След като магазина го няма, хората имат чувството, че са вече по-ниска категория, губят един символ на споделени преживявания, както и общата връзка с миналото.

Други статистически данни показват, че заради растящата инфлация и обезценяването на паунда след референдума за Брекзит през 2016 г. живеещите във Великобритания са започнали да

трупат дългове,

за да могат да си

позволяват неща,

които са имали

и преди

За първи път от 30 г. през 2017 г. те са похарчили повече, отколкото са спечелили. Средната дупка в семейния бюджет е била 900 паунда, а общо за страната 25 млрд. паунда. За да я запълнят, е трябвало или да влизат в заеми, или да разчитат на спестявания и са избрали първото. Според статистиката те вземат все повече кредити и спестяват все по-малко. Общо взетите заеми за годината са били 80 млрд. паунда, а новите суми по депозити – 37 млрд.

Заплатите са започнали да растат през миналата година за първи път от референдума, а безработицата е най-ниска от 40 г. Според наблюдатели това до голяма степен се дължи на оттегляне на европейски специалисти и опит на компаниите да задържат ценни кадри чрез по-високи финансови стимули. Но според “Файненшъл таймс” това въобще не успокоява хората и те се държат предпазливо, тъй като “театралният спектакъл, който политиците разиграват около Брекзит, засилва страховете, че страната ще напусне ЕС по възможно най-лошия начин”. Затова те търсят агресивно намалени стоки и отлагат повечето си големи разходи като покупка на жилище или автомобил за след Брекзит.

Бизнесът също

затяга коланите

Според данни от януари промишлената активност е спаднала до 52,8 пункта, което е второто най-слабо представяне на сектора от юли 2016 г. Проучване сред директорите на 1200 британски компании показа, че близо една трета от тях може да прехвърлят дейността си в чужбина, ако страната напусне ЕС в края на март без споразумение с Брюксел.

Сред най-засегнатите се очертават да бъдат производителите на автомобили, които разчитат на вносни части и на износ на продукцията си. За миналата година те отчитат спад в производството си от 9%, а инвестициите в заводите им буквално са пресъхнали. През 2015 г. те са били 2,5 млрд. паунда, докато през 2018 г. са по-малко от 600 млн., което е спад от близо 80% за 3 години. Прогнозите бяха, че тенденцията ще се запази и тази година, като намалението ще е поне с 3 процента, и то при благоприятен сценарий, включващ постигане на сделка за Брекзит с Брюксел, което става все по-малко вероятно. Освен това през последните дни избухна скандал с “Нисан”, който много нагледно разкри колко мощна спирачка е Брекзит за нарастване на инвестициите в автомобилната промишленост. След като японската компания съобщи, че се отказва да произведе новия си модел джип на Острова, стана ясно, че тя е била доста обработвана от официални лица в Лондон да не го прави. В медиите изтече писмо на британския икономически министър Грег Кларк до “Нисан” от 2016 г., в което уверява фирмата, че дейността ѝ във Великобритания няма да бъде засегната от Брекзит. Като гаранция британският кабинет е обещал да отпусне 80 млн. паунда държавна помощ, при условие че тя произведе два от новите си модела на Острова. Въпреки това японската компания преценява, че няма интерес да прави дизелов автомобил на място, където износът към други пазари ще бъде затруднен, след като вече няма да е част от ЕС, а самата Великобритания готви забрана на дизелови коли. Още повече че само преди седмица влезе в сила споразумението за свободна търговия между ЕС и Япония, което осигурява много по-ниски такси за внос на японски стоки на Стария континент.

Британските медии твърдят, че редица инвеститори са изтеглили 10,8 млрд. паунда от изгодни финансови схеми и са ги пренасочили към сделки с ниски лихви, но даващи възможност за бърз достъп до капитала в случай на извънредни ситуации.

Би Би Си съобщава, че хиляди банкери стоят буквално с готови куфари в очакване дали ще има разбирателство между Лондон и Брюксел за Брекзит. Ако Великобритания напусне ЕС в края на март без сделка, лондонското Сити рискува да се превърне от голям европейски финансов център в офшорна зона. За да не загубят големите си клиенти, международните банки, инвестиционните дружества и застрахователните компании

се готвят да

преместят част

от бизнеса си в

други европейски

градове

Това ще бъде сериозен удар за британската хазна, тъй като финансовият сектор осигурява една десета от приходите ѝ, или 75 млрд. паунда годишно, което се равнява на половината от всички разходи за здравеопазване. До момента различни финансови структури са съобщили, че ще прехвърлят общо 13 000 свои служители от Лондон на Стария континент, което е 1,2% от заетите в сектора. Мрачните планове за Брекзит след референдума през 2016 г. бяха, че 65 000 души в Лондон ще останат без работа.

Шефът на американската банка “Голдман Сакс” Дейвид Соломон съобщи, че планират да пренасочат към офиси в Европа поне 700 от общо 6-те хиляди свои служители в Обединеното кралство. Според него много финансови институции ще постъпят по същия начин, ако се стигне до Брекзит без сделка. Плановете на банката са да насочи част от бизнеса си към финансови центрове като Франкфурт, Париж, Мадрид и Стокхолм. Други предпочитани места за преместване на бизнес са Дъблин, Милано и Амстердам. Семействата на банкерите гледали без ентусиазъм на перспективата да напуснат Лондон, който все още предлага много добри възможности за образование и развлечение, но вероятно и това ще се промени, ако кризата, която сега почуква на британските врати, влезе с взлом след март.

Много от магазините на централната търговска улица в английския град Рединг поставиха надписи за големи разпродажби през януари, защото затварят. Някои вече го направиха, а други отброяват оставащите дни до края на бизнеса си.