Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

И колата с по-скъпа застраховка, ако собственикът има много нарушения Тежките произшествия на пътя ще оскъпяват полицата с до 400%.

Катастрофа с убит = най-скъпа полица за виновния шофьор

Най-малки са санкциите за превишена  скрост извън населено място

Клас, който определя риска, ще получава не само шофьорът, но и автомобилът

И колите на шофьори, които са натрупали множество нарушения на пътя, ще са с по-скъпа застраховка “Гражданска отговорност”.

Това предвижда предложената от Комисията за финансов надзор наредба, пусната за обществено обсъждане.

Клас, който оценява риска, ще получава не само шофьорът, но и автомобилът. Ако той бъде продаден, но е бил собственост на недисциплиниран водач, новият собственик ще трябва да плати по-скъпа полица, дори самият той да е без нарушения.

Текстът е предложен, за да се избегнат застрахователни измами, при които кола се продава фиктивно, за да не плаща скъпа застраховка, а след това се ползва от предишния собственик, заяви зам.-шефът на КФН Владимир Савов. (Виж долу).

Катастрофа с убит или ранени, както и бягство от местопроизшествието са най-тежките прегрешения по системата “Бонус-малус”, пише още в наредбата.

Те носят 19 наказателни точки, които изпращат водача директно в най-рисковата категория. Това ще оскъпи полицата му с 400%.

Проектът е приет от финансовия регулатор на първо четене. Той ще

влезе в сила

след дебати и

най-вероятно ще

бъде променен преди окончателното му гласуване.

Най-малки са санкциите за превишаване на скорост с 10-30 километра извън населено място.

При старта на системата от 1 януари 2019 г. всички водачи, собственици и автомобили ще получат базовия клас - 8-ми. Това означава, че догодина цената на полицата ще бъде стандартната, която при повечето компании очакват да се движи около 300 лв.

Ако в рамките на 12 месеца собственикът на автомобила не е причинил пътен инцидент, още през следващата година той ще премине в по-ниския клас и ще получи 10% отстъпка. След това обаче

отбивът от

цената се забавя

- с по 1% всяка

година до

максимум 25%

Стъпката, с която нарушенията на пътя носят наказателни точки и оскъпяват застраховката, е много по-стръмна - от 10-и до 12-и клас към цената се добавят по 10%. С 30% се оскъпява полицата между 12-и и 20-и клас.

Всяка година без нарушение обаче ще носи само по една бонус точка. Така на недисциплинираните шофьори ще са им нужни години, за да се върнат до стандартните тарифи на застраховката.

Владимир Савов: Няма да има натрупване на бонус или малус точки, казва зам.-председател на КФН с ресор “Застрахователен надзор”

- Ще се наказват ли водачи, които купуват кола с много нарушения, г-н Савов?

- Проектът за наредба предвижда, че автомобилът се прехвърля с неговия бонус-малус клас. Това означава, че ако с конкретния автомобил са причинени нарушения или вреди, той ще се прехвърли с класа за малус, натрупан за него. Ако собственикът на автомобила има много нарушения, но те не са натрупани с конкретния автомобил, при прехвърлянето му новият собственик няма да бъде натоварен с малуса на собственика.

- Защо се въвежда това правило? Не наказвате ли така изрядни шофьори за чужди нарушения?

- Правилото за прехвърлянето на бонус-малус класа е предвидено, за да се ограничи заобикалянето на системата, като автомобил с извършени от собственика нарушения се прехвърля фиктивно на друго лице с чиста история на водач, а след това старият собственик продължи да ползва автомобила. Допълнителен резултат, който би трябвало да има превантивен ефект, е, че автомобилите с много извършени нарушения ще станат труднопродаваеми, като същевременно техните собственици ще продължават да са длъжни да сключват застраховка за тях. Всичко това би следвало да създава мотивация за благоразумно управление и избягване на нарушения и произшествия. Нещо повече, предвид факта, че нарушенията, извършени от други лица, ще се отразяват на класа на автомобила, собствениците на такива автомобили ще имат мотивация да внимават на кого предоставят колите си и да не го правят безразсъдно.

- Не трябваше ли принципът при прехвърляне да се ползва онзи клас, който е по-благоприятен?

- Принципът е обратният. Ще се прилага по-неблагоприятният клас. Ако собственик който се намира в десети клас, купи автомобил, който е в единадесети клас, при сключване на застраховка “Гражданска отговорност” ще се приложи единадесети клас. Ако собственикът е в дванадесети клас и си купи кола с десети или единадесети клас, ще се приложи неговият дванадесети клас, независимо че закупената кола е с по-нисък.

- Натрупват ли се малус или бонус точки?

- Проектът предвижда всяко нарушение да носи отделни точки за малус. Това означава, че колкото пъти бъде извършено например нарушение на скоростта и това бъде установено с влязло в сила наказателно постановление или фиш за съответната санкция, толкова пъти ще се начисляват точките за малус.

- А при достигане на максимума?

- Същевременно, ако бъде достигнат минимумът или максимумът на скалата, повече точки няма да се натрупват. Защото с проекта за наредба се цели да се създаде механизъм, който да стимулира водачите да имат безрисково поведение на пътищата, като нито се създава изкуствен комфорт при натрупване на твърде много бонус точки, нито се обезсърчават лицата, че няма да имат възможност да се върнат на по-ниски нива на премията.

- Изяснете с пример.

- Например, ако едно лице е достигнало 1 клас за бонус и е в този клас няколко поредни години, то при извършване на ПТП или на административно нарушение при управление на автомобил, ще му се начислят съответните наказателни точки. Натрупване не е предвидено, за да може водачите да управляват своите автомобили добросъвестно и да не мисли, че като има натрупани точки за бонус, могат да шофират безразсъдно. По същия начин, когато лицето е достигнало 20-и клас за малус в нормалния случай ще му трябват 12 години за връщане на базовия 8-и клас и 19 години за достигане на най-привилегирования 1-и клас. В случай на кумулиране на нови точки за малус, по същество малус класовете могат да станат безкрайни и по такъв начин лицето да няма никакъв стимул да поправи поведението си като водач.

- Как е решен казусът с лизинговите коли?

- В проекта е предвидено, че при придобиване на ползване на МПС с договор за лизинг се прилага по-високият клас за бонус-малус от този на МПС или лизингополучателя – физическо лице, вписан в свидетелството за регистрация на МПС. Така например, ако лизинговият автомобил е нов и за него следва да се прилага базовият клас, но лизингополучателят е в клас 12 за малус, то ще се приложи по-високият клас – клас 12 при сключване на застраховката.

- А при автомобил с много водачи?

- В този случай нарушенията, натрупани от всеки един от водачите, ще се отразяват на класа за бонус малус на автомобила. Ако обаче някои от водачите са и собственици, при застраховката ще се взема и техният личен клас, ако той е по-висок.

Коментара ()

Вашият коментар