Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

НЕДОСТИЖИМИ: Заради нелегалните турбокомпресори, втомобилите на "Тойота Тим Европа" са далеч пред конкурентите си в световното първенство по рали.
НЕДОСТИЖИМИ: Заради нелегалните турбокомпресори, втомобилите на "Тойота Тим Европа" са далеч пред конкурентите си в световното първенство по рали.
НАЙ-МНОГО технически далавери се правят в големите ралита. През последните 15 години случаите на заловени измамници и в световното първенство са повече от 20. Инженерите са в люта битка за всяка секунда и всеки "кон" допълнителна мощност. В този спорт победата е най-голямата реклама и всяка измама е приемлива, стига да няма уличени.

Големите отбори също влизат в графата на измамниците. Двата основни съперника - "Форд" и "Ситроен", бяха сгащени в нарушения през последните три шампионата. Първо в мексиканското рали задните стъкла в колите на Грьонхолм и Хирвонен се оказаха по-тънки, в последното рали "Австралия" три от колите на "Ситроен" ползваха части, които не са обявени предварително.

Големите също мамят

Докато при фордаджиите дебелината можеше да мине за грешка на производителя, то при "Ситроен" в Австралия променените носачи не са били заявени от самия тим. И в двата случая техническите комисари наложиха единствено санкции, добавяйки по 1 мин. за всеки от пилотите в двата заводски тима.

"Може стъклата да са били произведени грешно - обяснява Мартин Холмс, английският топжурналист в световните ралита. - Но така или иначе това е авантаж за двамата пилоти." Първоначално се смята, че прозорците са по-тънки с 0,5 мм. По-късно съмненията скачат до 0,8. И в двата случая общото тегло на колата спада между 4 и 5,3 кг. Експерти пресмятат, че това увеличава скоростта с около 3,03 км/ч.

"Няма да има апел срещу съдийското решение и наказание", обявиха от "Форд" в специално комюнике. В тима остава съмнението, че няма нищо случайно във внезапната проверка за дебелината на стъклата. "Всеки сам може да се сети защо", коментира австралийското списание "GP уийк".

"Тойота" е абсолютен лидер

Такъв е сценарият и при "Ситроен" в Австралия. Интересното е, че променените носачи не осигуряват никакъв авантаж на пилотите на тима. И отново идва въпросът - кой има интерес от наказанието на "Ситроен"?

Палмата за най-голяма заблуда се държи от принадлежи на "Тойота Тим Европа" (ТТЕ). Техните автомобили са уличени, че използват напълно нелегална турбина. Компресорът увеличава притока на въздух в двигателя, което прави изгарянето на бензина много по-ефективно, мощността допълнително скача. Регулациите предвиждат 34-милиметров ограничител на входа на турбината.

Инженерите на тима на Ове Андерсон решават в буквалния смисъл да заобиколят рестриктора. Направен е специален "байпас" в корпуса, който се затваря в момента, в който паднат оборотите на турбото. Рационализацията помага притокът на въздух да се увеличи минимум с 25 на сто. Това дава на колите на "Тойота" нови 50-60 "коня" мощност. Регламентираната от правилата мощ на състезателните коли тогава е 300 к.с.

Другата причина ТТЕ да напусне

"Това е най-гениалното решение, което съм виждал през всичките си 30 години в спорта!", категоричен е тогавашният президент на ФИА Макс Мозли.

Заради (ТТЕ) федерацията прави специална сбирка. На нея японският тим е лишен от всичките спечелени точки и е наказан да е извън спорта за 12 месеца. По-късно това също довежда до отказа на "Тойота" от световното първенство по рали.