Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

НЕПОКЛАТИМ: След като транспортната фирма е възстановила вредите, Филев продължава да е кмет. На ход е прокуратурата.
НЕПОКЛАТИМ: След като транспортната фирма е възстановила вредите, Филев продължава да е кмет. На ход е прокуратурата.

Cамо за първите 9 месеца на миналата година кметът на Провадия Филчо Филев е нанесъл вреда на държавния бюджет за над 83 000 лв. – субсидии за спортни клубове и за несъществуващ градски транспорт. Това е установено с проверка на АДФИ след публикация на “168 часа” от м.г. със заглавие “Как община Провадия взе 50 000 лв. субсидия за транспорт фантом”.

Схемата е същестувала през целия мандат

на Филев, който междувременно миналата година бе избран повторно за кмет на Провадия. Тепърва ще се нищи какви са вредите на държавния бюджет за целия.

В момента Филев продължава да упражнява властовите си функции като кмет.

А превозваческата фирма е възстановила щетите заедно с лихвите за дейност, която не е упражнена.

След разследване на "168 часа" АДФИ започва проверка по четири линии на община Провадия, една от които е градският транспорт.

РЕАЛНО

В Провадия от години собственикът на превозваческа фирма прави снимки на деца и ученици, на които издават карти за безплатен превоз в градския транспорт. Въз основа на тях и на друга съпътстваща документация ежегодно общината получава държавна субсидия за социалната дейност – превоз на ученици, пенсионери, инвалиди, ветерани и военноивалиди. Сумата традиционно гравитира малко над 50 000 лв.

По документи в града има 3 линии на вътрешен превоз

със съответни автобуси, шофьори, персонал и т.н. Проверка на „168 часа” установи, че провадийци не са чували, още по-малко използвали градски транспорт, тъй като такъв няма. В града няма и задължителната инфраструктура за функционирането му – автогара, спирки, хоризонтална и вертикална маркировка, разписание и т.н. Същите липсват и в транспортната схема на общината, която се одобрява от ОбС. На практика „градски превоз” се извършва единствено от междуградските маршрутки. Освен това е незаконно, тъй като микробусите не отговарят на изискванията за превозни средства, извършващи курсове в населено място.

По отношение на междуградските превози ситуацията е подобна. Вместо автобуси най-често се използват микробуси. Поради значително по-малкия брой места във второто превозно средство, много често ученици и пътуващи за Варна не успяват да тръгнат от Провадия. Налага се същите да ползват услугите на таксиметровата фирма, която традиционно вози на цената на билета от 3 лв. Когато обаче изостаналите от общинския превоз са мнозина,

такситата умножават цената и пътуването с колите им вече е 7 лв. Разликата от над 100% е за сметка на учениците и възрастните, които наливат пари в такситата, защото общината не контролира договора за изпълнение на междуградските превози и позволява курсовете да се изпълняват от бусове, не от автобуси, споделят пред „168часа” потърпевши от продължаващата с години практика.

АДФИ

14 дни след публикацията на “168 часа” АДФИ започва проверка по казуса, обхващаща само 9-е месеца на 2015 г. Заключението на проверяващите -категорично са установени 15 нарушения : по отношение на предоставяне средствата за субсидиране на превоза на пътници по нерентабилни автобусни линии в града и други райони, ценообразуването, условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на градските и муждуградски превози.

ПРЕСМЕТНАТО: При проверката кметът е предоставил данни за разходваните средства за несъществуващия градски транспорт.
ПРЕСМЕТНАТО: При проверката кметът е предоставил данни за разходваните средства за несъществуващия градски транспорт.

По документи община Провадия е превозила 23 хил. пътници за проверявания период. Вътрешноградските линии са навъртели 46 000 км. Общо похарчените средства за това са 18 400 лв.

При проверка на вътрешноградските превози обаче проверяващите са установили, че не се изпълняват утвърдените маршрутни разписания. Отчетени са над 7 пъти повече превози от извършените по пътни листи, а разходът на гориво на автобусите, извършвали тези превози, е в размер на 80 литра на 100 км.

Инспекторите са констатирали, че въз основа на документи с невярно съдържание Община Провадия недължимо е платила субсидия в размер 5 154 лв. на „Провадия-Автотранспорт” ЕООД, с което е нанесла вреда на държавния бюджет, виновно причинена от кмета на града Филчо Кръстев Филев. Недължимо платените субсидии в размер на 5 154 са възстановени в държавния бюджет, като със същия размер е нанесена вреда на бюджета на Община Провадия.

При проверка на субсидиите за безплатен превоз на деца и ученици до 16 години проверяващите са установили, че

Община Провадия е платила недължимо целеви средства

в размер на 11 536 лв. на „Провадия-Автотранспорт” ЕООД, с което е нанесена вреда на държавния бюджет, виновно причинена от Филчо Кръстев Филев.

Платените субсидии са наредени въз основа на документи с невярно съдържание. В една от фактурите е посочена сума, съответстваща за превоз на ученици през 81 дни, при 59 учебни дни през II тримесечие на 2015 г., както и фактурирани „безплатни пътувания” без фактически да са извършвани превози.

Фрапиращи са и установените нарушения при вътрешноградския превоз на деца до 7 години. След проверка в „Гражданска регистрация и административно обслужване” (ГРАО) проверяващите са констатирали, че с цел неправомерно усвояване на бюджетни средства са изготвени документи с невярно съдържание, тъй като в опис-сметките са включени лица, които не съществуват в регистрите на ГРАО, и лица, които се дублират.

За период от девет месеца от общо вписаните средно на месец 396 лица, фиктивно вписаните средно на месец са 79

Така за период от девет месеца Община Провадия недължимо е платила за превоз на деца до 7 и от 7 до 10 години сума в размер на 15 269 лв., въз основа на непредставени отчети и превозни документи, включително за фиктивно вписани и дублиращи се лица, както и за превози, които не са извършени.

При проверка на субсидиите, отпуснати за ученици и студенти редовно обучение проверяващите са установили, че от субсидия в размер на 13 130 лв. са платени недължимо 11 591 лева, въз основа на документи с невярно съдържание, с което отново е нанесена вреда на държавния бюджет.

Средствата за пенсионерите, имащи право на намаление при пътуване в размер на 21 036 лв. са платени от Община Провадия изцяло недължимо на „Провадия-Автотранспорт” ЕООД. По време на проверката инспекторите са открили, че превозвачът не е издавал карти за пътуване и съответно не е извършвал превоз.

Също така средства в размер на 1 709 лв., предназначени за ветераните от войните, военноинвалидите и военнопострадалите ,

са недължимо платени, с което ръководството на Община Провадия е нанесло вреда на държавния бюджет.

Всичко това е резултат от неоснователно проведена обществена поръчка на стойност 463 880 лв. За това са съставени 10 акта за установени административни нарушения, които пък са въз основа на установени вреди в размер на 66 000 лв.

Междувременно Филев оспорва заключенията на доклада на АДФИ, но не излага нито един адекватен аргумент, поради което същото остава без последици.

Отстраняването

Отстраняването на законно избран кмет, какъвто е случаят с Филчо Филев, е възможно по два начина. Първият е след доказаните от АДФИ злоупотреби с държавния бюджет, респективно и с общинския, общинският съвет да гласува кметът да бъде отстранен от длъжност до произнасянето на компетентните органи.

Другият начин е срещу Филев да бъде заведено досъдебно производство за нанесени вреди на държавния бюджет в качеството му на първостепенен разпоредител на бюджета.

Вероятността първата възможност да бъде реализирана в Провадия не е голяма, категорични са хора от градчето. Те припомнят, че в града всички властимащи са свързани – главно по финансови интереси.

Има серия от парадокси, позволили Филев да се разпорежда безнаказано в общината. Преди последните местни избори Сметната палата прави проверка на кметовете и Филев е единственият, излязъл от нея без нито една забележка. Затова и БСП го определят за своя кандидат за следващ мандат. Това припомни за „168 часа” областният лидер на столетницата Георги Андреев.

АДФИ е изцяло поръчкова организация, която е под давлението на Цветан Цветанов, чието име изобщо не искам да споменавам по обясними причини. Аз се запознах със случая. Направена е инспекция от ДАИ, която е приключила с 2 доклада – коренно различни по съдържание. Единият е изпратен в АДФИ, те (АДФИ) въз основа на него са написали доклада си. Няма никаква, истина всичко е политическа поръчка и ние много добре знаем откъде идва тя.

Когато един кмет работи, веднага го атакуват

Аз не съм чел доклада на АДФИ, защото не ме интересува. Интересува ме първоизточникът, който е напълно компроментиран. Тази агенция (АДФИ) беше пращана и при мен – докато бях кмет, за да ми пишат актове за дейности, за които нямаше проблеми. Затова и сега съм сигурен, че всичко е поръчка и истината ще излезе наяве. Областната организация на БСП ще излезе със специално становище по случая, което ще предостави на медиите, заключи Андреев, като потвърди, че по документи всичко е наред. И като бивш служител на МВР бил чувал за фалшиви документи, но според него в Провадия миналата година е имало реален градски транспорт. А, сега заради поръчката една работеща транспортна фирма щяла да фалира.

Целият материал четете в хартиеното издание на "168 часа".