Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Бащата работи като експерт към Главното мюфтийство

Преди години магистрати отсъдиха срещу бурки и забрадки в час

Емине Шаматарева от началото на тази учебна година влиза в час с боне и забрадка. Единствена от всички 378 възпитаници на гимназията, които са мюсюлмани. Миналото лято по време на месеца Рамазан обявила на родителите си, че слага забрадка в името на Аллах и повече няма да я свали.

Няколко години преди това е посещавала курс по Коран в селото, който бил ръководен от баща й Ресим Шаматарев. Той е завършил висше духовно образование в йорданската столица Аман. Работи като експерт към Главното мюфтийство. "Заставам категорично зад желанието на дъщеря си.

Щом така е решила, никой няма право да й пречи да носи забрадка. Трябва да се промени училищният правилник и забрадките да се разрешат", категоричен е бащата.

От септември м.г., когато Емине се появила в гимназията със забрадка, учителите и ръководството са провели десетки разговори с баща й, за да го убедят, че няма да правят изключение от правилата.

"Образованието в България е светско и то изключва налагането на идеологически и религиозни доктрини, както и демонстрация на религиозна принадлежност.

Ако й разрешим само на нея, това я поставя в привилегировано положение и обезсмисля съществувянето на правилник", каза директорът Митко Джуков.

Според правилника за вътрешния ред в училището не се допуска носенето на шапки, забрадки, бурки, слънчеви очила и др. Преподавателите й препоръчали да си сваля забрадката по време на час и да я слага като шалче на врата, но деветокласничката била непреклонна.

Не помогнали и разговорите със социалните служители от отдела за закрила на детето. Пред тях Емине споделила, че носи забрадка в името и по волята на Аллах и дори много е закъсняла. Трябвало да направи това още когато е била на 11 г.

Учителите я посъветвали, след като отказва да спазва правилника, да се премести в духовното училище в Момчилград, където няма проблем момичетата да ходят забрадени.

На 30 ноември 2015 г. след обсъждане на педагогически съвет директорът Митко Джуков е издал заповед за предупреждение за преместване в друго училище.

Това също не дало ефект и на 7 март т.г. той издал следваща заповед за преместване с предварително изпълнение.

Емине спряла да ходи на училище за една седмица, а през това време бащата обжалвал предварителното изпълнение. То било отменено и дъщеря му отново се върнала в клас. Паралелно с това Ресим Шаматарев обжалва заповедта за преместване пред административния съд в Благоевград и миналата седмица съдът даде ход на делото.

Оказа се, че девойката е събирала подписи сред съучениците си от двата девети класа в своя подкрепа. Към подписката се присъединили и възрастни жители на Вълкосел. Бащата представи копия от тях в съда.

Той показа на магистратите и диплома на момиче, завършило същата гимназия преди 6 г., на която се вижда, че е снимано със забрадка. Второто заседание по делото за обжалване на заповедта е през май.

"Дъщеря ми се чувства угнетена, под психичен натиск, но аз й давам кураж", каза бащата на ученичката.

Наш репортер го изненада, като му показа снимка на Емине с черен никаб, през който се виждат само очите й. "Кой знае къде е правена тази снимка, може да е вкъщи. В случая говорим за забрадка", ядоса се бащата, че показваме публично тази фотографията.

Успокоихме го, че не сме снимали детето му "в банята", както се изрази, и снимката не е нелегално направена, а е качена и разпространена в личния профил на Емине във фейсбук.

Районният мюфтия Айдън Мохамед, който подкрепи ученичката и баща й, допусна, че може да сме направили колаж и това да не е момичето, но бащата си я позна. На въпрос дали след забраждането няма да се стигне и до носене на никаб или бурка мюфтията не отговори и поясни, че в случая става въпрос само за забрадка и нищо повече.

Той призова да се отворят широко вратите на училищата без значение кой как иска да влиза.

"Все още България не се е отърсила от предразсъдъците, които години наред са обхващали нашия регион.

И за съжаление в България е престъпно да носиш една забрадка. Образованието е светско, но никой не може да наложи забрана на някого за това с какви дрехи да ходи облечен", коментира Айдън Мохамед.

Според него било въпрос на личен избор дали учениците ще влизат с шалвари в час.

УКаква е разликата между шалварите, панталона и полата? Това е лично пространство. Забрадката е религиозна повеля, а не символ. Подкрепям едно момиче, което иска да живее така, както иска", допълни духовникът.

От Регионалния инспекторат по образование обясниха, че подобен случай имало наскоро с четвъртокласничка от с. Буково. Тя също тръгнала със забрадка на училище, но след много разговори с родителите й те проявили разбиране и проблемът бил решен.

В училищата по селата със смесено население има опасения сред преподавателите, че може и други деца да последват примера на Емине и да влизат забрадени в час.

"Надяваме се да не се случва, но в тази възраст децата са с крехка психика. Може да им се влияе. От друга страна, може пък да поискат да са по-различни от другите, да бъдат забелязани, да демонстрират някаква непокорност, да станат "герои" и заради това да сложат забрадки", казват притеснени учители.

Преди 4 години 15-годишната тогава Сайде Мехмед заведе дело за дискриминация срещу директора на училището в с. Горно Краище Ахмед Дундьов, който я изключи заради отказа й да си свали забрадката.

Сайде продължи да учи в средното духовно училище в Момчилград, а преди два месеца излезе окончателното решение на съда, че тя правилно е била отстранена от светското училище.