Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Oсвен пари за храна, дрехи, транспорт и осигуровки, които получават по закон от държавата, полицаите ползват и много неформални привилегии, показа проверка на "168 часа" седмица след старта на протестите в МВР срещу премахването на надбавки и бонуси в системата.
Намерението за орязване на 20-те заплати, които получават при пенсиониране, на отпуските и на парите за прослужено време на служителите на МВР предизвика бурни дебати. Стигна се до незаконен протест и накрая правителството отстъпи и отмени всички замислени реформи в сектор "Сигурност".
На пръв поглед материалното положение на средностатистическия редови полицай не е розово. Той взема към
660 лв. основна заплата.
Към нея има 265 лв.
добавка прослужено време
100-ина лева си докарва от извънреден труд и още 50-ина лева са други добавки.
Така в идеалния случай един полицай да речем с 30-годишен стаж трябва да издържа семейството и децата си чисто с около 1000 лева на месец. Едва ли обаче ако разчитаха само на тези средства, полицаите щяха да се задържат дълго в тази професия.
Истината е, че служителите на реда имат и редица други формални и неформални привилегии. Да започнем с тези социални придобивки, които официално им се гарантират от Закона за МВР (ЗМВР).
На първо място според разпоредбите на чл. 181 от ЗМВР на служителите на реда се полага държавна храна.
По информация от работещи в системата за редовите полицаи се изплащат ежемесечно
порционни пари
в размер на 120 лева
или приблизително 4 лв. на ден. Тук е важно да се уточн че отделно от тези средства там, където е възможно, полицаите ползват и столове на преференциални цени.
По нормативната уредба по
400 лева на служител в МВР се полагат годишно и за облекло.

Пълният текст четете в печатното издание на в. "168 часа"

Една трета от служителите в МВР са излишни

КАЛИНКА ПЕНЧЕВА

 Трагично разминаване между цели, реалност и очаквания. Това е плачевната истина за състоянието на българското МВР.
Основният проблем на министерството, условията на труд на полицаите, е пряка функция от безотговорното разходване на бюджета на вътрешното министерство, включително и за дейности - пришити за МВР, както и за
обезпечаване на „чиновническото войнство", което надхвърля 20% от всички служители. Според анализатори структурната реформа е наложителна, за да регламентира дейността и заплатите на не повече от 20  000 реални служители на МВР. Всички останали - са излишна тежест на държавния бюджет и на нас - като данъкоплатци.
Условията на труд
България е единствената държава от демократичните, към които твърди, че принадлежи, в която униформени зареждат със собствени средства патрулните автомобили.
Това е така, защото на всеки полицейски автомобил се полагат между 60 и 80 л гориво месечен лимит. Ако разделим това количество на 30 дни по 2 смени, реално за всяка смяна на патрулка се полагат по литър - литър и 333 милилитра гориво. Излишно е да се коментира, че подобно количество е достатъчно да напусне автомобила паркинга пред полицейското поделение и да спре на първата пряка. Аналогичен е случаят с консумативите за колите, които все по-често униформени събират средства, за да подсигурят служебните коли.
Полицаи във Варна се кълнат, че на пръстите на едната им ръка се броят патрулките, които са комплектовани със задължителните необходими принадлежности - аптечка, резервна гума, триъгълник, крик и т.н. Все принадлежности, които всеки от нас трябва да покаже при проверка на пътя.
50% от полицейските коли във Варна нямат зимни гуми - нещо просто задължително за гражданите, с последващо санкциониране при липсата им. Униформени полицаи споделят пред „168 часа", че където изобщо има зимни гуми, те са на по 4-5 г. с грайфер под задължителния минимум в закона. За повече „удобство" на някои от полицейските коли пък били поставени само предни зимни гуми - същите износени.
Иначе - всички коли и мотоциклети са оборудвани с GPS.
Въпреки че част от автопарка е не просто морално, но и материално остарял. Полицаи не на шега споделят, че в Първо РПУ има кола, през чийто под се вижда асфалтът. Поне половината от колите постоянно са в гаража за ремонти.
За това все по-често по улиците се наблюдават пеши патрули. Присъствието им по правило респектира гражданите, но ги прави недостатъчно ефективни при нужда. Във Варна ежемесечно броят на полицейските автомобили намалява. Така вместо по 2-4 на смяна, излиза най-много една кола. В тях няма климатици, няма екстри. Няма кола, на която да е правен реглаж на предницата - нещо задължително при смяна на гумите. Затова пък автомобилите харчат повече и износват по-бързо гумите. Автомивките - изцяло са за сметка на водачите на полицейските коли. Могат да платят сами или да ги измият при „приятел". За МВР външният вид е излишно разточителство, въпреки че налага глоби на гражданите за мръсни автомобили.
Като легенда се възприема случай от миналато лято, когато една вечер последователно има сигнали в Първо РПУ за семеен скандал и за убийство. Тогава се наложи полицаите да тръгнат пеша към второто местопроизшествие, тъй като единственият автомобил вече бил на далечен адрес. Във Варна
всички бронежилетки са с изтекъл срок на годност

Пълният текст ще намерите в новия брой на в. "168 часа"