Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ВЪВ ВЪЗДУХА: Мико Хирвонен прави скок по време на състезание от световното първенство по рали.
ВЪВ ВЪЗДУХА: Мико Хирвонен прави скок по време на състезание от световното първенство по рали.

НЕБЕТО над рали "България" ще бъде затворено за полети в дните на състезанието. Пространството на територия от около 3400 кв. км ще бъде забранена за всякакви въздухоплавателни средства до 3000 м. надморска височина.

Във всеки от трите ни на световната надпревара над скоростните отсечки в Рила ще летят единствено хеликоптери на организатора, на гостите, на спонсорите и на отборите.

Отделно по време на надпреварата, както и във всеки друг старт от световното първенство по рали (WRC), над скоростните отсечки ще кръжи самолет "Пилатус". Той е комуникационният възел на състезанието. Натъпканият с електроника аероплан играе ролята на ретранслатор за предаване на резултатите от всеки един от 14-те специални етапа. Дължината на трасето е 1068,30 км, от които състезателните километри са 353,58.

От въздуха

Във всеки кръг от световното първенство организаторът осигурява минимум два "чопъра" - един медицински и друг, с който ВИП-персоните наблюдават състезанието от въздуха. Очаква се сегашният президент на ФИА Жан Тот и бившия шеф на федерацията Макс Мозли да са гости на състезанието и да използват вертолет над етапите в Рила.

Летателен час на луксозен 6-местен вертолет е около €1200.
Отделно спонсори и тимовете могат да пристигнат със собствени хеликоптери за рали "България".

Тази година отговорникът по сигурността в WRC да използва вертолет само в най-трудните състезания. Това е полякът Томаш Бартош, който в предишни години "висеше" с часове над отсечките във всички 14 ралита от шампионата.

За този сезон Бартош ще бъде на борда на специален вертолет на само в четири ралита - Финландия, Франция, Испания и Великобритания.

Пестят парите на ФИА

Драстичното съкращаване на летателните часове е по решение на Международната автомобилна федерация (ФИА). За дебюта на "България" в световното Бартош ще има на разположение спортно подготвен японски автомобил и ще бъде асистиран от три-четири коли на сигурността.

"Отделно в следата на месеца в София ще пристигнат 4 души от института по безопасност на ФИА, които да обучат част от българските маршали по специалните етапи", каза за "168 часа" Георги Янакиев-младши, който ще бъде заедно с Бартош в колата на сигурността. Те ще се движат точно 45 мин преди екипажите.

Гарантирана сигурност

Бартош има правата да прекрати всеки от специалните етапи в кое и да е рали от шампионата, ако преценката му е, че има опасност за публиката край трасетата. Заради прекалено много зрители в световния шампионат Бартош е забранявал до две отсечки в един ден.

Полякът е безкомпромисен, когато става дума за сигурност. Той сви наполовина първия ден от Монте Карло през 2006 г., отменяйки два от петте скоростни етапа.

Не казват къде ще настанят шампионите

КЪДЕ ще спят пилотите на "Ситроен" и "Форд" остава една от тайните в организацията на рали "България". Резиденциите на световните шампиони Себастиян Льоб и Кими Райконен, Себастиян Ожие, Дани Сордо, Мико Хирвонен и Яри-Мати Латвала няма да бъдат обявени. Това е колкото за сигурността им, толкова и заради спокойствието по време на ралито. Запознати смятат, че нито един от именитите пилоти няма да спи в самия курорт Боровец.

Още няма заявки за вертолетите

ДО МОМЕНТА няма и една заявка за използване на вертолети по време на състезанието, каза пред "168 часа" собственикът на летището в Долна Баня Ватко Бешлиев. Това е човекът, който ще координира полетите на всички въздухоплавателни средства. На това летище е разположен и сервизният парк на седмото от световните ралита.

"Вечерта преди старта на ралито ще има специален брифинг с всички летци - обяснява Бешлиев. - на него ще бъда обявени честотите, за връзка с пилотите."

Големите тимове като "Ситроен" и "Форд" ползват чопърите, за да следят своите екипажи и тези на конкуренцията. С тези вертолети пилотите поддържат комуникация с отбора и състезателните си инженери.