Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Маската – най–старото човешко огледало

Японска маска, която олицетворява човешката душа.
СНИМКА: ГЕТИ
Японска маска, която олицетворява човешката душа. СНИМКА: ГЕТИ

Тя е като второ лице - от символ но идеалния образ в Древен Египет до анархизма на Анонимните

Маската не е просто предмет върху лице. Тя е правен и социален спор между свободата да бъдеш скрит и нуждата да бъдеш видим. И точно затова в XXI век маската остава нещо повече от плат: тя е най-чувствителният баланс между контрол и свобода. За властта анонимността е риск. За гражданите – защита. Между тези две сили се ражда законът. Между тях живее символът.

Японците вярват, че маската в театъра не се носи върху лицето – тя го "замества". Тя не реагира на актьора, а актьорът реагира на нея. Един японски майстор казва: "Маската е по-умна от човека, защото тя знае всички роли". Маската е като жив персонаж, а не като реквизит. Но в Африка маските имат съвсем различен смисъл — не украсяват сцена, а управляват реалния живот.

В Западна Африка маските не са украса, нито сценичен реквизит. Те решават съдби.

При някои племена човекът, който носи маска в ритуал, спира да бъде индивид.

Той представлява духа на предците или силата на природата. Така един ритуал с маски може да реши спорове, да даде благословия, да избере вожд или да оздрави болно дете. Маската не е спектакъл – тя е социален закон. При някои народи дори жените нямат право да гледат определени маски, защото се смята, че те съдържат твърде силна енергия, която може да наруши хармонията. Това е нещо много различно от европейската представа: маската в Африка не създава история, тя управлява общността. В Европа същият предмет се превръща не в съдба, а в

социална игра, която променя правилата само временно.

Европа през Средновековието и Ренесанса добавя други измерения. Карнавалната маска дава на хората временно право да нарушават нормите. Във Венеция от XVI век маските стават нещо като социален инструмент. По време на карнавала всички правила на обществото временно се отменят. Благородник и слуга могат да седнат на една маса, да се разхождат ръка за ръка, да флиртуват или да спорят без страх. Има документи, в които полицията се оплаква, че по време на карнавала не може да различи кой е аристократ и кой е шивач. Маската е позволявала на хората временно да живеят в свят без йерархия. Това е първата форма на социален експеримент за равенство. И понякога един ден свобода може да има по-голям психологически ефект от година послушание. Затова карнавалът винаги е имал леко бунтарски характер, защото той е контролирана анархия. Днес маските имат множество лица. Те са медицински, военни, артистични, ритуални, политически.

Маската на Гай Фокс се превърна в глобален знак

на антиправителствен протест. В същото време маски се използват от терористични организации, за да всяват страх. Маската е едновременно символ на съпротива и символ на заплаха. Тази двойственост стана още по-ясна по време на глобалната пандемия. Пандемията от COVID-19 внесе допълнителни нюанси в символиката. Маската, която дотогава се свързваше с престъпност или болнична среда, изведнъж стана знак на солидарност, грижа и обществена отговорност. В същото време за много хора тя се превърна в инструмент на политическа полемика. Носенето или не на маска стана акт за идентичност. Но не само политиката използва маски —

попкултурата отдавна ги превърна в героични митове.

В попкултурата маските оформят идентичността на супергероите. Батман, Спайдърмен, Дедпул, Зоро – всички те представят фигури, които използват маската като граница между личния човек и символичния герой. Тук маската вече не е ритуална, а наративна: тя е инструмент, чрез който обществото създава митове за справедливост, свобода, отмъщение, жертва или морален избор.

Маската прави героя по-голям от човека, защото го отделя от биографията и му дава статут на идея. Маската създава лице, което принадлежи не на индивида, а на легендата. В интернет ерата маските също имат своя дигитална еволюция. В социалните мрежи хората не използват физически маски, а профилни снимки, псевдоними и аватари. Това е нова форма на маскиране — идентичността вече не се скрива във физическото пространство, а във виртуалното. Онлайн човекът може да бъде по-смел, по-агресивен, по-чувствителен или по-творчески, отколкото е в реалността. Маската отново предоставя пространство за експеримент с личността. И макар да не е материална, тя функционира по идентичен начин: създава роля, предоставя свобода, премахва страх, променя общуването.

Това е съвременният феномен на маските — не плът върху лице, а данни, които създават втори "аз". Парадоксално, въпреки дигиталното разширение на маските, тя остава и част от реалността. По време на пандемията от COVID-19 за някои маската се превърна в задължение, наложено от държави; за други – в доброволен акт на загриженост. В обществения разговор маската вече не беше просто медицински артикул, а политическо съобщение. Тя маркираше принадлежност към идея, към стил на поведение, към доверие или недоверие към властта. Така отново маската – физическа или не – се оказа

най-чистият инструмент за

изразяване на убеждение, емоция и идентичност. В крайна сметка феноменът на маските не е просто визуална история, а история за човешкото желание да се скрие и да се разкрие едновременно. Никое друго изобретение на човечеството не може да изиграе ролята на толкова универсален посредник – между човек и общество, между индивид и власт, между реалност и въображение.

Маската е минало, настояще и бъдеще. Тя е ритуал, психология, театър, право, медицина, религия, политика, интернет. Тя е същностно доказателство за това, че човешката идентичност никога не е окончателно фиксирана. Ние винаги носим някаква маска — дори когато лицето ни е открито.

Видео

Коментари