Как в Рибново има училище, по-модерно и от софийските
- В реновираната гимназия вече учат 530 деца от I до XII клас на две смени, със STEM център с 6 кабинета. А преди класните стаи не достигали и ползвали помещения дори в мазето и столовата
- Много малко са отпадналите ученици. Искаме децата да не спират да вярват в бялата лястовица, казва директорът
“В училище “Йордан Йовков” в село Рибново децата учеха на две смени и мечтаеха за по-широка и по-функционална сграда. Днес тя е факт. Нещо повече — училището разполага с
една от най-модерните училищни сгради
в страната: с два физкултурни салона, множество кабинети, а от днес и с модерен STEM център.” Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев, след като преди седмица посети гимназията в селото.
Конституционният съдия Атанас Семов, който също бе на откриването на новия STEM център, остана възхитен от материалната база, където учат 530 деца.
“Такова училище в България няма. Нито една от т. нар. елитни софийски гимназии не може да се доближи до това, което е направено в Рибново. Кабинетите по всички предмети са по-модерни от всяка аудитория на Софийския университет”, каза по-късно проф. Семов в телевизионно предаване.
Сградата на гимназията наистина е впечатляваща. Съществуващата постройка бе основно реновирана и към нея бе построен нов корпус с модерна визия. Това даде възможност на учениците в 24-те паралелки от I до XII клас да преминат на едносменен режим на обучение.
“Преди строежа на новата сграда бяхме на двусмeнeн режим и въпреки това нe достигаха стаите. Налагаше се да ползваме други помещения, в мазето, коридори, дори столовата. Докато в цялата страна има сериозен демографски срив,
в Рибново броят на учениците в гимназията се запазва
с годините около 500-550 деца. И тук има демографски проблем, защото в началото на 90-те години са се раждали по около 90 деца годишно, сега са наполовина” - разказва директорът Манчо Джуркин.
“Новият корпус решава проблемите ни, а децата оценяват направеното, виждат в какви прекрасни условия учат и се стремят да пазят. При нас хигиенистките чистят само коридорите. Стаите са ангажимент на децата и учителите и те с желание поддържат чистотата. Така ги приучаваме да приемат имуществото като свое и да се грижат да го опазят.
Получи се един затворен комплекс с всички изисквания за едно съвременно училище. Строихме училище за десетилетия напред”.
Още при проектирането на целия комплекс заедно с дворното място целта му била това да стане едно от най-модерните училища в страната
с разчупена архитектура, а не стандартна визия
от една голяма сграда във формата на правоъгълен паралелепипед. Между сградите има топла връзка, има два физкултурни салона с душове към тях, два асансьора, столова, фитнес зала, 6 STEM кабинета, дори и зъболекарски кабинет.
В старата сграда учат децата от I до VI клас, а в новата, където са кабинетите по всички предмети, от VII до XII клас. Всеки ден в столовата се хранят около 200-300 деца, а цената на купона за обяд е 4 лв., което е достъпно за всички.
Новият корпус е с 5000 квадрата площ, а за изграждането са вложени около 6 млн. лв. Заедно с реновирането на старата сграда и дворното пространство, целият комплекс е излязъл около 10 млн. лв.
В модерните кабинети и оборудване са инвестирани над 360 хил. лв. В градите има генератор, който се включва при спиране на тока, а отоплението е на пелети. 42 деца пътуват от съседното село Осиково, като там училището е запазено като филиал на гимназията в Рибново и учат следобед тези, които са на целодневна форма на обучение.
Гимназията може да се похвали, че много малко са отпадналите деца
Едва по няколко на година прекъсват, основно защото заминават с родителите си в чужбина или пък момичета, които се омъжват, но те пък преминават в самостоятелна форма.
Около 40 деца са в самостоятелна форма на обучение. По резултати от матурите училището е в средата на класацията за областта, единствено в последната година зрелостниците са се представили по-лошо.
Около 30% от завършилите средно образование продължават да учат във висши училища, като в последните години
предпочитаните професии са учител, медицинска сестра, счетоводство
“Много момчета след завършването започват работа с бащите си в строителството. Напоследък работят в София и на седмица изкарват по 2-3 хил. лв. Това е добър доход и ги демотивира да продължават образованието си. Но и трябва да признаем, че не може всички да са висшисти. Държавата има нужда и от други кадри. А и виждам ролята на училището не само като място за образование, но и за възпитание и социализация на децата.
В днешния свят знания всеки може да намери навсякъде, ако има желание. Не трябва да изпускаме обаче да им предадем човешкото, патриотичното, националното чувство. Да ги научим да мислят. Нашият патрон е Йордан Йовков, и винаги, когато говорим за него, им казвам: “Слушайте песента на колелата на Сали Яшар, игривият поглед на Албена, цветето на Люцкан, скъсаното палто на Серафим. Търсете и вярвайте в бялата лястовица.” Едно дете престава да е дете, когато спре да вярва в Дядо Коледа, един
човек престава да бъде човек, когато спре да вярва в бялата лястовица”,
казва директорът. Обективен е в оценката си за гимназията и казва, че си дават сметка, че това е “селско училище”, а не елитно и няма как всички да станат висшисти. Но целта на преподавателите е да направят децата човеци. Мъчно му е, че в последните десетилетия са се създали неграмотни поколения. А неграмотните родители произвеждат неграмотни деца.
“Има общности, за които образованието не е приоритет. И родители, които нямат отношение към образователния процес, не инвестират в образование.
Вкъщи не се интересуват какво е правило детето им в училище, какви затруднения има с материала, справя ли се, подготвило ли се е за следващия ден.
Доброто възпитание и доброто образование започват от семейството
Родителите трябва да разберат и предадат на децата си, че духовното е по-важно от материалното. Колеги на моята възраст мечтаят за онзи възрожденски период, когато кметът, попът и даскалът са били най-уважаваните хора в селото.
За прадедите ни образованието е било религия. Давали са мило и драго да изучат децата си. Днес, за съжаление, не е така. Трябва да търсим баланс в българското образование, да не прекаляваме с либерализма”, допълва директорът на гимназията.
Мечтата му е “Да създаваме деца по-умни от нас”. Прави всичко възможно те да прекарват повече време в училище с извънкласни занимания, клубове по интереси, различни курсове, защото това разширява общата им култура, отваря им нови хоризонти, подготвя ги за живота.

