Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ще има ли съд, който да прочете доживотна присъда за смърт на пътя?

Георги Семерджиев получи 20 години затвор за убийствоот на две момичета на бул. "Черни връх".
Георги Семерджиев получи 20 години затвор за убийствоот на две момичета на бул. "Черни връх".
  • Драстични санкции след последните промени в Наказателния кодекс
  • При отказ от тест за дрога и наркотици - затвор

Драстични наказания за шофьорите, включително и най-тежкото по нашия Наказателен кодекс - доживотен затвор, действат от неделя. Тогава в сила влязоха последните промени в закона.

Те бяха обнародвани в петък в “Държавен вестник” и моментално предизвикаха негодувание сред юристите, най вече сред адвокатите. Причината е, че еднакво строго се третират умишленото престъпление на пътя с това по непредпазливост. (Коментарите - виж по-долу)

“Изравняването на присъдите за умисъл и за непредпазливи действия е в разрез с принципите на правната наука”, коментира по Нова тв адвокат Борис Малинов.

Най-тежкото наказание - доживотен затвор, се предвижда за шофьори, причинили смърт на един или повече човека, когато случаят е особено тежък.

Точният текст на чл. 342, ал. 4, буква “в” гласи следното: при причиняване на смърт на едно или повече лица със или без имуществени последици - лишаване от свобода от 12 до 20 години, а в особено тежки случаи - от 13 до 20 години или доживотен затвор.

Например, ако Георги Семерджиев, който през юли 2022 г. уби две момичета на бул. “Черни връх” в София, беше направил катастрофата при тази законова разпоредба, вероятно щеше да получи най-тежкото наказание - доживотен затвор. Бившият футболист караше без книжка, под въздействието на дрога и с много над позволената скорост в градски условия - при разрешени 50 той хвърчи със 160 км/ч. Все неща, които се определят като особено тежък случай. Именно заради супервисоката скорост джипът му се разполови при удара в асансьора на метрото. Семерджиев получи 20 г. затвор, което към онзи момент беше максималното, което можеше да му даде съдът. За това и три съдебни инстанции произнесоха именно това наказание.

Юристи обаче обърнаха внимание, че по чл. 115, който е за умишлено убийство, например с нож, пистолет или удари (без квалифицираните състави като по особено мъчителен за жертвата начин), наказанието е лишаване от свобода от 10 до 20 г. Тоест долната граница при умишлено убийство е по-малка от тази при смърт при катастрофа.

Драстични стават санкциите и при тежка или средна телесна повреда, причинена при катастрофа.

Шофьорите ги заплашва лишаване от свобода от 1 до 6 г., а в особено тежки случаи - затвор от 2 до 10 г., когато причинят тежки или средни телесни повреди.

За да получи такова наказание, водачът трябва да е извършил катастрофата при следните обстоятелства: в пияно състояние или след употреба на наркотици, без медицински причини да откаже тест за алкохол и/или наркотици, избягал от местопроизшествието, или е управлявал без книжка, превишил е скоростта в населено място с 20 км/ч, преминал е на червен светофар или на пешеходна пътека, тротоар или друга площ, извън границите на платното.

Тоест този текст предвижда, че шофьор, който кара с над 20 км/ч в градски условия, блъсне пешеходец и му счупи ръката, може да получи и 6 г. затвор.

Освен това рязко скачат наказанията за пияните и дрогираните шофьори, особено ако откажат да дадат кръвна проба или пък са в ситуацията на рецидив. На тях не им мърда затворът.

Според промените в Наказателния кодекс, който управлява автомобил с

над 1,2 промила, се наказва с лишаване от свобода от 1 до 3 г.

и глоба от 1000 до 5000 лева. Който пък кара с над 0,5 промила, след като веднъж вече е бил осъден за същото, го заплашват от 1 до 5 г. решетки и глоба от 2 до 10 хил. лв.

Шофьор, заловен да кара под въздействиието на наркотици, отива в затвора от 1 до 3 г. и плаща глоба от 1000 до 5000 лева. Ако повторно бъде хванат дрогиран, го грозят до 5 г. затвор и санкции от 2 до 10 хил. лева.

Дори само отказът на водач да даде проба за алкохол или наркотици гарантира строги наказания - до 6 месеца лишаване от свобода и глоба от 2 до 5 хил. лева. А ако отказалият тест е участвал и в катастрофа, ще лежи в затвор до 1 г. и ще плати глоба до 2500 лева.

“Не се касае за промяна, а за допълнение”, коментира адвокат Силвия Петкова. Тя обясни, че административната отговорност остава.

“Когато водач бъде спрян за рутинна проверка или поради извършено нарушение на пътя и откаже да бъде изпробван за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози както с тест, така и с медицинско изследване, ще се наложи административно наказание “глоба” в размер на 2000 лв. и отнемане на книжката за срок от 24 месеца, каза адвокат Петкова.

Наказателна отговорност се предвижда само в хипотезата, в която водач откаже да бъде изпробван, когато е причинил пътнотранспортно произшествие, от което не са настъпили значителни имуществени вреди, телесна повреда или смърт. В случаите, в които водач откаже да бъде изпробван, когато е причинил катастрофа със значителни имуществени вреди, телесна повреда или смърт, отговорността е съгласно промените, посочени малко по-горе.

Владимир Тодоров
Владимир Тодоров

Адв. Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите от катастрофи:

Безумно е, че случайна катастрофа със смърт вече ще с присъда като умишлено убийство на пътя

ДИМИТЪР МАРТИНОВ

- Адвокат Тодоров, с новите промени в НК при особено тежки случаи на шофиране след употреба на дрога да се налагат от 12 до 20 години затвор, как точно ще се преценява кои са особено тежките случаи?

- То е определено в закона. Това са случаите, когато пострадалите са повече от двама или трима или пък са нанесени такива увреждания.

- Но ако дрогиран шофьор счупи пръста на китарист? На него това му е препитанието и е особено тежък случай.

- Това не е критерий, това вече е по отношение на обезщетението, което ще плати застрахователят. Тук просто се води средна телесна повреда. Квалифицирането на уврежданията по Наказателния кодекс и обезщетението са две различни неща. Защото китаристът ще получи по-високо обезщетение за това, че му е счупен пръстът на ръката, отколкото един обикновен човек.

- Вдигнаха и санкциите за смърт при катастрофа.

- Тук има проблеми. За умишлено убийство с автомобил наказанието е от 10 до 20 години, а за непредумишлено вече също е от 10 до 20 години. Няма разлика. А принципът е за умишлените престъпления да се налага по-висока санкция. Освен това тежките случаи са квалифицирани и сложени в една разпоредба - например когато нарушителят е преминал на червен светофар, качил се е на тротоара и е избягал. И в тези случаи се налагат от 10 до 20 г.

В нашата практика в асоциацията сме виждали най-различни хипотези. Примерно имаме случай, когато съпруг убива жена си. Кара със 75 км/ч в дъжд при 50 км/ч допустима скорост, колата му поднася, той катастрофира и убива жена си, а има да гледа две деца. Нямат близки роднини и той трябва да лежи 10 години в затвора. Наравно с пияния и дрогирания, който примерно също е убил човек на пешеходна пътека, или пък с този, който умишлено се е качил на тротоара и е смачкал някого. Тук се нарушава принципът, че деянията по непредпазливост не са равнозначни на тежките случаи и умишлените. И това трябва да се коригира.

- Макар и непряко свързано, вече се вдига и първоначалният срок на разследването от два на три месеца. Ще помогне ли?

- Това е пунта мара. Никакъв ефект няма, защото те и в момента си удължават срока - два плюс два плюс два плюс два - до безкрай. Имаме разследвания по четири години. Дали ще са два плюс два, или три плюс три, няма значение.

- Същевременно се предвижда, ако шофьор откаже тест след катастрофа, това вече да е престъпление.

- Това е добре, ще се носи наказателна отговорност. Има около 10 хиляди такива случая на откази. Така те няма да могат да се измъкват, като отказват.

- Ще помогнат ли тези мерки - редица проучвания показват, че всъщност санкциите имат ефект между 8 и 10%, а всъщност над 40-50% резултат дава инфраструктурата?

- По отношение на инфраструктурата ние недоволстваме, че нямаме пътища, нямаме магистрали. Само ще кажа за Унгария и Словения, които са с винетна система. Бях скоро в Словения. Там годишната винетка е 250 лв. В една малка Словения те имат прекрасни пътища. Тоест ние, ако искаме да имаме хубави пътища, трябва да се съгласим да плащаме тази цена, а не 97 лева, както е сега.

В същото време се краде и се дават рушвети. Това е публична тайна. Тоест, трябва и да си покачим цената на винетката, за да плащаме всички за пътища, и да спрем течовете и кражбите в строителството, за да можем да строим и да поддържаме качествени пътища.

Николай Попов, баща на убитата в катастрофа Сияна, превърна в своя кауза пътната безопасност.
Николай Попов, баща на убитата в катастрофа Сияна, превърна в своя кауза пътната безопасност.

Бащата на Сияна Николай Попов: Безцелното завишаване на наказанията не решава проблема

Безцелното завишаване на наказателната отговорност не решава проблема и неговите причини, а само последиците. При това - необмислено и небалансирано. Наистина са необходими завишени наказания за пътните убийци, но чрез създаване на квалифицирани състави при наличие на определени обстоятелства, които ясно определят вината на извършителите.

Така в своя позиция Николай Попов, баща на убитата от тираджия в края на март 12-годишна Сияна, коментира последните промени в НК. След загубата на единственото си дете той превърна пътната безопасност в своя кауза.

Според Попов всяко усилие за намаляване на жертвите на пътя “заслужава уважение и адмирации”. Но обръща внимание и на факта, че

законовите промени трябва да се съобразяват с “реалностите в нашата страна”

“Смятам, че небалансираното и необмислено увеличаване на отговорността само на водачите на МПС няма да доведе до необходимите резултати за намаляване на жертвите на пътя”, убеден е бащата на Сияна. През последните месеци той многократно поставя въпроса за отговорността на държавата. В позицията си по повод промените в НК отново се спира на този проблем.

“Никъде не видях и не чух за законови промени, целящи търсене на отговорност и от самата държава и нейните представители”, посочва Николай Попов.

Пояснява, че липсват законодателни промени относно некачествено построените пътища и ремонтите по тях. Според него липсата на санкции по НК за такива престъпления “сякаш е съвсем умишлена”.

“Грозната истина е, че нямаме нормални пътища, които да ни пазят от така наречените джигити”, убеден е Николай Попов. Той добавя, че ако е имало построена магистрала “Хемус”, шофьорът Георги Александров нямало да убие Сияна, а просто щял да катастрофира в мантинелата.

“Това, разбира се, не го оправдава. Все пак всички караме по същите тези пътища и не катастрофираме всеки ден”, допълва Попов. Посочва още, че административната отговорност “услужливо подминава и

не санкционира чуждите водачи, които са десетки хиляди”

Липсвал и контрол на тежкотоварния трафик, както и бърз и справедлив процес по наказателните дела.

“Подкрепям усилията на министъра на правосъдието Георги Георгиев за повишаване на контрола върху вещите лица и бързината на изготвяните експертизи. Разпитите чрез видеоконферентна връзка също са добро решение”, казва още бащата на Сияна. Тази възможност беше въведена с последните промени в НК и НПК. От друга страна, измерването на средната скорост и санкционирането за превишаването ѝ били добра мярка, но “само когато се уреди с необходимите подзаконови нормативни актове”. В противен случай нямало да има търсения ефект.

“Необходима е промяна на цялата система, а не работа на парче с кръпки”, убеден е Николай Попов.

Видео

Коментари