Бързи и яростни на пътя и извън града остават без книжка, а вече мерят и средна скорост (Графика)
Вдигат почти всички санкции, отнемат свидетелството за превишена скорост с над 50 км/ч извън населено място
Първите горещи дни на август, когато е и пикът на отпускарския сезон, ще охладят ентусиазма на всички любители на високите скорости.
До следващия петък, когато е 31 юли, трябва да влязат в сила промените в Закона за движението по пътищата, гласувани от депутатите окончателно.
Така
300 камери на толуправлението ще засичат средна скорост
- времето, за което се изминава разстоянието от една до друга точка, и ще е ясно колко бързо е карал шофьорът. За да не го глобят, трябва да е изминал разстояние от
90 км извън населените места за 1 час
По магистрала за същото време разстоянието е 140 км в най-добрия случай.
От София до Бургас по “Тракия” например теоретично разстоянието би трябвало да се изминава за 2 часа и 43 минути, ако се поддържа постоянно разрешената от закона скорост от 140 км в час и не се спира за почивки. Времето за придвижване може да се съкрати с поне 10 минути, защото за превишение на разрешната скорост с до 10 км няма глоба.
На практика обаче на магистралата има участъци, където разрешаната максимална скорост е намалена на 120 или 130 км в час. Така реалното време за придвижване при спазване на ограниченията става близо 3 часа. Ако се окаже, че шофьор е стигнал за по-кратко време, рискува да му бъде наложена глоба, защото е превишил средната скорост. А ако го е направил с над 50 км в час, ще остане и без книжка за два месеца, защото промените в закона предвиждат такова наказание за нарушението извън населено място. В момента книжка се отнема за три месеца, ако скоростта се превиши с над 50 км в населено място.
Участъците, на които ще се регистрира средна скорост, са 20 по магистрала “Тракия”, 15 по “Хемус” и още толкова по “Струма” и “Марица”. Има и няколко на скоростни пътища.
Местата са избрани според това разрешената максимална скорост да е еднаква за цялото разстояние, обясниха от националното толуправление. Там са решили да не поставят предупредителни знаци, че скоростта се следи с технически средства, защото така или иначе водачите са длъжни да спазват ограниченията.
Системите за налагане на глоби на водачите, които превишават средната скорост на движение, вече работят. В четвъртък сутринта например те са засекли рекордна средна скорост от 194 км в час в участъка между Вакарел и Ихтиман. По новите текстове това
превишение с 54 км в час се наказва с глоба от 600 лева и отнемане на книжката за два месеца.
Камерите имат обхват на около 300 метра, а това е и разстоянието, на което могат да хванат и шофиращите в аварийната лента по магистралите.
За движение в аварийна лента има 1000 лева глоба плюс отнемане на книжката за 3 месеца, а при второ нарушение в рамките на година - 2000 лева и 6 месеца без книжка.
За толкамерите няма значение дали е ден или нощ - те правят ясно различими снимки, на които се виждат регистрационните номера. За хитреците, които затъмняват номерата или слагат фолио, което да заблуди камерите, бе приет текст в Закона за пътищата. Според него Националното толуправление има право да съхранява такива снимки по-дълго от обичайния срок от 6 месеца.
Според новите текстове на Закона за движението по пътищата общинските трафик камери също могат да бъдат техническо средство за установяване на превишението на разрешената скорост в населени места. Идеята за това бе на бившия кмет на столицата Йорданка Фандъкова и на правосъдния министър, а тогава - председател на СОС, Георги Георгиев. В четвъртък той благодари чрез фейсбук на депутатите от ГЕРБ-СДС, че вкараха тази промяна в закона.
Според Георгиев
само в столицата има близо 700 камери,
които с помощта на софтуерно надграждане могат да бъдат включени в борбата за обуздаване на неразрешените скорости.
В действителност те и сега снимат скоростта, но въз основа на тези снимки не може да се издават наказателни постановления. Причината е, че трябва да отговарят на стандарта OIML R 91, както радарите за скорост.
През октомври на следващата сесия на Международната организация по стандартизация в Рияд се готви промяна. Тя ще позволи всички камери, притежаващи Image speed control , каквито имат общинските трафик камери, да отговарят на стандарта, следователно техните показания да се считат за достатъчни за издаване на наказателни постановления.
Глобите за почти всички нарушения по пътищата се увеличават
след окончателно гласуваните в сряда текстове. (Виж инфографиката)
За водачите на камиони сумите се завишават около три пъти. За останалите или се премахва долната граница, или се взема средна сума от настоящите санкции.
Например сега при незакрепен товар или при превоз на опасен без разрешение глобата е до 300 лева. С поправката тя става 1000.
Подобни промени бяха приети за широк кръг от нарушения, които обикновено се извършват от водачи на тирове, като например претоварване на ос и други подобни.
При останалите подходът е да се премахне сегашната долна граница на глобата или минималният срок на наказанието. Например сега при шофиране с алкохол в кръвта между 0,5 и 0,8 промила, което се равнява на една бира, или 50 мл концентрат, книжката се отнема за срок от 3 до 6 месеца, а глобата е от 50 до 200 лева. С поправките без книжка се остава за 6 месеца, а глобата е 200 лева. Същият принцип важи и при по-тежките нарушения.
При други провинения сумата е средна между сегашната долна и горна граница. Например въведената през 2015 г. глоба за паркиране в паркове, градини, детски площадки и тротоари е от 50 до 200 лева, сега става 100.
При нарушения, за които наказанията са твърда сума, тя се увеличава. Например необозначаването на принудително спряло превозно средство, разпиляването на предмети по пътя, пускането в движение на кола с неразрешено изменение се наказват с глоба 200 лева, а досега бе 150.
Най-малките глоби - по 10, 30 или 50 лева, обаче най-често се удвояват като сума.
Наесен обаче всички глоби в закона ще трябва да се прегласуват, за да бъдат преизчислени в евро.
От 2026 година цената на “Гражданска отговорност” ще е според катастрофите
Система бонус-малус за задължителната застраховка “Гражданска отговорност” въведоха депутатите с промени на Кодекса за застраховането, които гласуваха окончателно към полунощ в сряда срещу четвъртък.
Според новите правила ще има 15 класа задължителна застраховка, като разликата ще е в премията, която плаща застрахованият. Специална методика ще разписва правилата, според които всеки водач ще има право да купува определен клас “Гражданска отговорност” в зависимост от нарушенията, които е извършил преди това и обезщетенията, които са изплатени по негова вина. Срокът за приемането на тази методика от Комисията за финансов надзор е 6 месеца от влизането в сила на промените, т.е. до февруари догодина.

Застрахователните компании години наред се опитваха да въведат такава система, която поощрява добрите водачи с по-ниски цени на застраховките каско. Впоследствие обаче идеята бе изоставена и в момента всеки застраховател определя премията по тази застраховка правопропорционално на изплатените през предходната година обезщетения за колата.
С промените на кодекса бяха премахнати и таваните на обезщетенията за увредени лица за понесени от тях неимуществени вреди. Причината е, че Еврокомисията стартира процедура за нарушение срещу България, тъй като в европейската директива няма таван за подобно обезщетение, а има минимални суми, под които то не може да бъде. У нас таванът бе въведен по искане на застрахователните компании, които се оплакваха, че буквално са рекетирани от близки на пострадали в катастрофи с нереално високи суми за неимуществени вреди. Обикновено става дума за понесени душевни страдания и психически заболявания вследствие на загубата на близък човек в катастрофа.
Непълнолетен с тротинетка = 500 лв. глоба за родителя
Глоба от 500 лева може да бъде наложена на родител или настойник, който допусне дете под 16-годишна възраст да кара електрическа тротинетка. Това бе записано в окончателно гласуваните от депутатите промени в Закона за движението по пътищата.
Карането без каска ще се наказва с глоба от 200 или от 100 лева в зависимост от нарушението. Електрически тротинетки например не може да се карат без каска и без светлоотразителна жилетка или такива елементи по облеклото при намалена видимост. А през нощта изобщо се забранява карането на подобно возило.
Една от най-важните промени е, че е-тротинетките ще трябва да имат регистрационни табели като колите. В срок от 4 месеца от влизането в сила на промените, т.е. до декември, МВР трябва да е написало наредба за тези номера и те ще трябва да се поставят по тротинетките.
Правилата за тяхното движение изискват да се карат само по велосипедни или специално изградени за тях алеи, а там, където няма - в най-дясната част на пътното платно.
Когато водач на тротинетка пресича на пешеходна пътека, той също както велосипедистите трябва да слезе от нея и да я бута на собствен ход. Няма право да вози втори човек, да кара животни със себе си, да кара успоредно с друго пътно превозно средство, да се държи за него, както и да се карат със скорост, по-висока от 25 километра в час.