Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Бизнесът с пантерата

  • Хотели, ресторанти, детски градини, магазини, салони за красотадюнерджийници използват издирвания леопард като рекламен трик
  • Темата е "кука", на която може да се закачи всяка скучна новина и да се направи хитова, казва пиар експертът Максим Бехар

“След мистериозното изчезване черната пантера от Шуменското плато очевидно има други планове за уикенда… Според неофициална информация източници от нощния живот твърдят, че леопард с “блестяща козина и изкусителен поглед е видян в морската столица Варна, дегустирайки скариди и бавно отпивайки вино, докато всички се чудят: “Пума ли е… или просто жена, която знае как да живее?”.”

Това е една от стотиците забавни реклами на ресторанти, които се създадоха през последните дни с черния леопард.

Той беше забелязан в Шумен на 20 юни и оттогава държавата го издирва, а “звярът” уж се появява в различни точки на страната, включително и в Румъния. Шеги, мемета и дори песни превърнаха мистериозната пантера в култов летен герой. Дивото животно обърка институциите, вдъхнови скечове и отвлече вниманието дори от политиката.

С помощта на изкуствения интелект и добра доза сарказъм потребителите в социалните мрежи и собствениците на всякакъв бизнес започнаха “да настаняват” пантерата на коктейл в хотели, край басейни или на стол в кварталната дюнерджийница. Не закъсняха и креативните колажи, в които хищникът беше “заснет” редом с прокурорския син Васил Михайлов и Валери Божинов – по култовата му реплика “Малко коте, секс има ли?!”.

Всякакви шеги се породиха в Шумен заради пантерата.
Всякакви шеги се породиха в Шумен заради пантерата.

От хищник черният леопард се превърна в истинска интернет знаменитост, а вече дори детските градини, къщите за гости, магазините за бебешки дрехи, салоните за красота и всички други се възползват от рекламния трик, който превърна пантерата в символ на лятото.

Дюнерджийниците също използваха черната пантера за реклама.
Дюнерджийниците също използваха черната пантера за реклама.

Неуловимата пума доказа, че

новата мода в маркетинга е да се яхва вълната на вайръл образи и събития

Според журналиста и пиар експерт Максим Бехар тази тенденция не е нова, а е стара колкото света.

Максим Бехар. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ
Максим Бехар. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

“Използвана е в зората на печатните вестници, после в първите години на PR бизнеса преди повече от 100 години, в наши дни още по-усилено и още по-уверено, тъй като вече разполагаме със социални медии – посочва Бехар пред “24 часа – 168 истории”. – Шуменската пантера” е естественият хит през тези дни, всеки един ред информация за нея привлича погледа и ако моите съграждани шуменци се притесняват да се качат на любимата си местност Платото, то останалата част от страната ни усилено се забавлява. И наистина - това е повече от нормално, новините започват с тази тема, вестниците пълнят страниците си, зевзеците произвеждат т. нар. мемета, хората вкъщи обсъждат на масата между две ракии. Най-естественото нещо е точно тази тема да бъде използвана от предприемчивите българи, които искат да фокусират вниманието върху себе си или върху бизнесите си.”

Оказва се, че подобни събития може лесно да се превърнат в добра реклама, без да са мислени месеци наред.

“Това е просто рефлекс

– обяснява Максим Бехар. – Ние в пиара често виждаме добър медиен случай, за да можем чрез него да привлечем внимание към друга тема. В нашия бизнес няма чак такава нужда от предварителна подготовка, ние просто знаем как да използваме подходящите теми, за да можем да промотираме други, които често са просто невъзможни за промоция. И това е рефлекс вече не само за колегите от нашия бизнес. Ресторантьори, производители, консултанти и какви ли не още вече имат в ръцете си социални медии и оттам до хрумването да използваш горещата тема от деня има само минути разстояние.”

Магазин за бижута се шегуваше, че пумата се е скила при тях, за да се наслади на лукса.
Магазин за бижута се шегуваше, че пумата се е скила при тях, за да се наслади на лукса.

По-любопитното е, че една пантера може да рекламира всичко и в това няма никакъв риск.

“На всичкото отгоре още не знаем дали наистина е пантера – смее се пиар експертът. - Но пък е интересна тема,

“кукичка”, на която можеш да закачиш всяка скучна новина или продукт

и да ги направиш хитови. Това е перфектният случай цяла България да обърне внимание на Шумен, телевизиите да се “изсипят” там масово и да снимат Платото, Кьошковете, все прекрасни места, да интервюират шуменци, да предадат тяхната искрена грижа за това казусът с пантерата да се реши скоро. Спорих тези дни с няколко шуменци, които - странно за мен, но си мислеха, че това е лоша реклама за града, и смятам, че успях да ги убедя точно в обратното.”

И наистина, абсолютно всяка новина за дивото животно се превръща в най-четената за деня,

вероятно защото следите ѝ мистериозно се губят

Последните данни сочат, че вече е в Гюргево, Румъния - видели я два пъти в околностите на града. Властите там разследват два сигнала за животно, наподобяващо черна пантера. Инспекторатът на жандармерията в града е излязъл с официално съобщение, в което дава информация по случая: “На 29 юни в 15,55 ч полицията е уведомена чрез обаждане на 112 от мъж относно факта, че в района на Пуйени той е забелязал следи от диво животно, вероятно пантера, изчезнала от Република България. Впоследствие, в нощта на 29 срещу 30 юни, е получено обаждане на 112 относно факта, че в района на Истру е наблюдавано въпросното животно”, се посочва в прессъобщението.

Потребителите в социалните мрежи са изключително креативни.
Потребителите в социалните мрежи са изключително креативни.

На този етап още не са открити други следи от черния леопард, които да потвърдят, че той наистина е преминал на територията на Румъния, вероятно защото “казват, че снощи е чула гайда, пила е мурсалски чай и си е щракнала селфи на фона на Триградското ждрело. Сега е на родопски ретрийт. Боса, но с нокти”, шегуват се потребители в социалните мрежи.

Черната пума отиде и на театър.
Черната пума отиде и на театър.

Издирването на мистериозното животно в Шумен предизвика широк отзвук и в западната преса. Франс прес отрази случващото се у нас, а материалът беше препубликуван в много други западни издания. “Безпилотни самолети, кризисни центрове, предупредителни съобщения: България е обхваната от вълна от безпокойство, след като се появи видео от мистериозен хищник, вероятно черна пантера”, съобщава френската агенция.

За нея създадоха няколко песни, а проф. Петър Стоянович се пошегува, че ако в България започнат военни действия, ние няма да можем да се включим, докато не открием пантерата: “Ще кажем: Спрете веднага войната, дорде намерим леопарда. После ще продължим на фронта”. Надявам се скоро тази драма, която е напът да прерасне във водевил, да свърши”, коментира той.

Дотогава обаче различните бизнеси няма да спрат да се възползват от модата с дивото животно,

защото “народ, който мяука срещу пума, няма да загине”!

“Шуменската пантера е в София. Знае къде да се поглези. Не я търсете, добре ѝ е. След маникюрче и педикюрче - готова е за жълтите павета”, пишат от столичен салон за красота.

Семеен хотел пък се хвали: “Пантерата избяга от Шумен и беше забелязана в двора ни. Честно, не я виним. И ние бихме се скрили тук. Докато всички я търсят по гори и баири, тя вече мърка доволно и се изтяга в просторния ни двор. Никой не ѝ крещи, не я снима, не я гони с дрон. Само тишина, зеленина и уют под шарените чадъри. При нас дори дивото намира покой. А ако една черна пантера може да се отпусне тук... Представи си ти как ще се почувстваш”.

Историята на екзотичното животно не спира да предизвиква голям отзвук в медийното пространство. А в Уикипедия, която позволява текстовете да се редактират, в статията за пантерата се появи и шеговит абзац. В уводната част пише:

“Пумата (Puma concolor) е голяма котка, която се среща в Шумен, Централна и Южна Америка”

По-късно абзацът беше отново променен в първоначалния вид, но не и преди да бъде забелязан от зевзеците в социалните мрежи.

Докато някои приемат случая с насмешка, други подхождат с рационалност към ситуацията. “Мяу” му вика, вместо на пръсти да бяга. Това животно, ако рече, не можеш и 10 метра да минеш и ще е на врата ти”, гласи един от коментарите.

Според други мистерията на черната пантера се разплете – търсела е уют и място, където да се разхлади с подходящи напитки, гласи една от рекламите за заведение в София.

От голям хотел в страната също се шегуват: “След пълния с емоции ден пантерата вечеря в градината ни, след което пи едно питие на лоби бара и сега релаксира необезпокоявана в стаята си”.

Издирването на леопарда продължава, а потребителите в социалните мрежи са категорични: Ако черна пантера ви мине път, е на късмет, но само ако не ви забележи!

Видео

Коментари