Балетът е до време - примата на “Арабеск” Ангелина Гаврилова слиза от сцената, но поема трупата
Съпругата на диригента Найден Тодоров знае емоцията на всеки от колегите си
Когато диригент на симфоничен оркестър е женен за балерина, посветила се на модерния танц, възможностите да направят нещо общо не са кой знае колко много. Един от вариантите е например да се постави балет по “Кармина Бурана” на Карл Орф – произведение, което е писано за голям оркестър, хор и трима солисти певци и по света има немалко варианти на превръщането му в балет.
Но Ангелина Гаврилова, примабалерина на балет “Арабеск”, май ще се размине с възможността да играе точно в такъв спектакъл, в който оркестърът да се дирижира от съпруга ѝ Найден Тодоров.
Първо, “Арабеск” си имат “Кармина Бурана” - блестящ спектакъл, с който в петък, 27 юни, бе чествана творческата годишнина на досегашната му ръководителка Боряна Сечанова.
И второ, наесен Ангелина Гаврилова поема нейния пост, с което е решила да се оттегли от сцената. Тя е родена през 1977 г. и
смята, че вече е време да престане да играе
Мисълта ѝ била готова за този момент и когато той идва, не го приема никак драматично.
“Помня, че баща ми Асен Гаврилов още като малка ме предупреждаваше, че балетът е до време. Максимумът за класическия танцьор е до 37-38 години, когато физическата издръжливост в съчетание с творческата зрялост правят артиста добър. Някои продължават и до 40-45 години, но не е същото”, споделя тя.
И пак дава пример с баща си – големия български балетист и балетен педагог Асен Гаврилов, който ѝ е споделял, че е слязъл от сцената, когато разбрал, че утре няма да е по-добър от днес.
За успокоение на балетоманите и привържениците на “Арабеск” обаче те все още ще могат да гледат Ангелина – в момента тя играе в Baroccolife на хореографките Анна Донева и Мила Искренова, по-точно във втората част на спектакъла, а
той ще се играе и есента
Не е изключено - защото често се случва във всяка балетна трупа, и да замества колежка, когато се налага.
И разбира се, ще продължи да поддържа форма, тъй като е решена да се отдаде на хореографията, а е хубаво един хореограф да може да показва на артистите какво точно иска от тях. Особено в модерния балет, където почеркът на един хореограф трябва да личи.
Ангелина Гаврилова е родена в балетно семейство, защото и майка ѝ е била балерина в Музикалния театър. Някак естествено записва да учи в Националното училище за танцово изкуство, в класовете по класически танц, защото по онова време все още няма и модерен танц.
Но класическият балет от ранна възраст не ѝ е амплоа, колкото и да го обича и да е наясно с изискванията му. Направила ѝ впечатление свободата, с която се изразяват аристите в модерния. А на Варненския балетен конкурс за първи път видяла работата на световни имена в модерния балет, поставящи в стила на голямата Марта Греъм, и завинаги се влюбила.
Има и друго обстоятелство – по онова време нейният ръст от 173 сантиметра минавал за доста висок за балерина. Днес примабалерините в Софийската опера и балет например не се смущават от такава височина, но за тогава било доста трудно да се намери партньор за нея. Пък и Ангелина откровено искала да е примабалерина, ако ще се занимава с класически балет, а не да играе цял (творчески) живот в ансамбъла.
В същото време усещането за свобода в модерния балет, по-близката връзка със земята, с природата все повече ѝ допадали и естествено, след 11-и клас отишла като стажантка в балет “Арабеск”, където работи и до днес.
В балетните среди все още малко хора знаят, че от тази есен “Арабеск” ще има нов шеф след този четвърт век, в който трупата се ръководеше от Боряна Сечанова.
Причината е, че това не е изборна длъжност след конкурс, независимо че “Арабеск” е държавна балетна трупа. Всъщност нейното съществуване е малко странно – тя е част от Държавния музикален и балетен център, в който влиза също и Музикалният театър. Центърът си има ръководител, който се избира след конкурс, но по стечение на обстоятелствата през последните няколко мандата това винаги е бил представител на Музикалния театър. В момента е Еделина Кънева. Предложението към Гаврилова дошло от Боряна Сечанова. Казала ѝ, че вече няма тази енергия да ръководи трупата и ѝ предлага тя да я поеме, още повече че вече няма да танцува. Еделина Кънева била съгласна. А реакцията на съпруга ѝ Найден Тодоров била, че
това е най-логичният избор и че ще се справи.
Истинското изпитание обаче ще започне наесен. Ангелина споделя, че няма навика да се самозаблуждава, нито пък смята, че в културата всичко е цветя и рози. Но пък знае много добре, че познава трупата отвътре, знае емоцията на всеки неин член и смята, че резултатът от нейното ръководство ще се прояви до година-две.
Това лято цялото семейство няма как да отиде на почивка заедно. Гаврилова има няколко ангажимента във Варна, които, естествено, ще съчетае с ходене на плаж. Дъщерята Анастасия през септември навършва 19 години и естествено, си има собствени планове с кого и къде да ходи. А Найден Тодоров има няколко ангажимента в София през лятото, няколко в чужбина и наесен трябва да е готов за предстоящия сезон на Софийската филхармония.