Време е, написа Анна Уинтур, която превърна “Вог” в модна библия. Оттегля се след 37 г., но не съвсем
Баща ѝ я вдъхновява да работи в медиите и да гледа на модата като на бизнес
Анна Уинтур – жената, която превърна списание “Вог” в модна библия, се оттегля като негов главен редактор след близо четири десетилетия на поста. Новината съобщава сама в четвъртък пред екипа си. 75-годишната дама, която през пролетта бе удостоена от крал Чарлз III с Ордена на кавалерите на честта, все пак няма да стои далече от медиите. Само сменя фокуса - пренасочва работата си от редакционното ръководство на американския “Вог” към стратегически и надзорни функции, като запазва важните си длъжности.
Ще продължи да отговаря
и да наблюдава съдържанието
на всички издания
на гиганта Conde Nast, сред които са GQ, “Венити Феър” и The New Yorker. Компанията оперира на 32 пазара, а списанията ѝ излизат на 26 езика. И сега е изправена пред нелеката задача да намери достоен заместник на една легенда.
“Всеки, който работи в творческата сфера, знае колко е важно никога да не спира да се развива. Когато станах редактор на “Вог”, нямах търпение да докажа на всички, че има нов, вълнуващ начин, по който можем да си представим американско модно списание”, казва тя пред екипа си, когато им съобщава, че ще се оттегли.
Обяснява им, че сега най-голямото удоволствие за нея е да помага на следващото поколение запалени редактори да покажат своите идеи за това какво може да бъде една голяма медийна компания. “И точно такъв човек трябва да търсим сега”, казва Уинтур. Не пропуска да подчертае, че тя ще продължи да изпълнява големите си отговорности, сред които да обръща сериозно внимание на модната индустрия и на едно от най-важните ежегодни събития в нея – бала в музея “Метрополитън”. Както и че завинаги ще остане редакторът на списанието за тениса и театралните събития. “Но си представям колко ще е вълнуващо да работя заедно с някой нов човек, който да ни предизвиква, да ни вдъхновява и да ни кара да мислим за “Вог” по безброй оригинални начини”, завършва речта си тя, пише сп. “Пийпъл”. Малко след това пусна нова портретна снимка в официалния си профил в инстаграм и към нея написа: Време е.
Анна, винаги безкомпромисна във визията си – с безупречната прическа френска черта и неизменните тъмни очила, е родена на 3 ноември 1949 г. в Лондон. Баща ѝ Чарлз Уинтур е бил редактор на Evening Standard и е човекът, който я вдъхновява да влезе в медиите и да гледа на модата като на бизнес. Според мнозина
Анна е с железен
самоконтрол от ученичка,
когато може да яде само по ябълка на ден, за да поддържа фигурата си слаба. Ненавижда униформите, затова и такива никога не се появяват на страниците на “Вог” през цялата ѝ 37-годишна кариера там.
С опеката на баща си тя започва почасова работа в най-модния лондонски бутик “Биба”. Семейството ѝ е достатъчно заможно, така че не ѝ се налага да се издържа, а търси своя път в областта, която най-силно я влече. Когато вижда клиент, който не се вмества в представите ѝ за мода, тя е пряма в реакцията си: Не се ли виждат в огледалото!
16-годишна е, когато си тръгва от училище и никога повече не се връща в него – учителката ѝ я изправя пред всички, за да покаже с колко къса пола е дошла Анна. После с размах къса подгъва. Така тийнейджърката е принудена да се прибере с метрото до вкъщи със скъсана пола. Скоро след това баща ѝ успява да я уреди с работа в лъскавия магазин “Хародс”, където дъщеря му минава през всички отдели, докато учи в частно училище по мода. Но и там не се задържа дълго – за нея модата трябва да се работи, а не да се учи на чин с химикалка в ръка.
Тя променя изцяло живота си, като се мести в Ню Йорк през 1975 г. и започва работа в списание Harper’s Bazaar като редактор на модните страници. Някои от идеите ѝ там са описвани като твърде авангардни, затова и не след дълго е уволнена. Опитът обаче ѝ помага да разшири визията си в следващите издания, в които влиза – Viva, Savy, New York Magazine. Оттогава е изразът ѝ I know what I want (от англ.- “Знам какво искам”), защото често диктува цялата посока на фотосесиите.
Разбира се, големият ѝ пробив идва с “Вог” – първо е креативен директор, а няколко години по-късно, през 1988-а, се издига до главен редактор. Всички още помнят първата ѝ корица – ясен знак, че с нея идва съвсем нова ера за списанието. Начело на първия ѝ брой, публикуван през ноември 1988 г., е израелската манекенка Михаела Берку,
обута в дънки за 50 долара
(така снимка с деним се
появява за първи път в
списанието) и с пуловер
на Кристиан Лакроа
за 10 000 долара
“Беше толкова различно от изпипаните и елегантни близки планове, типични за кориците на “Вог” по онова време, с тонове грим и огромни бижута. Това наруши всички правила”, спомня си Уинтур през 2012 г. “И после, както обикновено се случва, започнаха всякакви интерпретации – че било смесица на високо и ниско, на луксозно и обикновено. Михаела беше бременна, така че за някои това бе и религиозно послание. Но нищо от това не бе вярно. Просто бях погледнала снимката и бях съзряла ветровете на промяната. Не можеш да искаш повече от това от снимка за корица”, допълва Уинтур.
В личен план тя е била два пъти омъжена – първо за детския психиатър Дейвид Шафър, от когото са двете ѝ деца Чарлз и Катерин (Бий). След това сключва брак с американския инвеститор Шелби Брайън, с когото се разделят преди около 5 г.
Уинтур има три внучета, но нито едно от тях не я нарича бабо.
Любопитни факти:
- Уинтур напуска училище на 16 години, за да започне кариера в модата – първо в Лондон, после в Ню Йорк.
- Заради сдържаното си и на моменти доста строго поведение тя е наричана “ядрената Уинтур” - Nuclear Wintour – игра на думи от английски между nuclear winter (ядрена зима) и фамилията ѝ.
- Известна е с това, че дава възможност за изява на млади таланти, в които наистина вярва. Благодарение на нея Александър Маккуин, Марк Джейкъбс и Прабал Гурунг стават големите звезди в модната индустрия.
- Героинята на Мерил Стрийп в “Дяволът носи “Прада” Миранда Прийстли е вдъхновена от Уинтур. Авторката на книгата, по която излиза филмът – Лорън Уайсбъргър, е била нейна асистентка. Уинтур отива на премиерата на филма, облечена в “Прада”.
- Тя е водещата сила зад ежегодния благотворителен бал на музея “Метрополитън” - едно от най-значимите събития в света, което събира звезди, мода и благотворителност заедно.