Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Колко още? Извън билета авиокомпании ни събират $ 145 млрд. на година за куфар, място и сандвич

Освен за регистрирания багаж, пътниците ще плащат и за ръчния.
Освен за регистрирания багаж, пътниците ще плащат и за ръчния.

В ЕС обсъждат идеята да остане безплатен само багаж, който се побира под седалката

Имаше времена, когато регистрираният багаж, изборът на място и храната бяха услуги, които влизаха в цената на самолетния билет. Заради възхода на нискотарифните авиокомпании обаче днес това е само спомен при повечето полети, предаде BBC.

През 2006 г. британският нискотарифен превозвач FlyBe става първата авиокомпания в света, която започна да таксува пътниците за чекиран багаж. Тогава е вземала 2 лири за предварително резервиран багаж и 4 лири, ако клиентът не е платил предварително.

Примерът бе последван бързо от други нискотарифни авиокомпании, а след това и т.нар. традиционни превозвачи започнаха да слагат такса поне за по-късите полети. През 2008 г. например American Airlines започна да събира по 15 долара за първи регистриран багаж на вътрешните маршрути.

Години по-късно обаче тези такси се превърнаха в бизнес, който носи милиарди на авикомпаниите всяка година. Само

американските превозвачи са спечелили 7,27 млрд. долара

през миналата година. Това е увеличение спрямо 7 млрд. долара през 2023 г. и 5,76 млрд. през 2019 г.

Очаква се общите глобални разходи за всички допълнителни такси на авиокомпаниите – от багаж до избор на място, закупуване на достъп до Wi-Fi, достъп до салони, ъпгрейди, храна и напитки – да достигнат 145 млрд. долара тази година, което е 14% от общите приходи на сектора, показват данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). За сравнение миналата година сумата е била 137 млрд. долара.

Явно на компаниите не им е достатъчно плащането за регистриран багаж - вече се дават пари и за ръчния. Ирландската нискотарифна Ryanair например позволява безплатно да носите само малка чанта, която се побира под седалката. Ако искате да вземете по-голяма чанта или куфар, който да се побере в багажното отделение над главата ви, това ще ви струва от 6 лири нагоре. Други европейски авиокомпании, които сега имат подобни такси за ръчен багаж, са Easyjet, Norwegian Airlines, Transavia, Volotea, Vueling и Wizzair.

Към тази група наскоро се присъединиха Air Canada и Southwest, които започнаха да таксуват пътниците за регистриран багаж.

Но има и обратни примери

- индийската авиокомпания IndiGo не начислява такси за регистриран багаж. Не искаме дълги опашки и безкрайни спорове на изхода за теглото на багажа, целта ни е да подготвяме самолетите си за 35 минути, посочват от превозвача.

Притеснително е, че в момента в ЕС се води дискусия дали плащането за куфар на борда да стане задължително. Европейската комисия започна обсъждане на промяна в правилата и правата на пътниците. Сред идеите е въвеждането на такса дори за малките куфари, които сега пътниците имат право да носят в кабината без допълнително заплащане. Очаква се да бъде създадена

нова категория - “малък ръчен багаж”,

предназначен да се побира под седалката пред пътника и да се превозва безплатно. Всички останали чанти и куфари ще подлежат на допълнително таксуване.

Европрлавентът със своя резолюция също се обяви за оеднаквяване на стандарта за ръчен багаж. В момента различните изисквания за тегло и размер можели да се превърнат в проблем за онези пътуващи, които имат свързани полети на различни авиокомпании.

Потребителите не можели да сравняват лесно и ефективно полети и техните цени.

Авиокомпаниите подкрепят това предложение и твърдят, че европейското законодателство им дава право да разделят услугите си и да предлагат различни пакети, съобразени с нуждите на пътниците. Кевин Хейни - директор по комуникациите на организацията “Авиокомпании за Европа” заявява, че предложението цели да хармонизира различните подходи към ръчния багаж и да внесе яснота за пътниците и авиокомпаниите.

Съвети как да вземем много дрехи без пари

Социалните мрежи вече са пълни с всякакви съвети как да се вземе повече багаж в самолета, но да не се плаща допълнителна такса. Показват се всякакви трикове за подреждане на вещи преди полет, така че да се съберат в малка чанта или раница.

Има и екзотични идеи, като да се облекат няколко чифта дрехи един върху друг и така да се пътува. Или пък яке да се превърне в своеобразна възглавница за главата, но преди това да се напълни с тениски, ризи, дънки и други дрехи. Има и куп клипове как да се напълни празна калъфка за възглавница с дрехи.

Опитни пътешественици споделят друг трик - маскиране на багаж като покупка от безмитните магазини, тъй като торбите оттам не се таксуват. Използването на вакуумни торби за опаковане на дрехи също пести място.

Търговците пък отчитат бум на продажбите на малки куфари и пътни чанти. Размерите на ръчния багаж обикновено са между 40/30/20 см до 55/40/23 см. Именно за такива куфари в момента имало огромно търсене, защото все повече хора се опитват да пътуват само с ръчен багаж.

Потребителски организации с жалба до ЕК за таксите

Европейската потребителска група BEUC през миналия месец подаде жалба до Европейската комисия срещу допълнителни такси за багаж. BEUC цитира решение на Съда на Европейския съюз от 2014 г., в което се казва, че превозът на ръчен багаж не може да бъде обект на допълнителна такса, при условие че отговаря на разумни изисквания по отношение на теглото и размерите си и е в съответствие с приложимите изисквания за сигурност.

Проблемът е обаче в това, че какво точно са “разумни изисквания” продължава да бъде сива зона, която се нуждае от официално решение.

В жалбата до ЕК се твърди, че седем авиокомпании налагат такси за ръчен багаж, ако се окаже, че определените размери не са спазени. И се дават примери, че сумите варират - започват от 36 евро, но могат да стигнат и до 280 евро. Друг спорен момент са размерите на багажа, които са разнородни при различните компании.

Поради това въпросът е поставен за решение пред Европейската комисия и националните институции за защита на потребителите на 27-те страни членки. Искането е да се проведе разследване на ниво ЕС и незаконните търговски практики на авиокомпаниите да бъдат санкционирани.

Ryanair например вече обяви в комюнике, че приветства тази инициатива, тъй като смята, че разследването ще покаже, че нейната политика за ценообразуване на багажа е напълно в съответствие с европейските разпоредби, които гарантират свобода да определят цените, включително тези на допълнителните услуги.

Нидерландската потребителска организация Consumentenbond пък проведе през 2024 г. проучване относно очакванията на пътниците по отношение на ръчния багаж.

Резултатите са, че 78% от тях искат ясни правила, а 86% от хората, пътували със самолет през последните 3 години, смятат, че малък куфар и чанта трябва да са абсолютният минимум, който да бъде включен в цената на всеки билет.

Видео

Коментари