Жертвите на тротинетки са два пъти повече от убитите от пияни и дрогирани
За да намалеят трагичните инциденти, обмислят водачите им да плащат задължителни застраховки, а на употребилите алкохол да ги отнемат
Баба Иванка фучи с новата си електрическа тротинетка из пловдивския квартал “Кючук Париж”. На дръжките на возилото висят найлонови пликове, пълни с буркани, които опасно се люлеят при всяка маневра. Докато 68-годишната жена бърза, за да зарадва внуците си с домашен мармалад за препечените филии, погледът ѝ се отклонява за секунда. Точно в този миг от една малка уличка изскача младеж, загледан в телефона си. Баба Иванка не успява да реагира, удря го леко, но достатъчно, за да го събори на земята, а от ръцете му изхвърча и се пръсва в асфалта чисто нов смартфон. В суматохата, докато се опитва да помогне на падналия и объркан човек, изниква неудобният въпрос: кой ще плати за счупения телефон и евентуалния преглед? Тук Иванка, както и хиляди други собственици на тротинетки се сблъскват с огромен пропуск в закона, който скоро ще бъде запълнен.
Инцидентът е само един от многото, които показват, че тротинетката вече не е просто детска играчка, а високоскоростно транспортно средство, което развива 60–70 км/ч. Когато зад кормилото застане възрастен човек без каска, без опит и често без страх, комбинацията се оказва опасна. Статистиката на трагичните случаи е категорична - нужни са спешни промени.
През 2024 г. 8 са загиналите водачи на тротинетки. За сравнение през цялата минала година жертвите, убити от пияни и дрогирани шофьори, са 4, показват данните на МВР.
Катастрофите с електрически тротинетки вече далеч не са само тийнейджърски бели. Черната хроника се пълни с инциденти, в които главни действащи лица са възрастни хора. Сред загиналите има мъже на 65 и 67 години, заловени с над 2,5 промила алкохол в кръвта. Само през 2024 г. са ранени 308 души, управлявали индивидуални електрически превозни средства, като почти половината от тях - 147 души, са на възраст между 25 и 64 години.
Затова една от най-важните нови мерки, които междуведомствена група вече подготвя, е въвеждането на идентификационни номера за всички тротинетки, не само за тези под наем. Това означава, че и баба Иванка ще трябва да регистрира своята тротинетка в МВР до месец след покупката, подобно на процедурата за газовите оръжия. Целта е водачи като нея да бъдат заснети от камерите с превишена скорост или при инцидент. Така ще могат лесно да бъдат разкрити и глобени.
Друга мярка, която се обсъжда, е въвеждането на минимална застраховка, подобна на “Гражданска отговорност” за автомобилите. Така Иванка би решила проблема с щетата по телефона на блъснатия от нея младеж, ако се окаже, че няма доходи и имущество.
Засега не се предвижда въвеждане на задължителна шофьорска книжка, но се обмислят доброволни обучения по безопасност, особено за по-възрастните. Една от най-съществените промени ще бъде и задължителното носене на каска за всички независимо от възрастта. Сега това важи само за децата под 18 години, но не и за тези в пенсионна възраст.
Повечето наранявания при инциденти са по главата и гръдния кош. Травмите от инциденти с тротинетки в много случаи са по-тежки, отколкото при катастрофи с автомобили, обяви началникът на неврохирургията в “Пирогов” проф. Николай Габровски. Няколко случая от последните месеци показват трагичната картина, за която говори проф. Габровски, включително инцидентите по тъмно. Преди дни - на 7 юни, малко след полунощ, 22-годишен мъж загина на столичния бул. “Тодор Каблешков”, след като изгуби контрол над тротинетката си и се блъсна в стълб. В началото на май 2025 г. в Силистра две деца, на 13 и 14 години, изпаднаха в медикаментозна кома след падане от тротинетка. Възрастен мъж в Ямбол загуби контрол на мокър тротоар и се удари в стена. Пораженията са счупен таз и тежка черепна травма. Във Варна 64-годишен мъж без каска блъсна жена на пешеходна пътека. Тя е с комоцио, а той е със счупена ръка. Все по-често стават и инциденти с пияни, които вместо с кола се придвижват с електрически тротинетки. На 8 юни в Слънчев бряг 55-годишен украинец, употребил алкохол, беше пометен от автомобил на кръстовище.
През 2024 г. са наложени 5412 глоби с фиш и 125 акта. При липса на номер дори пътните полицаи на място се затрудняват да свържат тротинетката с водача и да съставят акт. Глобите са малки - между 20 и 50 лева. Обмисля се да се вдигнат, а за новите нарушения най-ниската санкция да е 100 лв. Освен това има идея да се отнемат тротинетките на пияните и дрогираните, както е с колите.
Опитът на другите европейски страни показва, че свободният режим не работи. В Париж след стотици инциденти и обществен хаос гражданите гласуваха на референдум и от септември 2023 г. тротинетките под наем са напълно забранени. В Германия правилата са строги от самото начало. Там всяка тротинетка задължително има застрахователен стикер, скоростта е ограничена до 20 км/ч, а карането по тротоари е абсолютно забранено.
В Испания каската е задължителна в цялата страна, а в градове като Барселона личните тротинетки трябва да имат специален сертификат. Във Великобритания е законно да си купиш тротинетка, но е напълно нелегално да я караш по обществени пътища, тротоари или велоалеи, освен ако не е наета по официалната схема.
В София ги забраниха по паркове и тротоари, Варна удари фирмите
Тротинетките са забранени по спирките на градския транспорт в София. Това е едно от местата, където те не трябва да се движат, а фирмите, които ги дават под наем, ги блокират.
Забрани в столицата има и по тротоари, пешеходни зони като “Витошка”, в паркове и градинки. В тези зони единственият вариант е тротинетката да се бута. Забранено е и паркирането на произволни места, защото има обособени зони. Глобата е 50 лв., но не е ясно как се налага, като не се знае чия е тротинетката.
Пловдив стяга редиците с т.нар. no-go зони и зони с ограничена скорост. В Цар-Симеоновата градина, Стария град и пешеходната Главна улица скоростта на споделените тротинетки автоматично пада до 5 км/ч, което на практика прави употребата им безсмислена. Целта е в тези райони превозното средство да се бута. Максималната разрешена скорост извън тях остава 25 км/ч. И тук важи правилото за движение предимно по велоалеите.
Във Варна освен стандартните ограничения като скорост до 25 км/ч и забрана за движение по пешеходни алеи и в Морската градина наложиха и сериозни санкции на компаниите за споделени тротинетки. Ако неправилно паркирана тротинетка не бъде премахната до 2 часа след подаден сигнал, фирмата собственик отнася глоба, която може да достигне до 2000 лева при повторно нарушение. За водачи глобата за неправилно паркиране или каране в забранена зона е 50 лева.
В Бургас наред с общовалидните правила за движение по велоалеи и забрана за каране по тротоари градската управа затегна контрола. Физическите лица, нарушаващи правилата, се наказват с глоби между 50 и 100 лева. За юридическите лица, тоест фирмите за тротинетки под наем, санкциите са още по-сурови – от 300 до 500 лева.
В Стара Загора максималната скорост е ограничена до 20 км/ч, като е забранено карането в паркове, по детски площадки и пешеходни зони. Подобни мерки, включващи възрастови ограничения - 16 години за самостоятелно управление по пътното платно, задължителни каски за непълнолетни и забрани за движение по определени зони, се въвеждат масово и в останалите областни градове.