Мартин, който направи карта на катастрофите, отказва на спонсори - не иска печалба, а нещата да се променят
АПИ нямала ресурс да помогне на 18-годишния ученик, после "Черна писта" беше атакувана от хакери, но съпричастните вече са много
Мартин Атанасов от София се превърна в медийна звезда, след като миналата седмица представи своята “Черна писта”. Картата, която Мартин създава, показва всички точки в страната, където през последните 5 години са се случили пътнотранспортни произшествия.
Нещо, което досега институциите не свършиха - база за анализа къде са концентрирани катастрофите и как пътищата у нас да спрат да отнемат животи.
Желанието на Мартин е до 2-3 г. тази карта да стане безполезна, защото това ще значи, че има подобрение.
Идеята за амбициозния проект му дошла, след като научил за смъртта на 12-годишната Сияна, която загина в катастрофата край Телиш - участък, на който всеки ден стават рискови ситуации. Иска да сложи край на апатията сред хората и да събуди институциите, отговорни за контрола по пътищата. Целият процес му отнел малко повече от месец, като по-голямата част от времето прекарал в
самообучение как да разчете данните от МВР
и да изгради системата Получава подкрепа от 3 фирми, които му осигуряват необходимите географски и интернет сървъри, както и безвъзмездно финансиране.
“Откакто заработи сайтът, много хора ми звънят и пишат, за да ме поздравят. Някои от тях ми разказаха, че дори са открили свои близки, пострадали или загинали на някой път. За щастие, нямам лична история за ПТП, но това да видиш нагледно всички тези случаи на картата, е разтърсващо”, разказва момчето.
Получава предложения за допълнително финансиране, но ги отказва, защото стимулът му е да има реална промяна, а не парични облаги.
Докато пътува към София с родителите си, се замисля как хората могат да бъдат провокирани да се замислят за проблема с пътната безопасност. И започва да издирва дали има справка на институциите за видовете катастрофи и техния брой, както и кои са местата с голяма концентрация на пътни инциденти. В крайна сметка не успява да намери нито един доклад с анализ на катастрофите, нито за извършени ремонти по пътищата.
На картата на Мартин се вижда, че за последните 4 години са регистрирани
над 177 хиляди катастрофи, в 24 278 от които има ранени, а в 1 478 - загинал
Само за първите шест месеца на 2024 г. в системата са нанесени 20 726 инцидента с точни географски координати, а за същия период през 2025 г. - 15 545. Цялата информация получава от Пътна полиция отнема 20 дни, след като ги иска.
Първоначално планирал картата да представя и информация за самите пътища: кога за последно са били ремонтирани, като това да става по години. “Така щяхме да имаме информация за
връзката между пътната настилка и многото ПТП-та на определени места,
където е видима наситеността. Оказва се, че отсечките са много повече от 30-те, които АПИ извади”, обясни Мартин.
Въпреки че са задължени по Закона за предоставяне на публична информация, от АПИ отказват да му дадат исканите данни за състоянието на пътищата с обяснението, че това изисква много работа и няма достатъчно административен персонал, който да се заеме с това. Създателят на “Черна писта” обжалва в съда отказа, защото според него той не е адекватен. Определя го и като несериозно поведение за “отговорна и дори виновна за ситуацията институция”.
“Огромна част от проблема са лошите, неподдържани пътища, неподновената маркировка и липсващите знаци, но изобщо не бива да се забравя, че реално тези коли все още не се карат сами”, категоричен е Мартин. Необмислените маневри и прекалено високата скорост са сред основните причини за катастрофите у нас.
Мартин официално може да се нарече шофьор от едва 2 седмици. Споделя, че започнал курсовете за придобиване на правоспособност в най-ранния момент по закон: на 17 г. и 9 месеца, но се оказва, че чак 2 месеца по-късно има право да започне практическата част от курсовете. Това, което му прави впечатление, когато за пръв път се озовава зад волана сред софийския трафик, е, че масово останалите шофьори на пътя не спазват правилата за движение.
Надеждата му е, че покрай шума, който се вдигна покрай представянето на интерактивната карта, повече хора ще се замислят за последиците от безразсъдното каране. Да видят до какво може да доведе това и че гаранция за живота няма. Според него трябва да има повече обществен натиск и отговорност, за да се сложи край на апатията.
Младежът е категоричен, че това, което е създал, е постижимо за всеки, който има желание да направи нещо добро за другите. Засега не знае дали ще прави допълнения по картата. Надява се тя да стане излишна.
Засега никоя институция не го е потърсила, но той е категоричен, че винаги би помогнал. Възмущава го обаче фактът, че е вероятно 18-годишен да покаже решението на проблема с катастрофите, а не органите, които това трябва да работят. Призивът му към институциите е да бъдат по-отговорни и да се вслушват повече в младите хора. От своя страна те пък трябва да бъдат по-активни и непримирими с проблемите в страната, убеден е Мартин.
Откакто “Черна писта” се появи в интернет, опитите чрез хакерски атаки сайтът да бъде свален не спират. И Мартин, и собственикът на фирмата, която му предоставя безплатен хостинг и домейн - Димитър Димитров, са категорични, че няма да се предадат и сайтът ще продължава да функционира нормално.
18-годишното момче е 11-и клас в 127-о СУ “Иван Денкоглу” в столицата, където учи английски и немски. Любими са му хуманитарните науки. В плана му за бъдещето едно е сигурно:
ще остане в България, а желанието му засега е да следва “Национална сигурност”
във Военната академия. От 4 години запълва свободното си време с различни доброволчески дейности, основно към Българския червен кръст. Член е на Консултативния съвет по младежките политики на кмета на Столичната община.
От 2 г. пък работи в комуникационната фирма “Янев и Янев”. Харесва му динамиката на работата и задружният колектив, в който случайно се озовал. Работи като младши PR експерт, а сферата на комуникациите много му допада и вярва, че и занапред ще се занимава с това. Разказва, че е зает в 95% от времето, но е удовлетворен от нещата, които прави. Остава му време и да бъде “нормален 18-годишен”, усмихва се Мартин. Но все пак любимото му занимание е да се изгуби в страниците на някоя хубава книга.
