Жълтата жилетка на Диана Русинова “маркира” всяка катастрофа
- Със своите анализи експертката обаче навлиза и в политиката и бизнеса
Катастрофа, смачкани ламарини, преминаващи коли и жена с жълта жилетка до тях. Тя е там преди медиите, понякога дори преди полицията, линейката и пожарната. Вече снима, говори на живо във фейбук и анализира произшествието, както и причините за това. Това е типичният стил за Диана Русинова, която беше поканена с есемес за нов шеф на АПИ. Съгласи се седмица по-късно, но офертата от регионалния министър вече не беше валидна.
Русинова е редовен участник в кръгли маси за пътна безопасност, лектор в училища, експерт, който работи по поръчка за анализи на държавни институции и общини. В бранша има и противници, които твърдят, че дипломата й е на педагог, а цензът за транспортни политики е съмнителен.
Диана Русинова нашумя преди няколко години, когато стана член на Института за пътна безопасност, основан от бившия шеф на столичния КАТ Богдан Милчев. След това се разделиха, а тя основа Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП). По-известните експерти, които са посочени на страницата на сдружението, са юристът и бивш кандидат за депутат от ГЕРБ Тодор Батков-младши, зам.-министърът на транспорта до 2018 г. Ангел Попов (когото прокуратурата обвини за измама, но съдът го оправда), настоящият шеф на толуправлението и бивш член на УС на АПИ до 2021 г. Олег Асенов.
Информацията за ЕЦТП изобилства от доклади, предложения, становища по различни проблеми на пътната безопасност и инфраструктурата.
Въпреки реномето си на пътен експерт Диана Русинова има и черни точки в биогрфията си. През декември 2021 г. тя самата участва в катастрофа на "Ботевградско шосе" в София и получи акт. През март 2023 г., отново облечена с жълтата жилетка на сдружението, взе нещата в свои ръце на кръстовището до мол "Парадайс" в София, когато светофарите там изгаснаха и настана хаос.
Русинова започна лично да регулира движението, без да съгласува действията си с Пътна полиция. Тогава също получи акт, въпреки желанието си да помогне на хората.
Заради работата в неправителствената организация тя навлезе и в политическия терен, като например неведнъж обвиняваше "Спаси София" за пътната инфраструктура. През март пък те разкриха, че лично е написала транспортния анализ на движението до "Парадайс" във връзка със спорния проект за небостъргач там. Нейният анализ сочел, че няма да има проблем с трафика, ако се вдигне сградата. Наскоро обаче небостъргачът бе спрян от главната архитектка именно защото ще натовари неимоверно транспорта там.
"В биографията не намираме информация да има диплома за инженер, проектант или урбанист, че да участва в изготвянето и да подписва анализи за натоварване на трафика", написаха от СС преди месец.
Иначе Русинова има частна фирма - "Българска агенция за управление на транспорта". През 2020 г. Столичната община възложи на дружеството анализ за 8 опасни кръстовища в София.
През 2022 г. влезе в сблъсък и с "Продължаваме промяната", защото на събитие с нейно участие кандидат-депутат на ПП агитирал за изборите. С позиция излезе и районната избирателна комисия.
Днес Диана Русинова е един от нещатните сътрудници на парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.