Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Автобуси возят за матурите, родители и таксита събират заявки онлайн. Дворовете на училищата ще бъдат отворени за паркиране

11 хил. ще са на матура.
11 хил. ще са на матура.

Транспортната блокада в София продължава вече шести ден, а единствената алтернатива остава метрото, което синдикатите също искат да спрат. Не се вижда и зелена светлина протестът да приключи до матурите на учениците. А образователното министерство и общината вече начертаха мерки, за да не се провалят.

Над 11 000 абитуриенти в столицата са подали заявления за участие в държавните зрелостни изпити. Първият е по български език и литература- на 21 май. Втората матура по профилиращ предмет е на 23 май. И двете са с начален час 8,30.

Заради пълния хаос образователното министерство сформира щаб и обяви, че

ще осигури 60 автобуса за придвижване на ученици и квестори

за матурите. Те ще дойдат от Ловеч, Кюстендил, София - област и др., като местата в тях ще бъдат над 1500. Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пък е разпоредил всички структури на ведомството да предоставят автомобилите си за матурите. Директори на училища също са започнали организация с родители, за да дадат още алтернативи за придвижване на зрелостниците, съобщиха от МОН. Отделно родители се организират в социалните мрежи, за да карат деца по заявка до училище. Таксиметрови компании също се включиха с безплатен превоз на децата.

Датите на матурите не могат да се променят, тъй като са свързани с кандидатстване и не са само в София. Не се обсъжда по-късен час на започване на изпита - остава 8,30 ч. Най-важното е учениците да са навреме.

Ще съберем телефони, адреси, маршрути на всички ученици,

които трябва да се придвижат. Всяко дете живее на различно място и е разпределено на случаен принцип в друго училище, а не в своето собствено, обясни образователният министър Красимир Вълчев пред БНТ.

Около 350 ученици до момента са заявили, че нямат алтернативен транспорт, с който да стигнат до училището, в което са разпределени, показа първата обобщена информация на щаба на МОН. Паралелно с това се събира детайлна информация и за всички квестори, които ще имат проблем с придвижването. Това са общо около 3000 души, без които изпитите не биха могли да започнат, обясниха от министерството.

От общината също са готови с част от мерките - първата сигурна е, че дворовете на училищата ще бъдат отворени, за да може да се паркира в тях. Възможно е и в дните на матурите синята и зелената зона да не работят, но притесненията на екипа ни са, че това би довело до допълнителен хаос, обясни кметът на София Васил Терзиев. И е категоричен, че

преговори няма да има, преди да се пусне наземният транспорт

Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял град. На масата има едни неразумни изисквания и ни се казва, че докато не ги постигнат, няма да спрат. Не може!, каза столичният кмет.

Имаме три варианта,

каза кметът.

Много за всички, което искат синдикатите и за което казах, че няма как да стане нито тази година, нито следващата, нито по-следващата., защото всичко е от касичката на София, уточни Терзиев. Ако го постигнем и изпълним техните искания, това би натоварило бюджета с 200 млн. лв. всяка година. Собствените приходи на общината са от порядъка на 800-900 млн. лв. и няма как от тях да отделим толкова средства, които иначе биха отишли за инфраструктура, детски градини. Този вариант няма как да стане, заяви кметът.

Вторият вариант е за всички по малко. Ако направим така, този разговор ще го водим догодина и по-догодина и пак няма да решим проблемите, подчерта столичният кмет. Защото с миналогодишното увеличение на заплатите се увеличиха възнагражденията на шофьорите, но нови шофьори не дойдоха, защото формулата, по която се прави, не води до това млад водач да постигне доходи, съизмерими с тези в частния сектор, обясни Терзиев. По думите му това, което предлага той, би довело до 2700-2800 лв. заплата, което е съпоставимо с частния сектор. Терзиев настоява за отговорно отношение към транспорта и системата да не бъде счупена. Това не е спор на битпазара. Бил съм изключително аргументиран каква е цената на техните искания, посочи столичният кмет.

Видео

Коментари