Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Съмнения: В "Граф Игнатиево" опитали да копират софтуера на F-16 и така го "строшили"

Първия български изтребител F-16 Block 70
Първия български изтребител F-16 Block 70

Съмнения, че в българската авиобаза "Граф Игнатиево" са правени опити нерегламентирано да бъде копиран софтуер от изтребителя F-16 и така всъщност се е стигнало до блокирането на самолета, започнаха да изказват публични фигури.

Ден по-рано лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов се ядоса на президента Румен Радев и близкия до него командващ на ВВС ген. Николай Русев заради съмнения, че F-16 бил "строшен". Информациите за повреда в първия български самолет от този вид са дошли от държавния глава. Румен Радев разказал неформално пред журналисти, които са пътували с него до Варшава, че има повреда в F-16.

Даже бил подшушнал под сурдинка на журналистите, че F-16 бил развален и не лети и да питат Запрянов (министъра на отбраната). Е, питали са го. И аз знаете ли какво му казах на Запрянов? Още днес приятелят, личният на ВВС на Румен Радев (бел. ред. - Николай Русев) да бъде уволнен, ако е вярно това, което подшушнал президентът. Как ще вземем строшен самолет за 100 млн. долара. Командирът на ВВС да отговори, даде гласност на скандала Бойко Борисов. А привечер в сряда командирът на ВВС ген. Николай Русев обясни, че след кацането на самолета в България се е появило отклонение в една от системите и той не можел да лети докато тя не бъде оправена. Русев обаче не влезе в конкретика за какво иде реч.

Възможни са всички версии, включително има такава за саботаж на "Граф Игнатиево", сподели в четвъртък пред БНР бившия военен пилот ген. Спас Спасов.

А за опити да бъде копиран софтуера на самолета, който е секретен и изключително американски приоритет заговори съпедседателят на Атлантическия съвет в България Иван Анчев.

Този инцидент СИЛНО МИРИШЕ на РУСКА СЛЕДА! Русоробска, или руска, но е с посока Кремъл. Въпросите, които трябва да зададем са следните:

1. Как така самолетът прелетя 9000 км и нямаше проблеми и "отклонения" и когато кацна в България се появиха "проблемите?

2. Саботират ли Радев и назначените от него генерали внедряването на F-16 на бойно дежурство?

3. Има ли спяща или активна клетка на руските служби в българските ВВС?

4. Имало ли е опит за манипулиране и копиране на секретните софтуер и радар на самолета в базата край Граф Игнатиево? "Повредата" НЕ Е ли по същество сработване на защитите на самолета, срещу подобен род неправомерни действия?

5. Потърсен ли е производителят и ще се поиска ли от него доклад за "проблемите"?

6. Кой подбра 14-те български пилоти и по какви критерии, защото за сега има само ЕДИН сертифициран и завършил курса пилот? Предвид високите качества, мотивация и подготовка на младите български пилоти подбрани ли са най-добрите или са изпратени деца и близки на командири от ВВС и кръга около Радев? Кой носи и ще понесе тази отговорност?

7. Кога ВВС ще се прочисти от сектата „МИГ-29" и ще се даде ли тя път на млади и способни български офицери и пилоти?

8. Кой ще поеме отговорност за огромните имиджови щети за страната ни като ненадежден съюзник в НАТО? Подобни активни мероприятия биха ограничили възможностите ни за закупуване на нова и модерна техника за в бъдеще!, обяви Иван Анчев.

Привечер подобна версия изказа и политологът Огнян Минчев, също критик на президента Румен Радев.

Аверчетата на главния льотчик в авиобазата бъзикали във Ф-16. Искали да препишат софтуеъра и да го дадат на братушките. Софтуеърът излязъл по-умен от нашите шушляци - самоизтрил се. Сега трябва да викаме някой от "Локхийд Мартин" да го преинсталира. Мамицата им на тия американци...
Лошото е, че имаме да получаваме 8+8 самолета. Ако във всеки бъзикаме за едно или друго - ей, много са любопитни братушките - ще стане мазало... Абе номерът е да си летим на старите бараки Миг-29 и туйто. Шушляците са на власт, написа Огнян Минчев в профила си във фейсбук.

Аверчетата на главния льотчик в авиобазата бъзикали във Ф-16. Искали да препишат софтуеъра и да го дадат на братушките....

Публикувахте от Ognyan Minchev в Четвъртък, 1 май 2025 г.

Версията за проблем със софтуера на самолета F-16 се подкрепя от американската практика да запазват софтуерен контрол върху оръжията, които продават. Така, ако производителят "Локхийд Мартин" или САЩ са установили опити за нерегламентирано проникване в някоя от програмите на самолета, е възможно дори тя да е била изтрита дистанционно.

Засега от Министерството на отбраната не са коментирали нищо извън изявлението на ген. Николай Русев. Той бе командир именно на база "Граф Игнатиево" до тази пролет. А с указ на президента Румен Радев застана начело на ВВС от април.

Според секретаря на президента по отбраната, който е и бивш служебен министър и авиоинженер по специалнос, Димитър Стоянов причината F-16 да не лети е отказал агрегат. Нещо, което било нормално в първите 1-2 години от експлоатацията на военна техника. Като Стоянов прехвърли вината към Бойко Борисов, по чието време F-16 бе закупен. Според секретаря на президента пакетът тогава е бил орязан откъм резервни части и заради това трябва да чакаме доставка от САЩ.

И да разсея всички зловредни слухове за саботажи, за омрази, за какво ли още не, бих желал да споделя, че в нашата авиобаза „Граф Игнатиево" има американски инженери и техници, които са потвърдили извода на българските си колеги - има отказ, с който самолетът няма как да лети.
Защо има отказ?
Защото в началния период на експлоатация на новопроизведена авиационна техника се появяват най-много откази. Така пише и по дебелите книги, това казва и личния ми 25-годишен опит, като авиационен инженер. Както казваме в авиацията – самолетът трябва да се закисне. Първите година – две от експлоатацията на нов самолет или вертолет са винаги такива – с повечко откази и повече работа за инженерите и техниците.
Та, напълно нормално е да се прояви отказ и на чисто новите F-16, написа Димитър Стоянов.

Мисля, че е време за малко по-малко емоции и повече факти. След шестгодишно чакане пристигна първият от поръчаните...

Публикувахте от Dimitar Stoyanov в Сряда, 30 април 2025 г.

Видео

Коментари