Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ако си търсите работа, задължително трябва да имате профил в LinkedIn. Все повече работодатели и ейч-ари търсят потенциални служители в социалните мрежи. Градят първи впечатления от интернет визитката ви, която трябва да бъде адекватна и достоверна.
Важно е да се отбележи, че LinkedIn е именно "професионална" и това трябва да си личи от всеки ред в профила.
Има няколко простички правила и съвети, които ще помогнат на човек да покаже най-добрите си качества, професионалния си опит и уменията си в платформата на LinkedIn.
Специалистът в дигитален маркетинг и комуникации Иво Илиев представя в няколко стъпки как човек може да си направи адекватен профил, който ще го "продаде" успешно. Илиев се занимава с изграждане и управление на дигитални стратегии за успешно представяне на компании у нас и в страни от ЕС и САЩ. Натрупал е опит и наблюдения, що се отнася до представянето на човек в интернет.


Профил в LinkedIn


 Първото, което се забелязва, отваряйки профил, е снимката. Това е най-забележимият елемент и в обикновеното CV. В LinkedIn всяка ваша активност се показва с профилна снимка и име, и трябва да изглеждате така, както бихте се появили на една делова среща или интервю за работа.LinkedIn предлага доста възможности да се представите подобаващо. Нещо повече - може да сортирате, както прецените, информацията за себе си в личния си профил.

       "Моят съвет е най-отгоре в профила си да преместите препоръките    

  (Recommendations) и уменията (Skills & Expertise) - те винаги са движещ фактор за доверие при социалните комуникации онлайн", препоръчва Иво Илиев.
Едно от най-полезните неща е улеснената и удобна платформа за събиране на препоръки. Можете лесно да си ги поискате от работодатели, клиенти, бизнес партньори и колеги. Препоръките са писмени и изискват да ги одобрите, преди да бъдат публикувани в профила ви. След това може да ги подредите в желан от вас ред, като най-отгоре поставите тези, които ще ви представят най-добре.  Друга много важна част от представянето е "събирането на умения". Контактите ви в LinkedIn пишат за вас "потвърждения"(endorsements) в кои професионални области сте специалисти. От своя страна, и вие правите "потвърждение" за техните умения.
Така трупате бързи


препоръки за различни професионални
качества или услуги,


които може да предложите.
Обезателно трябва да се възползвате от възможността за добавяне на media и линкове към профила ви. Покажете свои презентации, реализирани проекти, видеа, снимки. Това е нещо, което в интернет пространството се консумира лесно и прави добро впечатление.
Важно е профилът да изглежда достъпен и да дава пълна информация за кандидата.
"Няма да забравя как моя приятелка преди около година търсеше безуспешно работа в job сайтове. Препоръчах й да попълни цялостно своят LinkedIn профил, да поиска препоръки и след това да добави в контактите си всички потенциални работодатели, за които има желанието да работи. В рамките на 2 седмици й предложиха ръководен пост в една от фирмите", споделя Иво Илиев.
Добре е да се знае, че кандидатите, които се котират в момента, притежават качества като лоялност, предприемчивост, мотивация, комуникативност и отдаденост. Препоръчително е човек да се постарае да покаже някое от тези качества в профила си.
Освен личен профил, е възможна и опцията да си направите регистрация на фирмата. Представянето й в социалните мрежи е малко по-различно и специфично. Добра практика е фирмите да имат т.нар. company page.


"По последни данни над 2,6 млн. фирми имат такива страници в LinkedIn
Чрез company page те имат своето имиджово присъствие в социалната мрежа, а също така стават част от каталога с фирми на LinkedIn.
Освен това HR отделите им могат да търсят персонал, промотирайки свободни работни позиции. Ако искате да представите своята компания, обезателно помислете за нейната добре организирана company page в LinkedIn", казва Иво Илиев.
Социалната мрежа предоставя възможност за виртуална бизнес среща благодарение на опцията да се създаде професионална група. Тя може да бъде затворена или със свободен достъп.
"Когато фирмата желае да осъществява диалог със свои клиенти, партньори, персонал, или по-тясна група от клиенти -


решението е създаван
на професионална група

Интерфейсът, функционалността и концепцията на такива групи предразполагат към делови разговори.
Често групите могат да имат браншови характер. Например за нашия бранш вече има създадена група Bulgarian Digital Marketing & IT Professionals, която за около месец събра над 200 професионалисти и топмениджъри от българската дигитална индустрия", обяснява Илиев.

Обикновено такива добре развити и поддържани групи са от голяма полза. Разликата между тях и company page е в това, че при първите пишете от свое име, а при вторите - от името на фирмата си.
При създаването на фирмен профил също важат някои правила и съвети, които спомагат за неговата ефективност. Иво Илиев "вдига" завесата за основните.


Фирмен профил в LinkedIn


Първо, постарайте се профилът ви да е пълен, представителен и препоръчан от повече хора. В социалните мрежи ние НЕ купуваме от фирми, а от специалисти - покажете, че сте такива.
След това, създайте company page. Ще се превърне във вашето корпоративно "лице" в LinkedIn, а има голяма вероятност да ви помогне да намерите отлични нови попълнения в екипа си. Включете и своите служители в социалната стратегия на компанията. Покажете им как да подобрят професионалните си профили в LinkedIn и поискайте да добавят като настояща работа вашата компания (т.е. в случая ще добавят нейната "company page" в профила ).

Една от целите на LinkedIn групите е фирмите да достигнат до нови клиенти и да привлекат професионалисти.

"Сравнително скорошен пример имахме с козметична компания, наши клиенти, които чрез LinkedIn група откриха бизнес партньори за изгодни и нестандартни опаковки на продуктите си, както и за пласмент на продукция на нови пазари в чужбина.
Други използваха своята company page, за да открият своя екип от професионалисти за новооткрит офис в Румъния. LinkedIn наистина крие добри възможности, стига действията в нея да са съобразени с фирмените нужди и конюнктура. Смятам, че една съвременна компания би имала доста ползи от присъствието в LinkedIn, което да е част от нейната дигитална стратегия", казва специалистът. Иво Илиев съветва хората

да създават професионална група само ако е по силите им да я поддържат актуална и интересна за другите членове.


"Помислете внимателно към кого да е насочена тя. Дали към определена група лоялни клиенти, на които да предлагате преференции, или с които да обсъждате подобряването на продукцията или обслужването? Дали да е насочена към ваши потенциални и настоящи бизнес партньори, с които да обсъждате теми от бранша? Или може би да е групата на екипа ви, който да обсъжда ежедневните оперативни дейности и да ви държи в течение? А защо не и няколко групи за различните ви контакти?", казва Илиев.

Да занемариш социалняи си профил е по-лошо, отколкото да нямаш такъв

Най-честата грешка, която допускат хората при профилите си, е, че просто не ги попълват - не добавят снимка, CV, не търсят препоръки. Същото важи и за компаниите, които създават групи и company page , но не ги поддържат, категоричен е Иво Илиев.
"Да занемариш своя социален профил, е по-лошо, отколкото изобщо да нямаш такъв. Това важи не само за LinkedIn. Друга, голяма според мен грешка е, че професионалистите създават един отличен профил, след което със седмици, дори с месеци не го актуализират изобщо.
Сякаш са спрели своята карирера и професионално развитие. Добре е периодично да добавят новости в профила си, дори те да са просто нови статуси. Така посетителите ще виждат някакво развитие, което винаги прави добро впечатление.
"Също така, при разговори с колеги и клиенти съм установил, че има нещо, което дразни хората на пръв поглед - многото звания. Ако имате няколко фирми, не е нужно да пишете, че сте CEO и Manager на всичките - хората не биха се интересували от това", добавя Илиев.
"Те ще искат да им кажете с какво можете да им бъдете полезни - какво предлагате, как го предлагате и кой ви препоръчва. Когато добавяте нови фирми, за всяка трябва да събирате препоръки поотделно, което може да бъде доста трудоемко", съветва още Илиев.
При делова среща, била тя интервю за работа, бизнес разговор или събрание, всяка реплика, жест и детайл, трябва да бъдат добре премерени. Хубаво е да се мисли по същия начин и за LinkedIn профила, групата и фирмената страница - премервайте всяка дума, всяко изречение, всеки блок информация. Това обезателно води до успешно представяне.
Разбира се, продължават да си важат и грешките, които се допускат и при попълването на стандартно CV. Неподходящата снимка е най-честата грешка.
"Не е нужно да бъдеш с костюм, а само по риза или хубав пуловер. Дамите не бива да слагат снимка с нощен грим. Важен е и имейл адресът, който задължително трябва да звучи професионално. Търсенето на работа е изкуство с внимание към детайла. Не трябва да се допускат и правописни грешки - правят лошо впечатление. С подобен профил човек се котира на пазара на труда и трябва да приотизира информацията за себе си. Когато се посочват умения, се започва от най-трудното и специфично нещо, което човек умее, до най-лесното, чието място е в последната редица, казва Павел Хаджиев.

 

Видеоинтервю - една добра алтернатива

Bидеоинтервютата добиват все по-голяма популярност. Много компании са отворени към тази опция и го практикуват като първо интервю, защото е удобно, особено когато откритата позиция е в чужбина.
"Интервютата по скайп се практикуват с все по-често. Добър вариант е, но живите срещи се предпочитат повече. Дори и да има видеоинтервю, не се предприема назначение, без да видят кандидата си", казва Павел Хаджиев, мениджър подбор в JobТiger.
Важно е при видеоинтервю да се помисли за фона зад кандидата и да се изчисти максимално възможността за гаф. Иска се повишено внимание за обстановката, спазват се и всички правила, които важат и при живо интервю.
"Дрескодът също трябва да се спази, все пак е интервю, нищо че сте си вкъщи. Камерата трябва да е позиционирана добре и е хубаво ръцете да се виждат отпред, а не да потънат под масата.
Скайп предлага възможността човек да види как изглежда пред другия, трябва да се възползва от това предимство. Недостатък е интернет връзката, която отслабва понякога. В такива ситуации кандидатът не бива да се изнервя при забавяне или накъсване на картината, а да запази самообладание и да не се муси", съветва мениджърът.

Павел Хаджиев, мениджър подбор в Jobtiger: Хобито дава информация за ценностната система на кандидата, посочвайте го

-Защо професионалните социални мрежи са толкова популярни?
-Това е най-нормалният и сигурен начин човек да си намери работа. Когато настъпи кризата през 2009 г., много способни кадри останаха на пазара на труда. Най-находчивите започнаха да предприемат алтернативни варианти за търсене на работа. LinkedIn е един от тях. Докато сайтовете за работа създадоха сито между хората, професионалните социални мрежи дават възможност да влязат в пряк контакт с ейч-ара или дори директно с представител на фирмата, която си търси служител.
Досега това не е било възможно, защото в много малко обяви се посочват контакти на фирмата. В LinkedIn цялата информация за дадена компания е достъпна. Толерира се инициативата - винаги можете да се обадите, без значение дали има отворена позиция, приема се като предприемчивост. Такива хора печелят среща на живо. Не трябва да се пренебрегва и профилът във Facebook, тъй като е важен момент при проверка на кандидата.
-Всички работодатели ли проверяват кандидатите си във Facebook?
-Всички, които са сериозни, предприемат такава стъпка или дават заявка на хората, които се занимават с подбор. Не се прави, защото се интересуват толкова от личния живот на хората, а за да се добие представа дали имат разбирания, които биха създали проблем. Шансовете се намаляват, ако човекът е расист, има сатанински прояви или вулгарно отношение към дамите. Виждайки нещо подобно, клиентите винаги си имат едно наум за кандидата.
-Какви качества търсят работодателите у бъдещите си служители?
-Предприемчивост, мотивираност, сериозност, лоялност, комуникативност. Това са най-добрите кандидати в момента.
-Всичко това може ли да се забележи в LinkedIn?
-Първо, профилът се разглежда пасивно. Начинът, по който човек изглежда в LinkedIn, дава ясна представа за личността му. За предприемчивост говори инициативата от негова страна пръв да ме потърси, виждайки, че се занимавам с подбор на кадри. Искам да го видя в действие, а не на интервюто да ме убеждава в това с псевдопримери.
Лоялността е много важна и си проличава лесно. Колкото по-често си сменяш работата, толкова по-трудно печелиш доверие на новия работодател. За да успееш в една професия, трябва да отделиш достатъчно дълго време, за да задълбаеш в нея, да навлезеш детайлно в сферата и да станеш наистина добър. Има и хора, които са готови за следващите 100 лв. да се преместят на друго място, без да си дават сметка, че там може да не е добре за тях и способностите им да закърнеят.
Когато видя как си е разработил профила, ясно добивам представа дали е сериозен. Интересува ме и дали се познава добре. Ако под сниката си е посочил в какво е добър, в така наречените SKILLS & EXPERTISE, значи е наясно със себе си и знае какво иска.
-Всички сектори ли се възползват от платформата, когато си търсят служители?
-Всеки добър IT-специалист има профил в LinkedIn и те в момента са на гребена на вълната. Постоянно получават нови предложения от ейч-ари или специалисти по подбор в IT-фирми. В момента работим по позицията управител на ресторант и дори такъв тип хора имат профил вече. Груба грешка е човек, който си търси работа да няма LinkedIn, без значение в коя сфера е. Не говори добре за кандидата. Това го изблъсква встрани.
-В кои сфери има недостиг на кадри в момента?
-IT сферата, разбира се, е на първо място. Второ, винаги се котират по-специфичните професии, които изискват ценз като юристи, лекари, инженери. Всеки бранш, който функционира успешно, има нужда от хора. Не е задължително да има търсене към позиции с висше образование. В хотелиерската индустрия имат нужда от качествени хора, които знаят езици. Важно е да са лоялни, да са показали, че съвестно са работили с други хотели. Търсят се хора, които наистина са добри в това, което правят, колкото и общо да звучи.
-Трябва ли да се посочват хобита в профила?
-Специалист по подбор, който разглежда кандидат, без да се интересува от интересите му, получава минимална представа за личността му. Книгите, които четеш, филмите, които гледаш, разкриват много за твоята същност. Колкото повече опит трупа човек от героите, които се развиват в книгите и филмите, както и от проблемите, които се разплитат в тях, толкова повече решения ще намери за трудни ситуации във фирмата.
Опознавайки малко повече кандидата, си даваш представа за ценностната му система и доколко той ще си пасне с колектива. Важно е да се разбере дали е склонен да прави компромис, и доколко. Не случайно в CV платформите има графа хоби. Щом го има, значи е от съществено значение. Хората си милсят, че Europass е светията на CV-тата и че каквото е посочено в лявата част на бланката, това трябва да напишат за себе си. Не е така. Всеки може да променя каквото поиска и да подреди информацията така, както смята, че ще се покаже най-добре. CV-то е документ, който се оформя от А до Я.
Дори и LinkedIn дава възможност да си местиш секциите. Това е много удобно, защото най-отгоре можеш да покажеш най-силните си качества по твоя преценка. Ако си завършил престижен университет, имаш специфична квалификация или си награден, се поставя най-отпред. Дава свобода на себеизразяване. Представяш се по начина, по който искаш да те видят хората на първо четене.
-Подходящи ли са за студенти или хора без никакъв професионален опит?
-Младите хора имат най-голяма нужда от проява на предприемчивост. Те са тези, които трябва да бъдат най-мотивирани и находчиви. Намирането на първата работа е една от най-големите трудности, които човек изпитва през живота си. Много студенти си правят LinkedIn профил и дават информация за образованието си, допълнителните тренинги и обучения, които са завършили, сертификатите, които са изкарали. Съветът ми е да търсят личен контакт с хората, които се занимават с подбор.
-Много хора са негативно настроени към ейч-арите...
-Някои с право, но има много митове. Когато човек си има работа с ейч-ар, той автоматично се сдобива с актуална информация за пазара на труда, която никъде другаде няма да намери. Правят и препоръки за работа, защото имат поглед над много кандидати и знаят кой за каква позиция е подходящ, какъв човек е. Ако кандидатът успее да направи силно впечатление на ейч-ар, си печели шанс да го препоръча. Без референции кандидатстваш на общи начала.
Съветвам хората да проверяват ейч-арите, преди да им се доверят. Добрият специалист има много публични изяви, отличия. Трябва да е отворен към хората и да умее да комуникира. Интернет помага да разбереш всичко това.
Хората донякъде са прави да ги критикуват, но не изцяло. Обикновено недоволстват, защото не са специалисти в сферата, за която избират кадри, но не са и длъжни. Работата им е да преценят кои от така наречените "меки" умения притежава човекът срещу тях. Това са екипната работа, позитивното отношение, лоялността, отдадеността в работата, мотивацията.
Най-грубата грешка, която допускат хората, е, че си мислят, че ако станат много добри в нещо, автоматично ще ги вземат на работа. Точно обратното е. Ако си слаб специалист, но си отворен да се учиш на нови неща, имаш огромен шанс да започнеш работа. И тогава ще имаш предимство пред друг кандидат, който е по-добър, но е затворен в себе си и не е комуникативен. Ако ви зададат въпроса: "Как предпочитате да работите - в екип или самостоятелно?" Обикновено верният отговор е в екип, защото няма бизнес, в който да не комуникираш с хора.
-Освен LinkedIn има ли други платформи в България?
-Горещо препоръчвам българския вариант Probook.bg, особено за хора, които не владеят английски език. Те са силни в браншове, в които LinkedIn не са. Из страната е доста по-популярна, използва се предимно от българи.