И Маша Илиева бягала от час, но в Ленинград, където трябвало да прави реверанс на всеки учител
Понякога примабалерината се бунтувала срещу системата с по-шарени дрехи и тайно возене в забранен автобус
Многобройните ученици на примабалерината Маша Илиева в балетното училище и в частната ѝ школа могат да бъдат спокойни и ако стане нужда - да ѝ опонират. Защото преподавателката им също е бягала от училище. Може да не звучи много педагогично, но на тяхната възраст и тя е минала през бунтарски период, в който правела всичко напук на правилата и системата.
Тогава обаче Маша Илиева е в коренно различна обстановка – още 10-годишна заминава за Ленинград, за да учи в прочутата балетна школа “Ваганова”.
Това е по времето на социализма – между 1975 и 1981 г., когато за бунт се е приемало дори това, че ученичка в школата не прави реверанс и не се покланя пред всеки учител, където и да го е срещнала.
Разбира се, става дума за детински бунтове - например бягство от училище. Което обаче се изразява в това, че
ученичката се преструва на болна
и си лежи по цял ден в стаята или кисне в библиотеката в общежитието, за да си подготви домашното за другия ден.
Или още по-елементарно нещо – общежитието се намирало на една спирка с автобус от школата, но на младите балерини им било забранено да ползват автобуса. Маша обаче най-редовно се качвала на него, озъртайки се от страх някой да не я забележи.
И дума не можело да става красивите момичета да облекат нещо по-цветно и предизвикателно, но в онези времена за предизвикателно би минало всичко, което не е в убития цвят на масовата конфекция.
Маша Илиева заминава за Ленинград веднага след 4-и клас. Само година по-рано е постъпила в Националното училище за танцово изкуство в София, където приемът е след трети клас.
Тогава за първи път се сблъсква с подозренията, че ползва връзки. Истината е, че баща ѝ, който е лесовъд по образование, е бил в командировка предишната година в Ленинград и по поръчение на майка ѝ посещава “Ваганова”, за да се поинтересува как може да постъпи там.
Тогава хората в Ленинград си записали името ѝ и когато на следващата година комисия дошла в България да подбере три ученички от страната,
тя попаднала в списъка
“Но на приказките, че ползвам някакви привилегии, винаги отвръщам по един и същ начин и те спират да говорят – баща ми ли излиза вместо мен на сцената да ми изиграе танците?”, казва Маша Илиева.
Колкото и да рови в детските си спомени обаче, сега трудно може да се сети кога за първи път е гледала балет и как това я е впечатлило. Може би защото, откакто се помни, у дома са слушали балетна музика и тя е знаела историите от “Лешникотрошачката” и от “Лебедово езеро”, знаела е какво представляват белият и черният лебед и ги е въприемала като интересни приказки.
“Имахме грамофон и много плочи с музика от най-големите балети. Когато мама ми пуснеше плочата, дърпаха дивана и масата в хола и ми казваха да танцувам и аз си измислях сама танца, без изобщо да съм го гледала”, спомня си балерината.
Деца под 7 години не се пускат в залата на операта, т.е. очевидно е гледала цял балетен спектакъл над тази възраст, но
си спомня само, че е била на трети балкон
и е доста съмнително дали изобщо е видяла нещо.
Спомня си, че в “Жизел” най-голямо впечатление ѝ прави не главната героиня, а Мирта – предводителката на вилисите от второ действие.
“По същество тя ръководи действието, нарежда на живия все още принц Алберт и на Ханс да танцуват, докато не паднат в несвяст. Сега си тълкувам тогавашните ми впечатления на чисто подсъзнателно равнище и установявмам, че явно още тогава съм искала да командвам”, казва Маша Илиева.
Години по-късно разпитва подробно майка си, която ѝ признава, че най-голямата мечта в живота ѝ била да има дъщеря и тя да стане балерина.
Звучи банално децата да изпълняват мечтите на родителите си, но в нейния случай се е получило – Маша беше най-голямата балерина на нейното поколение и не се откъсна от това изкуство и след пенсионирането си. Тя има детска балетна школа, чиито випускници редовно играят детските роли в балетните спектакли на Софийската опера и балет. Отделно от това е и репетитор в операта, както и преподавател по характерни танци.
Най-четени
-
Смърт във Венеция
Преди 5 века гондолиерите в града на каналите са били 10 хил. души, днес са 400 Традицията се предава векове наред от баща на син, но сега всеки европейски гражданин може да се пробва срещу курс от
-
Внезапната смърт на Жулиета Шишманова прекърши един талант
"Приносът, който направи - това обновяване на художествената гимнастика не само в България, а и в световен план изобщо, Жулиета Шишманова даде един нов тласък и нов път на този спорт
-
Галерия Баварски пророк: Жълт прах, разхвърлян от самолети, ще спре руските танкове
Гадателят Ирлмайер предсказал още смартфоните и климатичните промени Баварският пророк Алоис Ирлмайер (1894-1959) живял през 20-и век, но се твърди, че много от неговите пророчества се отнасят за
-
Как Георги Илиев погреба Фатик до баща му в бял ковчег
Шефът на "ВАИ холдинг" Георги Илиев, борците Боян Радев и Димитър Джамов и още около 150 близки, приятели и бизнеспартньори погребаха убития Филип Найденов– Фатик на 21 август 2003 г
-
Ти си момчето на мама
ТИ СИ МОМЧЕТО НА МАМА 1. Живееш с ваште (Ми само на 43 години си, кво. На тая възраст организмът още не е укрепнал за самостоятелен живот). 2. Търсиш себе си (Все още не си сигурен какъв искаш да