Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ПОСЛЕДНО: Петър Ценков и Иван маренов правят финален преглед на списъка със забравените неща.
ПОСЛЕДНО: Петър Ценков и Иван маренов правят финален преглед на списъка със забравените неща.

Петима български автомобилни състезатели - автомобилните екипажи Петър Ценков/Иван Маринов ("Опел") и Орлин Алексиев/Александър Стоянов ("БМВ-Х1 Консепт") и мотоциклетният пилот Тодор Христов (ATV "Ямаха") са петимата българи, които ще са сред стартиращите от Лима в Перу машини на "Дакар 2013".

В поредното латино издание на най-тежкия бензинов маратон ще участват общо 196 мотоциклета, 40 четириколесни мотоциклета, 161 автомобила и 75 тежки камиона, всеки от които ще иска да бъде на върха на стълбичката в Сантяго. Сметките около участниците показват, че само състезателите са точно 784 души, а прибавяйки и механиците, журналистите, пилотите на вертолети, лекарите и обслужващия персонал, в първите дни на годината край перуанската столица ще е дебаркирала една военна дивизия.

"Дакар 2013" ще е първото състезание, в което българите ще бъдат представени не само с четириколесни мотоциклети както досега, а и с два автомобила - Ценков/Маринов са със № 397, Алексиев/Стоянов имат състезателен №446, а Тодор Христов ще носи върху своята "Ямаха" №270.

Надпреварата "Дакар" винаги е смятана за най-тежкото изпитание, в което дори изминаването на 8421 км (от тях 3855 - в състезателно темпо) само по себе си е победа. Трасето преминава през три латиноамерикански държави - Перу, Аржентина и Чили, където финалът е на 20 януари.

Достатъчно е да се каже, че най-дългият ден е осмият след старта, в който през чилийската пустиня трябва да се мине преход от 379 км, допълнени от 470 км бясно състезателно темпо. Целия този ден - при около 60 градуса в кабината на автомобила и допълнено с безчетните капани на пясъците, жегата, умората и кошмарната навигация. Надпреварата до "Дакар", както гонката носи своето име от африканския си период през 70-те години на миналия век, е мястото, където
издържат само

 най-коравите пилоти
и най-здравите машини


 "Това е повече състезание на подготовката и логистиката, отколкото само на езда", категоричен е бившият световен шампион в ралитата Карлос Сайнц, който заедно със своя партньор от Катар - бронзовия медалист от "Лондон 2012" в скейтовата стрелба Насер Ал Атиях, ще представят "Фолксваген". И двамата са сред асовете на автомобилната колона, а Атиях е единственият пилот от кервана, който освен че е печелил "Дакар", е и шампион на Близкия изток.

КОМПЮТЪРЕН СПЕЦ ЩЕ ВОДИ НАВИГАЦИЯТА

41-годишният експерт по информатика Иван Маринов е добре позната личност в автомобилния спорт у нас. Това е компютърният експерт, който информационно осигурява целия автомобилен спорт у нас и правилата, наричан "таймкийпър".
За Маринов това ще е първото истинско изпитание в маратонските състезания, в които той има повече опит като пилот, но не и на навигатор в "Дакар 2013".

"Като щурман ще се чувствам в стихията си - уверено заявява Маринов. - За това съм се готвил почти една пълна година. С Петър стартирахме в три маратонски рейда, в които аз правих навигацията - руският маратон "Пътят на коприната", "Бреслау" и "Мароко."
Според Маринов двамата са успели вече да се сработят като екипаж и това е станало още по време на "Пътя на коприната".

"А след мароканското състезание вече нямаме и толкова страх от пясъците. Това беше нещо много ново за мен - през дюните се кара не само трудно, но и много рисковано. Един миг невнимание, и копаеш два часа пясък под колелата. Петър свикна как точно чета записките, а аз привикнах какво точно да му диктувам" - обяснява Маринов.
Специално за старта на 5 януари навигаторът е получил от своя пилот подарък - професионален електронен часовник марка "Фаст Тайм". Той е с голям дисплей и позволява в тъмнината и прахоляка Маринов да вижда времето с точност до секунда.

ПЕТЪР ЦЕНКОВ: ВИНАГИ ЩЕ ИМАМ СЪМНЕНИЯ

41-годишният експерт по информатика Иван Маринов е добре позната личност в автомобилния спорт у нас. Това е компютърният експерт, който информационно осигурява целия автомобилен спорт у нас и правилата, наричан "таймкийпър".
За Маринов това ще е първото истинско изпитание в маратонските състезания, в които той има повече опит като пилот, но не и на навигатор в "Дакар 2013".

"Като щурман ще се чувствам в стихията си - уверено заявява Маринов. - За това съм се готвил почти една пълна година. С Петър стартирахме в три маратонски рейда, в които аз правих навигацията - руският маратон "Пътят на коприната", "Бреслау" и "Мароко."
Според Маринов двамата са успели вече да се сработят като екипаж и това е станало още по време на "Пътя на коприната".

"А след мароканското състезание вече нямаме и толкова страх от пясъците. Това беше нещо много ново за мен - през дюните се кара не само трудно, но и много рисковано. Един миг невнимание, и копаеш два часа пясък под колелата. Петър свикна как точно чета записките, а аз привикнах какво точно да му диктувам" - обяснява Маринов.

Специално за старта на 5 януари навигаторът е получил от своя пилот подарък - професионален електронен часовник марка "Фаст Тайм". Той е с голям дисплей и позволява в тъмнината и прахоляка Маринов да вижда времето с точност до секунда.

"БЪЛГАРИЯ ОФРОУД ТИМ" ТРЪГВА С БМВ И "ЯМАХА"

Вторият участващ български отбор в "Дакар 2013" е този на "България офроуд", които от старта в Лима ще потеглят с автомобил и едно ATV.

Екипажът на "БМВ Х1 Консепт" е Орлин Алексиев/Александър Стоянов, а тимът се води от доайена на българските крос-кънтри пилоти Тодор Христов, който ще кара четириколесния мотоциклет "Ямаха". Той е и първият български пилот, който е участвал в пясъчната авантюра "Дакар".

Алексиев и Стоянов ще карат в "кралския клас" Т1 с елитните отбори и пилоти, а това превръща латиноамериканската им авантюра в още по-голямо предизвикателството. Тяхното БМВ е с 6-цилиндров дизелов двигател с обем 3000 куб. см и 300 конски сили, а купето е тръбна конструкция, покрита с карбонови сплави.

Преди да отпътуват за Латинска Америка, отборът изпробва и специален камион за асистенция на автомобила и четириколесния мотоциклет, на който камион ще се пренася необходимото оборудване, резервните части и консумативите за състезанието.
Подобно на екипажа Ценков/Маринов, състезателите на "България офроуд Тим" имаха подготовка за сегашното изпитание по време на балканския рали маратон, както и в ралито на Мароко.

Състезателната кола "Опел Антара RR"

Състезателната "Антара" вече има зад гърба си около 2000 състезателни километра, в които се доказа, че издържа на екстремните терени и натоварването в състезанията. Колата обаче е силно променена и единствено външно - при това само отчасти - прилича на оригиналния модел "Антара RR".
Направените промени са свързани главно с безопасността на екипажа Петър Ценков и Иван Маренов, както и с усилването на онези елементи от конструкцията, които са деликатните места при състезание от почти 8000 км при изключително високи температури и терен, който е "недоброжелателен" за редовите автомобили.
Схемата показва възловите промени, направени по джипа, за да добие допълнителна издръжливост за дните на "Дакар 2013".
1. Двигател, преместен с половин метър назад
2. Х-образно подсилване на купето в двете страни
3. Променено положение на съединителя и маховика
4. Противопожарна система за сигурност на екипажа
 5. Преработеното табло за пилота и навигационни уреди за щурмана
6. Ролкейдж на автомобила и резервоар от 550 л гориво.

Техническата помощ - "Мерцедес 2629"

Точно както и автомобилът на екипажа Ценков/Маринов, така и този камион е претърпял сериозни промени, за да издържи кошмарните километри в Южна Америка. Той е увеличил теглото си приблизително с около 20 тона резервни части, принадлежности, инструменти, консумативи, от които ще се ползват двамата състезатели през двете седмици на легендарното маратонско състезание.
Асистиращата машина от около месец е на борда на специален ферибот, който трябва да акостира в пристанището на Лича два дни преди старта на "Дакар 2013". Ето как е разпределен товара и какво се намира на борда на камиона:
1. Резервоар с 200 л вода.
2. Три предни стъкла, преден и заден капак, предни и задни брони.
3. Десет гуми с джанти за състезателния автомобил. Камионът разчита само на две "резерви".
4. На левия борд - място за компресора, генератора и инструментите на механиците. На десния борд - инвертор, допълнителен акумулатор, който не е свързан с работата на генератора.
5. Вход към вътрешната страна на работилницата.
6. Два подвижни борда с покриви за работа около стелажите. Откъм левия борд са: 48 л масла за двигателя, 6 маслени филтъра, 30 л масло за дифиренциалите и скоростната кутия, 10 прожектора от типа LED, както и цялото осветление за биваците е от същия тип. Допълнителна скоростна кутия, един резервен генератор. Целият товар е балансиран на двата борда на каросерията.
7. Други 11 гуми с джанти за състезателния автомобил.
8. Стелажи с резервни части, 14 филтъра, резервни динама, по два комплекта резервни фарове и стопове и бушони.
9. Хладилник и резервния двигател на състезателния автомобил - "LS6 Търнкей".
10. На десния борд - резервоар за 600 л. гориво, на левия - резервоар за 250 л.
11. Място за резервния заден мост, допълнен с резервните части за скоростната кутия.
12. Напречен сандък за маси, пейки и други необходими неща за оборудването на бивака.