Димитър Митовски: Искам да продължа “Под прикритие” с още няколко сезона
- Но бих го направил по съвсем различен начин, без да повтарям това, което вече е направено и видяно, казва продуцентът
- От добър сценарий може да излезе добър филм, но от лош сценарий - никога
За последните 24 години у нас са били излъчени над 70 сериала с претенцията да впечатлят зрителя и да го приковат към малкия екран. Някои от тях и днес извикват асоциации и се помнят от публиката си, дори като върнем стрелката до 1999 г. към игралния “Дунав мост” или ситкома “Тя и той”. Но много други заглавия от последните 13 години, през които всъщност производството на тв продукции е най-трескаво, са потънали в забрава.
Може да се каже, че през 2008 г. не така сполучливият “Забранена любов” опипва почвата, за да сложи през 2010 г. “Стъклен дом” началото на новата вълна тв поредици, с които се заяви претенция за преследване на нови висоти. Още на следващата година в ефира на БНТ се излъчва първият епизод на сериала, който стъпи на връх, недостижим и до днес от друга продукция. Разбира се, става въпрос за тв феномена “Под прикритие” - най-високо оценения сериал от родната публика, лансиран успешно зад граница и достигнал до над 180 територии на три континента. По този повод разговаряме с продуцента на криминалната поредица. А дали има точна рецепта за създаването на хитови сериали и какви са българските постижения и провали четете тук.
- Г-н Митовски, 12 години след премиерата си в ефир “Под прикритие” все още се дава за пример като най-успешния ни сериал, правен някога. Каква е тайната за успеха му?
- Надали и аз мога точно да кажа. Добра тема, вътре на 100% в жанра, реализъм и разбира се, добра драматургия, добре заснет. Талантливи хора събрани на едно място от добра история. Ако нещата се правят по максимално професионален начин, би трябвало да се получават.
- Каква според вас е формулата за един успешен сериал?
- Не знам дали изобщо има такава формула. Самият аз не мога да кажа, че има. Дори в световен мащаб има примери и за успехи, и за провали. Винаги е така в изкуството.
- Как бихте степенували по важност ключовите компоненти за създаването на една тв поредица - добрата история (сценария), бюджета, времето, режисьорската визия, актьорския каст?
- Вие го казахте почти в правилния ред. На първо място е добрата история. Тя е най-важна и е ключът към всичко. Оттам насетне идват начинът на снимане, начинът на разказване, актьорският каст. Не мога да подценя нито един от компонентите, които изброихте. В “Под прикритие” на първо място беше историята - разказана в точното време, на точното място.
Нормалният зрител не се интересува чак толкова колко добре е заснето нещо, защото в крайна сметка той следи историята.
Но и бюджетът съвсем не е без значение, тъй като киното е нещо, за което се харчат пари.
- Какъв трябва да е минималният бюджет за един порядъчен епизод на един добър сериал?
- Много зависи от историята. Има по-камерни истории, които могат да се направят с по-малко пари, и има истории, които са по-сложни за заснемане. “Под прикритие” е от вторите - много екшън и много локации. Действието се развива много бързо, като в един епизод от приблизително 60 минути има повече от 60 сцени. Това, сама разбирате, е доста скъпо за реализация.
В света има сериали, които се правят с над милион на серия. България е малък пазар и това не може да се случи. Общо взето БНТ е телевизията, която разполага с най-големите възможности за финансиране на българско кино и неслучайно “Под прикритие” се появи в програмата на националната телевизия. Още повече че БНТ дава и свобода на творците да се изявяват.
- Може ли с малко да се направи много?
- Разбира се, че може. Има такива примери. Но общо взето за кино са нужни пари.
- Какви са основните грешки, които се допускат в производството на тв поредици?
- На първо място това е драматургията, разбира се. Казано е, че от добър сценарий може да излезе добър филм, но от лош сценарий никога не може да излезе добър филм. Разбира се, начинът на реализация и талантът на авторите също са важни, както казах.
- Възможно ли е лош подбор на актьори да провали даден проект? Или добрият резултат най-малко зависи от лицата пред камерата?
- За да бъде избран един актьор за дадена роля, трябва да е на мястото си, което важи за целия каст. Ако някой не пасва - това е продуцентска или режисьорска грешка.
- Можете ли да посочите примери за наистина добре направени сериали - и по-нови, и по-стари?
- Много трудно е така да се дават оценки. Има и други добри примери освен “Под прикритие”, но в крайна сметка, като че ли той остава феномен в българското кино и телевизия.
- А смущавали ли са ви откровени провали, които сте гледали в ефир?
- Има много такива примери. Но не е колегиално да говоря.
- Какво обича да гледа българският зрител?
- Не знам точно. В България националните телевизии са три и няма голям избор. По отношение на чужди сериали, мога да ви кажа аз какво харесвам. Най-успешните се знаят и се броят на пръсти. Дори в Америка и Западна Европа няма чак толкова много добри примери. Има едно добро средно ниво и оттам нататък има хитови сериали като Breaking Bad, The Sopranos, Game of Thrones. Нещо, което е направено като “Под прикритие” - ZeroZeroZero. Също “Гомор” (най-успешният италиански сериал след “Октопод”). Ако си спомняте, Александър Сано участваше в един епизод, а когато си е говорил с екипа, установил, че те познават отлично “Под прикритие” и доста се възхищават на нашето постижение, а именно, че ние снимаме с по-малко пари и много по-бързо от тях. Тъй като бюджетните ограничения те ограничават и във времето.
- От какво се стремяхте да спестявате?
- От нищо. Изхарчих абсолютно всяка една стотинка за това на екрана да има много повече production value (продуцентска стойност).
- Какво стана със замисляното от вас продължение “Дед енд”? Има ли шанс да го видим скоро?
- Все още мисля, че не му е дошло времето. Тъй като по-скоро бих искал да пробвам да продължа “Под прикритие” с още няколко сезона и чак след това да направя “Дед енд”. Бих обещал, но не всичко зависи от мен. Би трябвало да стане сега, в следващите няколко години, тъй като енергията от “Под прикритие” все още владее публиката. Но бих го направил по съвсем различен начин, без да се стремя да повтарям това, което вече е направено и видяно. Разбира се, че бих разчитал на някои от емблематичните лица, защото иначе не би било “Под прикритие”, а би било нещо друго.
- Надявате ли се, че ще има положителен ефект от промените, според които сериалите вече могат да получават държавна помощ?
- Разбира се, че се надявам. Не че са кой знае колко пари, но все пак е нещо. На този малък пазар, на който ние работим, това си е един допълнителен стимул за всички нас.
Най-четени
-
Секретно Инсценирали са разстрела на Романови. Преоблекли фалшивите, за да не ги разпознаят
Има доказателства, че членовете на царското семейство са живели дълги години след 17 юли 1918 г. Сталин ходил да се среща с императора в град Серпухов Разстрел на руското императорско семейство
-
Галерия Дори преди КГБ ДС използва микрокамера за следене. Въпреки това агент "Муха" се измъква от капана
Мухата разбира, че това са паяци, които искат да я подмамят да влезе в мрежата. Изписва на лицето си вежливост и отзивчивост, заявява, че всичко, което интересува дипломатите, ще им бъде съобщено
-
Заслужено ли победи д-р Неделя Щонова в “Денсинг старс”
Пръв темата повдигна певецът Богдан Томов във фейсбук профила си Интересно ми е има ли между моите приятели някои, които смятат, че Неделя Щонова справедливо е победила Натали и особено блестящата
-
Галерия Венелин Венков сравни напускането на "Ку-ку бенд" с живот след затвор
Невена Цонева и Венелин Венков, които бяха част от "Ку-ку бенд", разказаха за своето напускане на групата и причините за това решение. "Тези, които са гледали „Изкуплението Шоушенк" – там накрая
-
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц. Така че не става дума за Евровизия, а за една визия за Европа, в която либералната мисъл деградира до търсене на подходящи