Китайски учени откриха нов вирус

Бацилът, изолиран в Марианската падина, не убива жертвите си, а ги ползва като гостоприемници, за да се размножава

Китайски учени попаднаха на рядък вирус в една от най-непознатите части на планетата.

Името му е vB_HmeY_H4907 и е открит на дълбочина 8839 метра в Марианската падина, която в най-ниската си точка на дъното на Тихия океан се спуска на около 11 000 метра.

Непознатият организъм представлява бактериофаг - вид форма на живот, която заразява бактерии, преди да превземе клетъчните им механизми, за да генерира повече свои копия.

Изследователите са публикували своите открития на 20 септември в списание Microbiology Spectrum.

“Доколкото ни е известно, това е най-дълбоко изолираният фаг в световния океан”, казва в изявление водещият автор на изследването Мин Уанг, морски вирусолог в Океанския университет на Китай в Циндао.

Новооткритият вирус заразява бактерии от вида Halomonas. Интересното е, че го прави лизогенно - това означава, че той вмъква генетичния си материал в бактериалния геном и се репликира, без да убива жертвата си.

Когато клетката започне да се дели, тя предава гените на бактериофага на следващите поколения и по този начин и двата организма осигуряват просъществуването на вида си.

Тъй като условията, в които фагът е еволюирал са прекалено сурови и поради липсата на разнообразие от гостоприемници той не може да си позволи да убие бактериите, които напада.

Знае се, че едноклетъчните Halomonas може да бъдат открити в целия океан, включително на морското дъно под ледниците на Антарктида и в седиментите около дълбоководните хидротермални извори и подводните вулкани.

След като провеждат генетичен анализ на vB_HmeY_H4907, изследователите откриват, че неговият ареал вероятно е също толкова широк, колкото и този на неговите жертви.

Малко се знае за организмите, които обитават най-дълбоките райони на океана, наречени зони на Хадал. Новооткритият бактериофаг е едва третият, за който е известно, че заразява живеещата там микрофлора.

Бактериите и вирусите, които живеят на тези дълбочини, са толкова чужди за хората, че човешката имунна система не може да ги регистрира. Фактически те са невидими за естествената защита на нашето тяло.

Океанолозите твърдят, че следващата им стъпка ще бъде да открият още мистериозни дълбоководни микроорганизми и да се задълбочат в малко познатите начини, по които те взаимодействат с гостоприемниците си.

Те смятат, че откритието на този нов бактериофаг задълбочава разбирането за това как вирусите в тази част на океана се държат в сурова среда, включително чрез съвместна еволюция с бактериални гостоприемници.