Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Промените в наредбата имат за цел да спрат практиката цапащи коли да минават безпроблемно на технически преглед.
Промените в наредбата имат за цел да спрат практиката цапащи коли да минават безпроблемно на технически преглед.
  • Возилата на възраст до 3 години ще се смятат за екологични, няма да мерят колко газове изхвърлят
  • В сервиза ще се ходи само с малкия талон

Стикерът ще се поставя в долния ляв ъгъл на стъклото, а не по средата, какво е в момента.

Сервизите, които извършват техническите прегледи на автомобилите, трябва да предават данните онлайн към Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.

Изискването важи за показателите от газанализатори, димомери и стендове за измерване на спирачните сили на колите, камионите и автобусите. Това предвиждат промени в наредбата за техническите прегледи, която е публикувана за обществено обсъждане.

Тази мярка е подобна на свързването на касовите апарати със системата на НАП. А причините да се предприеме е лошото качество на атмосферния въздух и превишаването   на допустимите норми на емисиите от прахови частици в големите градове. Като основна причина за състоянието на въздуха е посочено въздействието на моторните превозни средства от емисиите отработили газове.

С въвеждането на онлайн връзката

ще се пресекат възможностите за манипулации на данните за автомобилите

и в движение да се оставят цапащи коли, които не отговарят на изискванията.

За да стане това автоматично предаване на резултатите от прегледа в пункта, средствата за измерване ще слагат софтуер, а “Автомобилна администрация” ще ги провери. Даден е 6-месечен гратисен период след обнародването на наредбата в “Държавен вестник”.

В мотивите към новите текстове се посочва, че от направен анализ на средствата за измерване в сервизите станало ясно, че над 2/3 от тях отговарят на изискванията за работа със софтуер. За да може преходът към новите условия да е гладък, се дава срок от 9 месеца, в който технически прегледи ще могат да се правят без изградена онлайн връзка с “Автомобилна администрация”. След това пунктът няма да може да работи без нея.

За да се намали административната тежест, се предвижда да отпаднат отпечатването на хартия на резултатите от измерванията при преглед и тяхното съхранение. Освен това се предлага въвеждане на 36 месеца срок за пазене на данните и на графичните изображения на превозното средство, на които да се вижда ясно регистрационен номер, VIN номер и изминатите километри. Тази промяна се прави заради големия брой прегледи, които се извършват всяка година, и размера на съхраняваните данни. В момента няма регламентиран срок и това можело да натовари сервизите с разходи за допълнителна памет на компютрите.

С наредбата се правят изменения и относно екологичните групи на автомобилите. През 2020 г. тя бяха въведени, за да може общините да определят т.нар. зони с ниски емисии - тоест места, в които няма да се допускат цапащи коли.

Определянето на групата за дадена кола зависи от два фактора. Първият е екологичната категория (EURO) или датата на първата им регистрация, ако няма екостандарт. Вторият е съдържанието на въглероден оксид в отработилите газове за бензиновите автомобили или стойността на коефициента на димност за дизеловите.  

С промените в наредбата се предвижда, когато екологичната група се определя според датата на първа регистрация, да се отчитат и резултатите от измерването на съдържанието на емисиите в отработилите газове.

Автомобилите, които са до 3-годишна възраст, ще попадат във възможно най-високата екологична група, без да се измерва съдържанието на емисиите. Колите без фабричен катализатор за газовете попадат в групата на най-цапащите независимо от датата на първата им регистрация. Екологичната група на леките и лекотоварните автомобили се отразява чрез перфорация на знака за преминат периодичен технически преглед. Отпада изискването за коли, регистрирани или минали преглед в друга държава, да имат отделен знак за екологична група.

Стикерът за технически преглед остава, но няма да се поставя горе в средата от вътрешната страна на предното стъкло,

а ще се лепи долу вляво. Причината - в съвременните превозни средства са разположени множество датчици и сензори, които се използват от различни електронни системи. Стикери в средата на стъклото в определени случаи можело да пречат на нормалната им работа.

Новите текстове в наредбата предвиждат и улеснения за шофьорите. В момента за минаването на преглед се изискват големия и малкия талон. Сега носенето на големия отпада, защото в другия се съдържа повечето информация за колата. Ако малкият талон е отнет от КАТ, автомобилите не могат да минат на преглед.

Това налага друга промяна, според която колата да влезе в пункта с големия талон, но трябва да се носи и копие от заповедта за налагане на принудителната мярка.

Колите с уредби за метан или природен газ трябва да предоставят и документ, издаден от производителя на резервоара, удостоверяващ срока на годност.  

Въвежда се изискване при първоначална проверка и на допълнително монтираните уредби да се следи срокът на експлоатация на резервоара. Посочва се, че той следва да има посочен такъв. Когато това не е направено, не трябва да са минали повече от 10 години от датата на производство на резервоара за пропан-бутан и 20 години, ако е за метан. По този начин ще се гарантира, че се монтират уредби, чийто срок на експлоатация не е изтекъл.

Въвежда се и изискване от евродирективата по време на периодичните прегледи да се извършва проверка на системата за спешни повиквания eCall. Според европейското законодателство всички коли, произведени от 2018 г. насам, трябва да имат такава система.

В проекта на наредбата се предлага заличаване на пояснителните текстове в скобите като бензинови и дизелови двигатели, защото те могат да работят и с друг вид горива.

Не пускат на пътя камиони и автобуси, ако не им работят ограничителите за скорост до 90 и 100 км/час

Заради многото катастрофи по пътищата в промени в наредбата се въвежда изискване камионите и автобусите да се спират от движение, ако устройствата им за ограничаване на скоростта не работят.

В мотивите към това предложение се посочва, че товарните автомобили с тегло над 3,5 тона и автобусите с над 15 места се оборудват с устройства, с които максималната им скорост на движение се ограничава съответно на 90 и 100 километра в час. Поради това тяхната изправност трябва да се проверява по време на периодичните прегледи за техническа изправност, предвиждат новите текстове.

Ако ограничителят не работи, това ще се смята за опасна техническа неизправност и съответният камион или автобус няма да се допуска за движение по пътищата. (24часа)