Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Христо Иванов
Христо Иванов

АВТОР: Лиляна Клисурова

Докато този кабинет решава проблема с беззаконието и корупцията, той ще може да оправдава своето съществуване при всички тежки компромиси, на които стъпва, казва съпредседателят на "Демократична България"

Още акценти от интервюто: 

  • Имаме основание за всички съмнения и натрупани травми, но идеята, че заради тях няма дори да опитаме, е пораженческа
  • От резултатите ще зависи животът на кабинета
  • Дадено разпределение на комисиите с ДПС не ги прави част от управленското мнозинство
  • НС създава комисии за всяко искане за имунитет, сега ще трябва по-внимателно да оценим всички аспекти на тези искания, защото прокуратурата се активизира като реакция на намерението да я реформираме
  • Имаше блокаж между ПП и ГЕРБ за министър на правосъдието. Атанас Славов се оказа възможният компромис и гаранция, че реформата ще е сериозна. Ако нещата не вървят в правилната посока, ще си подаде оставката

- Г-н Иванов, какво е да седиш на една маса с Борисов (това вече веднъж сте го правили), но и с Карадайъ, Пеевски от ДПС, срещу които 10 г. се борите?

- Това беше публична среща в парламента на ниво групи, между народни представители, избрани от хората. За мен никога не е било проблем дали седя на една маса с един или друг, а това за какво съм седнал. Лидер, който има кауза и твърди, че не може да говори за нея с някого, поставя сам под съмнение собствената си увереност в това, което иска да направи.

Разговаряхме с ръководството на ДПС за много важна кауза - съдебната, конституционната реформа. За да гарантираме, че това правителство съществува паралелно с конституционно мнозинство.

Конституционното и управленското мнозинство няма да са едно и също. Но е важно да знаем, че това правителство ще даде време на НС да направи конституционните промени. Това е основната причина за нашата подкрепа за този кабинет. Имаме основание за всички съмнения и горчиви натрупани травми, и за това става дума. Но идеята, че заради тях няма дори да опитаме, е дълбоко пораженческа. Съдете ни по резултатите. И ние сами ще се съдим така.

- Разделихте управленското от конституционното мнозинство, но не става ли ДПС част от първото, след като трите групи ще се ротират начело на правната и конституционната комисия?

- Не. Дадено разпределение на комисиите не е необходима част от управленското мнозинство - то е това, което е гласувало и се е ангажирало да подкрепя управленските мерки на кабинета.

Едно е управленското мнозинство, а друго са тематичните, каквото би било и това за промяна в конституцията. За нас има политическа връзка между двете - за времето, което този кабинет ще даде на НС, има възможност да се направи амбициозна съдебна реформа. Съгласихме се да излъчим доц. Атанас Славов за министър на правосъдието, защото ще е гарант за това. Реформата в правосъдието е главният ангажимент, заради който съществува ДБ.

- И все пак - как ще обясните на избирателите си, че това не е коалиция с ГЕРБ, с които ще сте заедно в кабинета, нито с ДПС, които ще ви подкрепят в парламента?

- България има нужда от правителство. Шести избори очевидно по никакъв начин няма да подобрят шанса за по-приемливо правителство. Това е възможното правителство и, да - то стъпва на тежки компромиси. Те са реалност и няма смисъл да ги отричаме. Това управление ще е толкова добро, колкото допринесе за изпълнение на основната си задача - рестарта на парламентарния модел, на правосъдието, на контролните институции, на тези, които трябва да се борят с корупцията, на службите. Защото без това не можем да решим политическата криза.

България е в най-тежката политическа криза от 1989 г. насам на фона на най-тежката геополитическа обстановка от много време. Заради дългите години корупция се стигна до точка, в която е невъзможно да се генерира доверие - между гражданите и техните представители, между гражданите и институциите, между самите партии.

Това правеше невъзможно формирането на правителство, защото при всяка комбинация се оказваше, че има риск да се сумират причините за недоверие, а не крехките и под много условия дадени ресурси на доверие на всяка от страните в нея.

Ние трябва да покажем, че сме способни в кратък срок да създадем различни условия за упражняване на властта, като гарантираме върховенството на правото като фундаментален принцип на функциониране на републиката. Но това трябва да се случи не като част от поредната война между кланове в правосъдието, между един главен прокурор и някакви бивши негови политически приятели, а като част от въвеждането на европейски стандарт в правосъдието. Само тогава България ще тръгне истински напред.

- Седмици наред отказвахте да излъчвате министри, държейки само на експерти. Какво се случи, че Атанас Славов влиза в кабинета?

- В последния момент той се оказа възможният компромис, след като стигнахме до блокаж на възможната фигура на министър на правосъдието между ПП и ГЕРБ. Когато става дума за реформа в правосъдието, ние от ДБ имаме определен капитал. И бяхме помолени и от двете страни да инвестираме този капитал в лицето на доц. Славов.

Той има капацитета, политическия и експертния ресурс да гарантира, че реформата ще е сериозна. Приемам това като гаранция за сериозност на намеренията. Това означава, че ако нещата не вървят в правилната посока, Славов ще си подаде оставката. И това ще бъде много ясен сигнал.

- Колко живот давате на този кабинет?

- Намираме се в толкова сложна ситуация, че опитът да се правят времеви проекции е несериозен. Доколкото този кабинет решава проблема с беззаконието и корупцията, той ще може да оправдава своето съществуване при всички компромиси, на които стъпва. Ако не може да го решава, неговото съществуване ще загуби дори това крехко основание да опитаме.

Ако той си свърши работата, ще видим тогава в каква политическа ситуация ще се окажем. В самото съществуване на кабинета е заложен цикъл от 9 месеца, след което той подава оставка. 9-те месеца ще бъдат срокът, в който ще се види дали тази политическа конструкция може да произведе реформа в правосъдието, убедителен начин на попълване на регулаторите и тяхното рестартиране, ревизия на модела, по който се управляват службите за сигурност, промяна в Изборния кодекс, така че да има най-накрая достатъчно широко съгласие за това как в България се правят и отчитат избори.

- И може след 9 месеца да се извъртите и да не подкрепите Мария Габриел за премиер, както говореха Петков и Василев в онзи запис?

- Реалността е, че всичко зависи от резултатите.

- Как ще се взимат решенията в този ваш съюз с ГЕРБ - ще има съвет на лидерите, или Денков и Габриел ще решават?

- Това е инфраструктура, която тепърва ще се изгражда. Иначе основната носеща конструкция ще са акад. Денков и Мария Габриел. Около тях ще се формират решения. Те показаха способността да прокарват, изработват и отстояват решения като самостоятелни политически фигури, лидери, а не нечия функция. Ако някой може да иска доверие от обществото, това са преди всичко те - за да може да функционира това правителство. Стига останалите, които сме в парламента, разумно да използваме това време, за да свършим работата.

- Не се ли опасявате, че можете да се превърнете в заложници на ГЕРБ? Вече веднъж сте били в коалиция с тях, имате опит. А в петък видяхме, че могат да влизат във всякакви коалиции, включително с “Възраждане”, за да прокарат желаните текстове - както се случи с тези за изваждането на следствието от съдебната власт, което ще давате на КС.

- Не сме наивни, включително на базата на опита си. Разграничителните линии между нас не са изчезнали. Но смятаме, че трябва да пробваме да произведем нещо различно.

Всички сме заложници на тази възможност. Ако не го разбираме и тръгнем да правим нещо друго, ще платим много тежка политическа цена. И не е важна политическата цена, която ще плати един или друг лидер или формация, България ще плати много тежка цена - да се върне обратно към хаоса и към разрухата на държавното си управление. Така че кой на кого ще бъде заложник, е игра на думи, която ще слушаме до премала в следващите месеци. Това, което ме интересува, е дали ще можем да произведем резултат, или не.

Правителството е механизъм за даване на време на парламента да работи, но в него е инкорпориран и стопмеханизъм, ако нещата не вървят в правилната посока. Затова фокусът следва да бъде върху това да опитаме да произведем тези резултати. Тази конструкция по принуда от обстоятелствата, извън нормалната политическа логика, е базирана на компромиси. Въпросът е да ги оправдаем.

- Президентът каза, че гледа дори с отвращение на съюза ви с ГЕРБ, обяви втория мандат за дискредитиран и поиска да не бъде реализиран. Възможно ли е сега да се задвижи процедура по импийчмънт на Радев?

- Много е важно да се фокусираме върху всички онези институционални промени, които да осигурят стабилност на политическия модел в България в следващия период, който ще бъде много труден поради геополитически фактори. Това е най-сложното време за нашето поколение. И България трябва спешно да си консолидира институциите и те да започнат да произвеждат стабилност и доверие. Това е моят фокус.

Ще ревизираме работата на служебното правителство, изпълнението на решението на НС - нека да видим до какви заключения ще се стигне и тогава да говорим.

- На този етап за импийчмънт няма да се говори, така ли?

- Тази тема следва да е последица от определени констатации.

- А когато отворите конституцията за съдебната реформа, ще преразгледате ли и института на служебното правителство?

- Има такива гласове. В оформящото се конституционно мнозинство ще продължим разговора по тази тема. В момента сме стигнали отметката от 160 гласа, което позволява по-бавната конституционна процедура. По-бързата изисква 180 гласа и ще продължим да търсим и да разширяваме полето за консенсус за промени в конституцията, ще продължим разговорите и с други политически сили като БСП например. Всяка от парламентарните сили на един или друг етап е заявявала, че трябва да има преразглеждане на модела на българското правосъдие. Така че да видим в рамките на конституционния дебат каква подкрепа и за какво ще се събере.

- Очаква се прокуратурата да поиска още депутатски имунитети. Как ще подходите - ще има ли комисия за имунитета на Борисов, както се говореше в онзи запис, че е вашето предложение?

- НС създава комисии за всяко искане за имунитет, това е нормална процедура. Сега ще трябва много по-внимателно да оценим всички аспекти на тези искания. Ситуацията налага да си припомним, че депутатският имунитет съществува не в полза на един или друг политик, а за да гарантира на гражданите, че народните представители ще могат свободно да взимат решения.

Ние виждаме много ясно и изрично формулирано от Гешев, че тази активизация на прокуратурата се прави като реакция на факта, че НС има намерение да я реформира и да ограничи неговите правомощия. Той упражнява в личен интерес правомощията си, за да брани своята безконтролност. Това е абсолютно нелегитимно и нямаме причина да се надяваме, че от това ще произлезе ефективно правосъдие. От тази гледна точка процесът по оценка на исканията в комисиите и в пленарната зала трябва да включва и тези аспекти на ситуацията.

Искам много ясно да подчертая - ние ще продължим да настояваме всички тези казуси да бъдат изяснени, както сме настоявали, докато Иван Гешев се правеше, че не ги забелязва в полза на тези, които сега нарече свои бивши приятели. Стана пределно ясно, че докато те са добри приятели, ги е предпазвал. Бил фактор делата да се държат на трупчета като гаранция за това приятелство. Сега, когато приятелството свърши, Гешев вади компроматите - мафиотска логика на поведение, която няма нищо общо с правосъдието. Всеки един от казусите ще бъде внимателно оценен и ще настояваме да бъде изискван максимален обем информация.

- Наистина ли се каните да пробвате премахване изцяло на функцията на главния прокурор?

- Това зависи от предстоящия дебат. Целта е този пост да престане да бъде център на безконтролна власт.

- Ще бъдат ли съгласувани шефовете на служби с посолства и ще има ли чистка в администрацията?

- Ще има много внимателен подход към администрацията в комбинация с въвеждането на електронното управление. Трябва да гарантираме обективна оценка на ефективността на всички нива и оптимизация, но и стабилност на публичната администрация и нейната професионална независимост, както е предвидено по закон. Така че няма да се допускат чистки.

Колкото до службите - България е страна, която десетилетия беше лишена от своя суверенитет, окупирана и вкарана насила в съветската сфера на влияние. За съжаление, в годините на прехода възстановяването на всички елементи на суверенитета - не просто на декоративните и външните проявления, а на реалната способност на българските институции в сферата на сигурност да се еманципират от продължаващото руско влияние, не беше завършено.

Това е много важна задача за това управление и тя трябва да се реализира във взаимодействие с онези съюзи, към които ние сме избрали да принадлежим. Защото това са съюзите, в рамките на които България е избрала да реализира и да усилва своя суверенитет. НАТО и ЕС са платформи, в които България може да работи със своите партньори, да гарантира много по-висока степен на ефективност на защита на суверенитета и интереса си. От тази гледна точка обмен на информация и на практики ще има. Но е въпрос на политическа зрялост, за което ние ще настояваме, крайните решения по кадрови въпроси да се взимат от отговорните за това политически лица, на база на информацията, която ще се събере от всички необходими източници. Затова предлагаме крайното решение да се взема от Народното събрание, защото това е висшият орган в една демократична страна, който да упражнява българския суверенитет и да носи отговорност.

- "Възраждане" заплаши, че когато се гласува правителството, ще има бунт и народът ще влезе в парламента. Очаквате ли нещо подобно в деня на вота?

- Съставянето на правителство в последните парламенти очевидно е голям проблем за определени политически и геополитически фактори. Което обяснява тази огромна съпротива и фактът, че се прилагат всякакви методи, и не само в този парламент, включително от арсенала на тайните служби, за да няма правителство в България и да продължи кризата. И в този смисъл е абсолютно логично да очакваме това да продължи и по време на гласуването, и след като бъде избрано това правителство. Този огромен натиск България да бъде задържана в състояние на неуправляемост и в това да се свлича към позицията на някакво сиво петно и разграден двор ще продължи. И именно затова трябва да има правителство. Само че не какво да е, а такова, каквото наистина да е в състояние да оздравява институциите, така че те да оказват съпротива на подобни тенденции и да стабилизират България.

- От ГЕРБ внесоха промени, с които искат мандатът на Антикорупционната комисия да се увеличи и да е равен на този на главен прокурор. Ще ги подкрепите ли? И не остава ли назад темата за КПКОНПИ в желанието ви за конституционни промени?

- Не сме имали възможност да обсъдим с колегите това тяхно предложение. На първо четене ми се вижда излишно дълъг този мандат. Тези дълги мандати като цяло в България не показват особена ефективност. За съжаление, вместо да дават стабилност, те са елемент от натрупването на напрежение. Твърде дълго се отлага моментът, в който може да се преразгледа определено състояние на съответната институция. Така че по-скоро съм скептичен към подобна идея.

- А отваряйки конституцията, ще намалите ли мандата на главния прокурор?

- Това ще бъде елемент от обсъжданията.

- Отново ще отваряте Изборния кодекс - какво точно ще промените там?

- Всичко е въпрос на дискусия. И да видим около какво може да се формира някакво съгласие. След това и какво е възможно чисто логистично. Това, което по принцип е ясно, че последните изменения в Изборния кодекс не произведоха доверие. Добре е този път да произведем доверие и консенсус около някакъв вариант. Тук става дума и за начина на гласуване, и за начина на отчитане на гласовете, за списъците, за модела на изборната администрация - дали е дошло времето да говорим за професионализация. Защото е очевидно, че това кампанийно набиране на хора за всеки избор не може да гарантира административен капацитет. Има широк кръг от въпроси, които заслужават да бъдат обсъдени.

- ДПС отдавна настоява за въвеждането на т.нар. скениращи устройства при броенето на бюлетините, както е в САЩ - на този вариант ли ще се спрете?

- Това е идея, която е на масата. Това е стара идея, базирана на факта, че това е най-разпространения модел по света. И заслужава да бъде обсъдена като възможен вариант.

- Това част от пазарлъка ви с ДПС за подкрепа ли е?

- Добре е да си спомним, че и в предишното НС ние призовавахме да се създаде комисия, която внимателно да прегледа идеите по темата, включително тази.

- Колко дълго ще оцелее коалицията ви с ПП?

- Колкото е необходимо на избирателите. Коалициите се правят за избирателите, а не защото едни или други лидери изведнъж са се харесали. Няма гладка коалиция, безпроблемна или безоблачна. По-голямата част от политическия ми живот мина в различни коалиционни формати и не съм виждал безпроблемни такива. Дотолкова, доколкото коалиционните формати съществуват и не забравят, че съществуват в полза на избирателите, ние сме длъжни да ги поддържаме и ще правим това.

- Как този съюз ще ви се отрази на местните избори, където отново ще сте основни противници с ГЕРБ?

- Надявам се, че обществото ще оцени, че това е необходим компромис, за да има управление и да имаме шанс да рестартираме парламентарната демокрация в България. Но това не означава, че са заличени различията, нито точките на противопоставяне. От друга страна, трябва да разбираме, че местните избори няма да бъдат спечелени просто с черно-бяла конфронтация. Те ще бъдат състезание за това кой може да предложи на гражданите визия за по-добро управление, което означава и скъсване с досегашния модел. Но не е достатъчно неговото отрицание и всички видяхме това. Да кажеш само: Ние сме против, не се оказа достатъчно, за да мобилизира достатъчно обществена подкрепа, за да може да бъде излъчено управление. Необходимо е да се научи езика на решенията, а не просто на констатацията на проблемите. И в този смисъл местните избори ще бъдат много важен тест за това.

- Имате ли вече решение за София? Васил Терзиев ли ще е кандидатът ви?

- В София тази тема ще бъде поставена по най-взискателен начин, за което се готвим. И се надявам в близките 10-15 дни да можем да бъдем малко по-конкретни. На този етап нека да оставим нещата да вървят по план.

ВИЗИТКА

  • Роден на 13 септември 1974 г. в София
  • Завършва право в СУ “Св. Кл. Охридски”. Специализира право и национална сигурност по програмата “Фулбрайт” във Вашингтонския юридически колеж
  • От 2006 до 2014 г. е програмен директор на “Български институт за правни инициативи”
  • Вицепремиер и правосъден министър в служебния кабинет на Георги Близнашки през 2014 г.
  • Министър на правосъдието във второто правителство на Бойко Борисов - от 7 ноември 2014 г. до 18 декември 2015 г., но подава оставка
  • От януари 2017 г. е лидер на “Да, България!”
  • Депутат пети мандат - от 45-ото НС насам