Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

АВТОР: Юри Велев

Пренареждането на върха роди голяма  турболенция. Тя рязко ще намалее след гласуването на кабинета

Още акценти от интервюто:

- За местните избори президентът може да  взаимодейства с фигури по места, останали партийно безпризорни

- Два големи теста пред кабинета “Денков - Габриел”, коалицията ще е амбицирана за бързи резултати

- С новия кабинет приключва политическата 2020 г., ГЕРБ затваря пропаст  

- В понеделник кандидат-премиерът Николай Денков трябва да върне изпълнен мандата, известни са министрите. Ще има ли правителство, г-н Ганев?

- На фона на динамиката от последния месец е трудно да се направи прогноза, защото всяка прогноза има давност между 20 и 30 минути. Но все пак, ако няма някакви форсмажорни обстоятелства, които да преобърнат напълно картината, в понеделник ще бъде върнат изпълнен мандат и вероятно във вторник или сряда той ще бъде гласуван в Народното събрание.

- Възможни ли са изненади при гласуването на кабинета в парламентарните групи на ПП-ДБ и ГЕРБ?

- Струва ми се много вероятно, че и в двете парламентарни групи няма всички да гласуват за правителството. Вероятно ще има нюанси, но всъщност и двете формации биха искали да оставят нюанси. Вероятно по-праволинеен в отношението си към ПП депутат от ГЕРБ като Делян Добрев например може да гласува “въздържал се” или “против”. Може би такива случаи ще има и в ПП-ДБ. Такъв тип гласуване в ГЕРБ може да бъде съгласувано с Борисов, защото за него и за ГЕРБ е важно да остави някаква линия за несъгласие, тъй като в партията има гласове, които са против тази коалиция, и те трябва да видят някакъв социален отдушник - че там има някой, който изразява техните гласове. Дали контролирано, или не, същото вероятно го има и в ПП-ДБ. Но ми се струва, че няма да има сериозно разцепление в нито едната от двете групи. Тези нюанси обаче са важни и за двете формации, защото и ГЕРБ, и ПП и ДБ плащат висока политическа цена и ще имат проблеми със структурите и електората. 

- Но те явно могат да я преглътнат в името на общо управление?

- Те впрочем получиха един подарък в последната седмица - легитимационен механизъм за коалицията. Нейният основен проблем беше, че тя няма на какво да стъпи. Това са партии, които се мразеха, критикуваха се, арестуваха се, избирателите им не искаха общо управление. Въпреки че имат общ управленски дневен ред.

Подаръкът дойде от президента Румен Радев. В политиката силно мобилизиращ фактор винаги е врагът. Но ГЕРБ и ПП-ДБ нямаха кого да посочат като общ противник. С конфронтацията на Радев при връчването на втория мандат те привидяха опонента, посочиха го и той беше припознат от една част. Това ясно се видя миналата седмица при протестите - ПП-ДБ (защото ГЕРБ стои по-настрани) през разказването на новия враг да опитват да обяснят коалицията с ГЕРБ като правилна.

Сега Радев легитимира коалицията на ПП с ГЕРБ.

- След като Румен Радев явно няма да дочака връщане на мандата с празна папка, какви може да са следващите му ходове?

- Поведението на Радев не буди абсолютно никаква изненада. Някои хора бяха забравили стила му или понеже не беше техен опонент, не го осмисляха. Припомнете си обаче колко остър бе той на моменти през първите 4 години от първия си мандат спрямо управлението на ГЕРБ и Борисов. Радев изглеждаше много повече от БСП като политическата алтернатива. И сега вероятно прекрасно си дава сметка, че отново може да изглежда като легитимната алтернатива. В парламента единствената такава ще бъде “Възраждане”, тя ще бъде най-гласовитата, но това е партия, която поставя под съмнение базови политически консенсуси и това няма да я доведе до гигантски политически ръст най-малко защото проевропейските хора в страната са над 60 процента. Заради крайността на Костадинов той има определен таван.

А Радев иска да се позиционира в ролята на политическа алтернатива, без да оспорва базовите политически консенсуси – ЕС и НАТО. Той иска да влезе в това поле, което остава вакантно, след като се направи коалицията за правителството.

- Възможно ли е той да играе с определени личности на кметските избори?

- Не смятам, че Радев ще прави партия. След като се опари с “Продължаваме промяната”, единственият вариант е той лично да застане начело на партия, а това няма да се случи – той ще изкара президентския си мандат и едва ли ще даде на някой друг да движи партиен проект.

Радев обаче може да взаимодейства на местните избори с определени фигури на места, които са останали партийно безпризорни. Били са примерно от БСП преди години и др. Радев може да обиколи определени общини 1-2 месеца преди изборите, да се ръкува с кметове, да ги легитимира като свои. Не съм сигурен, че това ще даде кой знае какъв резултат, но е възможно да се получи така, че някои кметове да се броят, грубо казано, от отбора на Радев, надявайки се на политическа перспектива след неговия президентски мандат например. При тази коалиция зад кабинета какво ни чака за местните избори? ПП-ДБ ще са понесли тежка щета предвид партньорството с ГЕРБ и записа, който бе изнесен. ГЕРБ остават единствената формация, която ще се движи по-стабилно на терена на местните избори, щетата няма да е толкова сериозна, че да ги омаломощи силно. Така или иначе отваря се вакуум, на терена ще има огромна ниша за местни формации от типа на “Съюз за...”, местни елити, инициативни комитети.

 - Възможно ли е Радев да привлече на своя страна и кметове на ГЕРБ?

- Струва ми се хазартен ход да се лишиш от ясната подкрепа на най-голямата партия без зад другото да стоят структури и твърд електорат. Нещо повече – кметовете си гледат интереса и за след изборите. Задава се редовен кабинет, в който Радев няма да е субектът на властта. А за градоначалниците въпрос номер 1 е добрите отношения с централната власт.

- В изненадващата прегръдка на ПП-ДБ и ГЕРБ какви са целите на двете формации?

- ГЕРБ си решава казус в средно- и дългосрочна перспектива. Затваря една огромна пропаст, която бе отворена преди 3 години. С гласуването на кабинета може да се каже, че 2020 г. политически приключи. ГЕРБ напълно излиза от политическата изолация, което бе най-големият им проблем, и е напълно легитимен партньор както вътре в страната, така и навън. И второ, с коалицията с ПП-ДБ ГЕРБ поваля най-големия си политически опонент – “Продължаваме промяната”, защото щетата при тях ще е по-голяма, отколкото при ГЕРБ. Партията на Борисов ще се опита да минимизира щетите за себе си, като не участва пряко в кабинета със свои политически лица, за да е възможно, ако този кабинет тръгне да се проваля след няколко месеца например, да могат да кажат: ние само подкрепяхме един експертен кабинет. Нещо повече, за местните избори ГЕРБ остава без сериозна конкуренция.

ПП-ДБ от своя страна разбраха, че имат два варианта. Първият - да продължат с позицията “срещу” коалиция с ГЕРБ и да отидат на нови избори, където тенденцията за тях е ясна – надолу. И те щяха да бъдат припознати като виновника за това, че отиваме отново на избори. Щяха да задържат твърдите си избиратели, но да загубят част от периферията си. И те предпочетоха сега, когато разликата им с ГЕРБ не е толкова голяма, да консумират колкото могат властта си.

- ДПС излезе с позиция, че няма да пречи на правителство ПП- ДБ, защо?

- Играта на ДПС е сходна с тази на ГЕРБ от последните 3 години. ДПС бе пакетирана с ГЕРБ като партията на статуквото, като нежелан партньор. И подкрепата за конституционна реформа, свързана със съдебната система, е опит за излизане от тази изолация.

- Как ви изглежда профилът на проектокабинета, съдейки по вече обявените кандидатури за министри?

- Метафорично казано, неправителственият сектор влиза в правителствения. Това е типичен кабинет с експертен профил с едно изключение – Асен Василев. Всъщност това бе единствената възможност за съставяне на кабинет – с министри експерти, но все пак близки до определени политически семейства – и това на ГЕРБ, и това на либералната градска общност. В списъка има бивши депутати от ПП, но с експертен профил, не ярки политически лица. Има хора, които са били зам.-министри в кабинети на Борисов. Други са били назначени от Росен Плевнелиев в неговите служебни правителства. Една от фигурите бе предложена в проектокабинета на Габровски.

- Ще издържи ли такова правителство 18 месеца с ротация на премиерите, както е планирано?

- Такава прогноза е невъзможна. Защото в тези 18 месеца има два огромни теста. Първият в края на октомври и началото на ноември – двата тура на местните избори. Вторият – на 9 юни 2024 г., когато ще са изборите за Европейски парламент. При едни много тежки резултати на тези избори правителството ще бъде поставено под много тежък натиск и ще му бъде много трудно да удържи. Зад него има комфортно мнозинство от над 130 мандата и то ще бъде много амбицирано да постига бързи резултати – защото и двете партии си дават сметка, че са платили висока политическа цена за тази коалиция. Едно бързо решение за Шенген и еврозоната в рамките на следващите 7-8 месеца ще има даде тласък и глътка въздух. Обратното – отлагане за Шенген и еврозоната и лоши резултати на местните избори, ще бъде много тежък сценарий за кабинета.

- Защо е това пренапрягане на ситуацията с размяна на удари между ключови фигури напоследък?

- Причината е пренареждането. През последните 3 години в България разделението бе ГЕРБ и ДПС – статуквото срещу либералната градска общност – ПП и ДБ. Това, което се случи след 2 април, показа процес на пренареждане. ГЕРБ вече са в съюз с ПП-ДБ. Това нямаше как да не създаде огромна турболенция. Според мен в момента, в който се гласува кабинетът, тази динамика рязко ще падне поне за летните месеци. За да се качи вероятно пак градусът на политическото напрежение преди местните избори.

----------

Димитър Ганев е политолог, роден е през 1986 г. във Варна. Магистър по политология в Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Доктор по политология.
Главен асистент в катедра “Политология” на СУ и преподавател там. Научните му интереси са свързани с проблематиката на българския преход
Съосновател на изследователския център “Тренд.