Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Георги Първанов
Георги Първанов

На ПП им трябва голям враг, за да консолидират разпиляната си формация. Президентът би играл подобна роля и по този мост ще търсят ГЕРБ, казва президентът (2002-2012 г.)

Автор: Лиляна Клисурова

Още акценти от интервюто:

  • Тезата им, че формирането на кабинета е битка за европейското бъдеще за България, е нелепа - ние с царя и БСП го постигнахме, не може с тебешир сега да теглят разделителна линия
  • И аз имах в джоба проект за служебен кабинет, но не бламирах разговорите за редовен, а съдействах за такъв
  • Записите зануляват “Промяната” като доверие в обществото
  • Позицията на президента не е безпрецедентна – никой не иска да си спомни, че 1997 г. поведението на Петър Стоянов към нас беше още по-агресивно. Тогава това беше добре в очите на всички онези, които днес говорят колко неприемливи са постановките, оценките и препоръките на Радев. Но той го изигра конституционно, като им връчи мандата

- Г-н Първанов, как изглежда отстрани войната на всички фронтове - между институциите, между партиите и президента, между политиците и прокуратурата?

- Тревожно. Не помня такъв период не само в годините на прехода, но и в цялата ни следосвобожденска история. Това е не просто политическа криза, а и конституционна. Криза на доверието във всяко отношение - към институциите, между партиите. Ситуацията е драматична.

- Президентът връчи втория мандат, но безпрецедентно показа, че не иска той да бъде реализиран и е дискредитиран.

- Слушах внимателно препоръките на президента. Позицията му бе прецизна. Президентът има право на политическо мнение и позиция, по този въпрос има и решение на КС.

Когато ГЕРБ и десницата тръгнаха да ми искат импийчмънт, мнозина казваха, че така ще покажат на президента къде му е мястото и какво може да говори. Не, не може да забранят на президента да изразява своята политическа позиция.

Но това не е безпрецедентна ситуация - никой не иска да си спомни, че 1997 г. поведението на президента Петър Стоянов към нас бе още по-агресивно. Тогава това бе добре в очите на всички онези, които днес говорят колко неприемливи са препоръките на Радев. Не се случва често, но въпросът е да играе тази роля конституционосъобразно. И към момента това прави - Радев го изигра конституционно, като им връчи мандата.

Опасявам се, че това подпали искрите на нова междуинституционална война. На тези, които ще тръгнат да реализират мандата, им трябва голям враг, за да могат да консолидират очевидно разпиляната си формация, и президентът би играл подобна роля.

- Смятате, че това, което каза Радев, всъщност ще помогне на ПП и ДБ - от една страна, да се консолидират (вече говорят за петата колона на руското влияние), и от друга - да намерят по-лесно път към ГЕРБ ли?

- Те ще се опитат да намерят мост към ГЕРБ на тази основа. Но тезата им, че формирането на кабинета е битка за европейското бъдеще на България, е нелепа. Защото, когато ние - някои политици, дипломати и служби, водехме битката и преговорите за членство в ЕС и НАТО, тези лица, които днес претендират за спасители на европейското ни бъдеще, ги нямаше. Ние постигнахме това европейско бъдеще - с царя, с БСП, и сега моля да не се сочим с пръст и да се делим с тебеширена линия на европейци и антиевропейци. Това е фалшиво и няма да им донесе успех.

- Как ще коментирате скандала със записа от заседанието на ПП?

- Тези записи ги зануляват от гледна точка на доверието в обществото. Скандално е това, което се чу - че ще се чегърта за пореден път администрацията, че ще се съгласуват не знам кои поред промени в службите, и то “с посолството”, каквото и да означава това. Това са неща, които нормален гражданин не може да приеме.

- Прокуратурата дори започна проверка...

- Винаги съм бил въздържан в коментарите си по действията на прокуратурата и съдебната власт, така е конституционосъобразно. Но това, което звучи в записа, е морално осъдително от гледна точка на националния суверенитет. Никога, дори когато тръгвахме към ЕС и НАТО, не сме допускали някой да се намесва в кадровата ни политика за служби и дипломати. Освен това тези хора, които те сега ще чегъртат по списък, “съгласуван с посолството”, изнесоха като шерпи борбата за членството в ЕС и НАТО, свършиха черната работа. И всеки опит за подобна чистка, този лов на вещици може да бъде само користно мотивиран - личностно или партийно.

- Очаквате ли да има свалени имунитети и евентуално присъди по тази проверка?

- Не искам даже да мисля за това. За мен по-важна е морално-политическата страна. Въпросът е в присъдата на обществото. Наесен или когато има парламентарни избори, ако народът пак гласува за такива хора, значи не сме си научили урока.

- Имаше призиви Радев да свика КСНС - заради записа, сътресенията в прокуратурата, но той отказа - не можел “да пусне тези хора в стаята с класифицирана информация”.

- Ако искаме да прецакаме всички институции, може да пробваме и това. КСНС не решава проблемите, само катализира съществуващите - години наред завършва със скандали. Стигат ни скандалите в парламента и между другите институции.

- Доколко оказа влияние за провала на първия мандат войната, която Иван Гешев обяви на “политическия боклук”?

- Може би е катализирала някои от отношенията, но не е определяща. Може да повлияе оттук нататък, но на този етап да не търсят оправдание в поведението на Гешев. Там си имат собствена мотивация.

- Ще има ли размразяване между ПП и ГЕРБ? Остана ли вариант след всички скандали този парламент да излъчи правителство?

- Всичко е възможно. Но ако сближаването ГЕРБ - ПП реабилитира в някаква степен Борисов и това бе негова цел, то сега кабинет между двете формации ще го тегли надолу. Избирателите на ГЕРБ няма безусловно и завинаги да гласуват, те не са крепостни селяни и има достатъчно морални критерии, за да не приемат подобно събиране.

- Такъв кабинет ще тегли и двете формации надолу като подкрепа, но не е ли по-добре да има все пак правителство, отколкото шести избори за 2 години?

- Разбира се, че е добре да има кабинет. Но се съмнявам, че той би бил ефективен в този формат. Идеята за ротационните премиери ми е малко смешна. Все едно при футболен мач в един отбор половината да кажат - това полувреме играете вие, а ние ще се разхождаме по терена, а второто ще е обратното. Извън тази метафора това показа липсата на доверие и невъзможност да се постигне по изпитаните в политиката пътища. И се залага нещо, което е съмнително дали ще проработи.

- Вече се гледа към третия мандат, но у кого трябва да отиде той, за да има шанс за кабинет?

- “Възраждане” се самоизключват, но всички останали са на терена. И колкото и ГЕРБ да се компрометира като партньор с това водене на разговори на два фронта, все пак вариант Б бе по-добър от самото начало.

- Коалиция на ГЕРБ с ДПС, БСП и ИТН?

- Това са по-предсказуемите играчи на този етап.

- Но това е минало. На кого трябва Радев да даде третия мандат, за да има шанс за правителство?

- Това може да каже само Радев. Всяка от тези формации би могла, ако има разбирателство в лицето на ГЕРБ, да подпомогне съставянето на правителство. През 2005 г. третият мандат бе даден на ДПС. Тогава имаше мърморене, но при връчването му видяхме един до друг тримата лидери - Станишев, царя и Доган, и бе знак, че ще се управлява консолидирано и няма да се правят ротационни и други финтове.

- И сега мандатът трябва да се даде на ДПС?

- Всяка от формациите може да вземе мандата, ако предварително са се разбрали. А не след връчването му да започнат преговорите. Те трябваше да са почнали отдавна.

Важно е да се каже, че ДПС си остава предсказуем потенциален партньор. Защото продължават да витаят в публичното пространство и отдясно, и отляво гласове, които отхвърлят движението като възможен участник в управление. А от това държавата само може да спечели. Бил съм свидетел какъв фактор на стабилността могат да бъдат те в управление - в тройната коалиция.

Много време изтече и ако е имало съмнения, обвинения към ДПС, каквито има към всички партии, времето “изпира”, а не една или друга партия. Изборите решават въпроса за вината - ако една формация получи по-добър резултат от преди или се стабилизира, е минала през чистилището.

- Това ли се случи с ГЕРБ, след като продължават да са първа сила?

- Да видим какво ще им се случи сега, след тази проектокоалиция, ако изобщо почнат преговори.

- Експертно или политическо правителство?

- Идеята за експертно правителство също може да е неработеща. Не може да има експерти без солидна и трайна подкрепа в НС. Когато са само добри специалисти, във всеки момент подкрепата от партиите може да бъде снета и кабинетът да се сгромоляса.

- Вие като президент нямахте служебен кабинет. Как гледате на властта, която Радев има вече 2 г. с N-тото си правителство?

- Със сигурност съм могъл да докарам нещата до служебно правителство, като бламирам разговорите между парламентарните формации. Имах във вътрешния си джоб проект за служебен кабинет, но напротив - съдействах да има редовен такъв. Това не е сладка власт. Да имаш някакво властово присъствие, при положение че не можеш да решаваш големите проблеми в държавата, не мисля, че президентът Радев се радва на това. Да, ти може да имаш временни ползи, но ако историята те запомни с 4-5-6 служебни кабинета, не е добре.

- Как ще коментирате тази безпрецедентна война в прокуратурата - между Гешев и Сарафов?

- Тя със сигурност е поощрявана от политически среди. Някой, който иска да завладее прокуратурата, подтиква едната или другата страна и това е вредно и за нея, и за съдебната власт като цяло.

- Как ще се развие?

- Гешев трудно би могъл да бъде помръднат. А и не намирам за много убедителна мотивацията съдебната реформа да бъде сведена до отстраняването на сегашния главен прокурор. Съмнявам се, че ще се събере конституционно мнозинство.

- ДПС предложи свикване на Велико НС.

- Това е много рисково упражнение, защото те сега не си казват “Добър ден” в парламента, а това са потенциалните играчи и във ВНС. Може би леко разширени, но в същия състав. Така че по-добре да мислим да си избираме качествени хора и да не затъваме в експерименти.

- Защо според вашия анализ не успя “Левицата” на вота през април?

- Защото бе създадена два месеца преди изборите. И не остана време да стане позната и легитимна пред обществото. Трябва да е ясно, че коалиция за избори се прави поне 3 г. по-рано. Коалиция за България започна от 1998-1999 г. и през 2001 г. вече бе близо до върха.

- И “Левицата” няма да потъне след този неуспешен опит?

- Не. “Левицата” има основание да продължи, разширявайки коалицията и с една много по-активна позиция в публичното пространство.

- Пътят към БСП с Нинова начело обаче е отрязан, трябва смяна ли?

- Не бих искал аз да давам съвети, защото това предизвиква вълна от негативизъм. Но с този лидер БСП, а оттам и “Левицата” трудно биха могли да се надяват да върнат ролята си на ключов фактор в политиката и евентуално управление.

- На фона на всичко случващо се в България на заден план остава темата за РСМ, която е много болна за вас. Как коментирате загрубяването на тона между двете страни, черните списъци, които Скопие прави срещу българи и наши политици?

- Бих призовал към хладнокръвие и спокойствие от двете страни. Винаги е имало - и в София, и в Скопие, държавници, които са готови да се хванат кобурите за всяка дума. Така се случи и наскоро - когато наши политици отговориха на казаното от президент и премиер в Скопие. Но мен ме смути по-скоро друго - не чух никой да реагира на репликата на американския посланик в Скопие, която каза, че София задава агресивен тон на отношенията, че на нея й е по-уютно в Скопие и не би искала да бъде в София. Цитирам по памет, но смисълът е това. Едно негативно отношение към нашата страна откъм посланик на новия голям брат за мен е категорично неприемливо и съжалявам, че не видях нота на МВнР, което иначе твърде често пуска ноти към Скопие. Но този път заровиха главата в пясъка и това не е добър тон.

Освен очаквания запис в конституцията, изключително важно е да продължи битката за доказването и отстояването на общата ни история, като нито за миг не забравяме, че ние сме най-близките народи на Балканите.

- Как ще коментирате инициативата на БАН летището в София да се преименува “Васил Левски”?

- Добра идея, която подкрепям. Първо, защото сегашното име е наистина смущаващо. И второ, което е много по-важно - защото Васил Левски е изключителна личност. Не само организатор и ръководител на революционното движение, но и блестящо обосновава нашето европейско бъдеще и нашето демократично следосвобожденско развитие. Той е идеолог на нашето национално развитие, който да поставим редом с някои от най-ярките европейски фигури от този период. Така че идеята е добра, красива е. Трябва да бъде добре обоснована и реализирана, за да можем да имаме още поводи за гордост, че и ние имаме своите европейски герои.

Визитка:

  • Роден на 28 юни 1957 г. в с. Сирищник, Пернишка област
  • Завършил е история в СУ “Св. Кл. Охридски”, има докторска дисертация
  • Депутат 3 мандата - в 37-ото, 38-ото и 39-ото НС
  • От 1996 до 2001 г. е председател на БСП
  • От 2002 до 2012 г. е президент на България. Той е първият държавен глава в новата ни история с два мандата на поста
  • В началото на 2014 г. бе изключен от БСП и създаде партия АБВ
  • Женен, с двама синове и петима внуци